آیا درخواست ایران مذاکرات را به خطر می اندازد؟


ساعت: 12:01
تاریخ انتشار: 20/06/1301
کد خبر: 1896572

سه کشور اروپایی در بیانیه مشترکی اعلام کردند: مواضع و خواسته های ایران در مذاکرات وین چشم انداز احیای توافق هسته ای را تهدید می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف در توییتی نوشت: (این اقدام سه کشور اروپایی) واقعاً بسیار نابهنگام بود. درست در لحظه حساس مذاکرات در وین و در آستانه نشست شورای حاکمیتی آژانس بین المللی انرژی اتمی.

سه کشور اروپایی در بیانیه مشترکی اعلام کردند: مواضع و خواسته های ایران در مذاکرات وین چشم انداز احیای توافق هسته ای را تهدید می کند.

به گزارش رویترز، فرانسه، آلمان و انگلیس (ترویکای اروپایی) روز شنبه در بیانیه ای اعلام کردند که خواسته ایران در مذاکرات برای احیای توافق هسته ای این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تحقیقات خود را درباره ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت هسته ای تکمیل کند. شکایت کرد و استدلال کرد که این خواسته مذاکرات را به خطر می اندازد.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه اعلام کرد: این درخواست اخیر تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهدات ایران در خصوص نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می کند. موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام آور قانونی ایران است و چشم انداز احیای برجام را تهدید می کند.

این ادعای طرف های اروپایی برجام در حالی است که پرونده «منشأ ذرات اورانیوم ایران در سایت های هسته ای» در زمان امضای توافق برجام که به امضای هر سه طرف مذکور رسیده بود بسته شد. آژانس اخیراً ادعاهای رژیم صهیونیستی در گزارشی را پذیرفت که می‌گوید ایران هنوز درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده پاسخ‌های موثقی ارائه نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که نمی پذیرد مسائل حفاظتی که قبلا بسته شده بود، دوباره به بهانه های مختلف و تحت نفوذ رژیم صهیونیستی مطرح و به عنوان اهرم سیاسی در روابط با ایران استفاده شود.

در هفته‌های اخیر، ایالات متحده و ایران درباره واکنش‌های یکدیگر به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، گفت‌وگوی نهایی آن را بررسی کرده‌اند. پیش نویس متن و پیشنهاد نهایی برای دستیابی به توافق برای ازسرگیری توافق هسته ای. ایران پیشنهادات خود را در مورد متن پیش نویس توافقنامه و پاسخ آمریکا به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید