آیا زمان آن رسیده که ترکیه در برابر عربستان سعودی عقب نشینی کند؟


ساعت: 14:15
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819194

تحلیلگران بر این باورند که اردوغان با توقف پیگرد ترور هاشمی، عملاً تخفیف طلایی به ملک سلمان و پسرش داده و از او روی گردان شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آناج-گروه ترکیه و قفقاز؛ این خبر کوتاه اما مهم و قابل توجه است: پیگرد قتل وحشیانه جمال هشتقجی در استانبول متوقف شده و مقامات قضایی ترکیه این پرونده را متوقف کرده اند. تحلیلگران بر این باورند که اردوغان با توقف پیگرد ترور هاشمی، عملاً تخفیف طلایی به ملک سلمان و پسرش داده و از او روی گردان شده است.

یکی دیگر از اقدامات مهم قوه قضائیه ترکیه ارسال کل پرونده به مقامات ریاض است تا خودشان به قتل هاشمی رسیدگی کنند! با این حال اردوغان بارها گفته است که باید مقصر اصلی این پرونده شناسایی و همه متهمان برای محاکمه به ترکیه فرستاده شوند.

جمال هشقجی، روزنامه نگار بانفوذ خاورمیانه، ستون نویس واشنگتن پست و روزنامه نگار سعودی، در دوم اکتبر 2018 در سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترور شد. او را از کنسولگری خارج کردند.


کشور ترکیه، عربستان سعودی، دروازه هشقجی  رسوایی قتل جمال هشتقجی

در پرونده 26 متهم قتل جمال هاشمی، دادستان نیز خواستار ختم دادگاه و انتقال پرونده به عربستان شد. دادگاه حکم داد که در مورد انتقال به عربستان باید با وزارت دادگستری مشورت شود.

در کیفرخواست 117 صفحه ای که توسط دادستانی کل استانبول تنظیم شده است، احمد بن محمد العسیری و سعود القحطانی که وظیفه کشتن هاشمی و دادن دستورات لازم به سایر متهمان را بر عهده داشتند، به طور جداگانه متهم شدند.

آنها به اتهام “تحریک عمدی به قتل برنامه ریزی شده و شکنجه با احساسات هیولا و ضد انسانی” به حبس ابد شدید محکوم شدند. دومین کیفرخواست از سوی دادستانی کل استانبول تنظیم شده است که تحقیقات خود را علیه شش متهم سعودی که در ارتباط با قتل هاشمی گریختند ادامه دارد.

کیفرخواستی که برای دو متهم به حبس ابد و چهار تا پنج سال حبس محکوم شده بود در دادگاه پذیرفته شد و به پرونده اضافه شد. بدین ترتیب متهمان پرونده به 26 نفر رسیدند.


پانل های گاز در مسیر عادی سازی

مولود واووشو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که گام های مهمی برای دستیابی به روابط عادی با عربستان سعودی در کنار تصمیم قوه قضائیه مبنی بر کنار گذاشتن پرونده ترور الحشقجی برداشته شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: وزیر خارجه عربستان به زودی به ترکیه سفر خواهد کرد که نمادی برای تقویت روابط دو کشور خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران ترک بر این باورند که مجموعه ای از مشکلات و نقاط کور در دیپلماسی و سیاست خارجی محصول مستقیم تصمیمات ناگهانی و عصبانی اردوغان است. از ماجرای سوریه و مصر تا بسیاری از حوزه های دیگر، سیاست خارجی را با رفتارهای خشونت آمیز، آنی و دوراندیشانه همراه با اقدامات خودنمایی به بن بست رسانده و هزینه های سنگینی را بر اقتصاد ترکیه تحمیل کرده است. در نتیجه مشاوران و دیپلمات ها به تدریج اردوغان را متقاعد می کنند که سرسختی خود را کنار بگذارد و به سمت عادی سازی حرکت کند.

از این رو رجب طیب اردوغان سال گذشته هیئت های متعددی را به امارات، مصر، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اعزام کرد و عقب نشینی و تغییر مسیر خود را نشان داد.

مدت کوتاهی پس از سفر دوک اردوغان، وی آشکارا اعلام کرد که نخست وزیر اسرائیل به زودی به ترکیه سفر خواهد کرد. در نتیجه اقدامات فعلی علیه عربستان نیز به معنای تلاش دستگاه دیپلماسی ترکیه برای به دست آوردن دل پادشاه عربستان است و ظاهراً وی نیز اعلام کرده است که شرایطی برای لبخند وجود دارد.


روزی که اردوغان و بن سلمان با هم سلام نکردند

عکس زیر خشم و آشفتگی رئیس جمهور ترکیه و شاهزاده سعودی محمد بن سلمان را نشان می دهد. این عکس در اوزاکای ژاپن و در جریان اجلاس G20 گرفته شده است.


کشور ترکیه، عربستان سعودی، دروازه هشقجی  رسوایی قتل جمال هشتقجی

عکس بالا مربوط به زمانی است که همه می دانستند ترور و رفتار وحشیانه هاشمی با جسد وی به دستور تیم ولیعهد بوده است، اما اکثر کشورها منافع مالی و اقتصادی را به هر چیز دیگری ترجیح داده و با بن سلمان سر گرم کردند.

رئیس جمهور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود و مودی هندی، آبه، ژاپن، پوتین، روسیه و بسیاری دیگر با بن سلمان طوری رفتار کردند که گویی اتفاق خاصی نیفتاده است. با این حال، اردوغان از کنار وارث تاج و تخت گذشت بدون اینکه به خاطر عکس یادگاری گروهی از نشست G20 به وارث تاج و تخت تبریک بگوید و رسانه های تحت رهبری آکپارتی این اقدام را رویکردی منصفانه و جسورانه نشان دادند.


مقدمه ای بر سفر اردوغان به عربستان

برخی از تحلیلگران عرب به نقل از منابع قطری می گویند که اردوغان قبلاً می خواست با محمد بن سلمان در دوحه دیدار کند. اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از اردوغان خواسته است که پرونده هاشمی را کنار بگذارد.

بر اساس اطلاعات جدید، رئیس جمهور ترکیه در ماه آوریل به عربستان سعودی سفر خواهد کرد. در نتیجه باید قبل از سفر اقدام قابل توجهی برای ریختن آب روی همه اختلافات انجام می شد.

پیش از این اردوغان به او ضربه زد تا نشان دهد که هیچ اختلاف شخصی با پادشاه عربستان ندارد. او می خواست توپ را به سمت محمد بن سلمان پرتاب کند. اما پادشاه عربستان نشان داده که از دردانه و پسر ننر نمی ترسد، بنابراین اردوغان برای بازگشت به روابط عادی باید محمد را کاهش دهد.

اگرچه چند ماه از اعزام سفیر جدید ترکیه به عربستان می گذرد، اما استقبال اردوغان ضعیف بود و تنها اقدام موفق او پایان دادن به تحریم کالاهای ترکیه در فروشگاه های بزرگ عربستان بود.

باید دید با اقدام جدید اردوغان عربستان تا چه اندازه به توسعه و سرمایه گذاری در ترکیه علاقه مند خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید