آیا سال 2023 پایان خط برای پوتین است؟

آیا سال 2023 پایان خط برای پوتین است؟

کارشناسان می گویند که حکومت ولادیمیر پوتین در سال آینده با فروپاشی کامل روبرو خواهد شد، زیرا مخالفت های حلقه داخلی او در کرملین تشدید شده است.

ابوالفضل هدایی: در حالی که تعداد کشته شدگان روسیه در اوکراین از مرز وحشتناک 100000 نفر عبور می کند، نزدیکان پوتین گفته اند که چگونه دولت او در سال 2023 فرو می پاشد.

اولگا لاوتمن، کارشناس روسیه در مرکز تحلیل سیاست اروپا، می‌گوید: اگر رژیم او در سال 2023 سقوط کند، تعجب نمی‌کنم. فروپاشی دولت پوتین احتمالاً از درون سرچشمه می‌گیرد، نه از یک جنبش واقعی یا مردم عادی. بسیاری از توطئه ها در مورد وضعیت بد پوتین می تواند توسط جانشینان احتمالی در تلاش برای تضعیف حکومت او منتشر شود.

این کارشناس افزود: این افراد از سال 1387 در مقاطع حساس و مهمی منزوی شده اند. آنها می توانند راه را برای برکناری پوتین هموار کنند، می توانند حواس غرب را منحرف کنند، یا می توانند از قیام ها جلوگیری کنند.

وی افزود: نکته دیگر این است که پوتین تمام ورق های بازی را تمام کرده اما جنگ را ادامه خواهد داد. او به دنبال آسیب‌پذیری‌های غرب، اصطکاک بین متحدانی مانند غرب و اروپا، و بین بریتانیا و اتحادیه اروپا خواهد بود. روسیه نیز در طولانی کردن جنگ خوب است. نیروهای او اولین بار در مارس 2014 به اوکراین حمله کردند، ما به 9 سال جنگ در اوکراین نگاه می کنیم. بنابراین، تا زمانی که پوتین نرفته است، هیچ شانسی برای صلح در اوکراین وجود ندارد.

لاوتمن توضیح داد: صلح در اوکراین به این معناست که روسیه ارتش خود را جمع می کند و به خانه می رود. این به معنای خلع اشغال سرزمین های اوکراین از جمله کریمه و دونباس توسط روسیه است که در دوره پوتین اتفاق نخواهد افتاد.

در همین حال، یکی از نزدیکان پوتین که به اپوزیسیون پیوسته است، گفت که رژیم پوتین ممکن است در آینده نزدیک سقوط کند. یوری فلشچینسکی، نویسنده کتاب منفجر کردن روسیه با الکساندر لیتویننکو، یکی از مخالفان پوتین، گفت: پوتین فکر می کرد اوکراین را به سرعت و بدون ضرر و زیان خواهد گرفت. اگر شکست در جنگ برای مردم عادی روسیه آشکار شود، آنگاه دولت می تواند به سرعت سقوط کند، همانطور که در جنگ شوروی و افغانستان در دهه 1980 اتفاق افتاد.

این دو در مورد خروج شهروندان روسیه از کشور گفتند: بسیاری از روس‌هایی که امکانات لازم را دارند ترجیح می‌دهند به خارج از کشور مهاجرت کنند تا اینکه به دنبال سرنگونی رژیم پوتین باشند. بسیاری از روس ها از سال 2000 این کشور را ترک کرده اند. دومین موج بزرگ مهاجرت زمانی رخ داد که پوتین به اوکراین حمله کرد.

اما آنها هشدار دادند که اگر به اوکراین قدرت داده شود تا جنگ را به روسیه برساند، پوتین احتمالا به سمت سلاح های هسته ای روی خواهد آورد. یوری گفت که غرب “از تحریک حمله اتمی روسیه می ترسد” و بنابراین نگران عرضه فعلی به کیف است. پوتین هنوز معتقد است که باید قبل از اینکه مجبور شود شکست در اوکراین را بپذیرد یا به انتقام جویی هسته ای متوسل شود، اقدام کند. از سوی دیگر، اگر پوتین شکست را بپذیرد، احتمالا از کرملین بیرون رانده خواهد شد.

پوتین در وضعیت نامناسب/ جانشین اصلی کیست؟

گفته می شود که ولادیمیر پوتین علیرغم همه تحریم های غرب علیه او و دولتش، توسط پزشکان خارجی برای جنگ در اوکراین زنده نگه داشته می شود. یک کارشناس روسی به رسانه های اوکراینی گفت که پزشکان برای کنترل سرطان وی و جلوگیری از گسترش آن از آخرین درمان های غربی استفاده کردند، اما این درمان ها دائمی نبودند.

والری سولووی، مورخ سیاسی و تحلیلگر روسی و استاد سابق مؤسسه روابط بین‌الملل مسکو، می‌گوید: می‌توانم بگویم که بدون این رفتارهای خارجی، او قطعاً نمی‌توانست در انظار عمومی ظاهر شود. کاملاً مسلم است که او از مدرن ترین درمان هایی استفاده می کند که در روسیه نمی توان به او پیشنهاد داد و به نظر من درمان او بسیار موفق است. این درمان ها در بهبودی او بسیار موثر است. با این حال، حتی به گفته پزشکانی که این درمان ها را انجام داده اند، پایان او نزدیک است. قبلاً ادعاهایی مبنی بر اعتیاد پوتین به داروهای نجات دهنده ای وجود داشته که توسط پزشکان اسرائیلی تجویز شده و در اسرائیل خریداری شده است.

برنامه پوتین برای زمانی که دیگر نمی تواند ادامه دهد این است که قدرت را به دیمیتری پاتروشف 45 ساله، وزیر کشاورزی کمتر شناخته شده روسیه، پسر دستیار ارشد امنیتی مورد اعتماد و با نفوذ خود، نیکولای پاتروشف، 71 ساله، رئیس سابق FSB، واگذار کند. به شدت ضد غربی است و یکی از معماران کلیدی جنگ در اوکراین تسلیم شدن است.

یکی دیگر از جانشینان احتمالی آلکسی دیومین 50 ساله، محافظ سابق پوتین و معاون سابق وزیر دفاع است که روز جمعه در حال بازدید از یک کارخانه بزرگ اسلحه سازی در منطقه تولا، جایی که اکنون فرماندار است، دیده شد.

ادعای فیلمنامه کشتی نوح!

چندی پیش شبکه آلمانی NTV گفت که پوتین می تواند به ونزوئلا فرار کند! عباس گالیاموف، نویسنده سابق پوتین، ادعا کرد که افراد معتمد احتمالاً در صورت شکست بر روی نقشه فرار کار می کنند. وی در این زمینه مدعی است که کرملین از بهار در حال توسعه یک طرح پشتیبان بوده که در صورت شکست جنگ باید اجرا شود. پوتین و حلقه نزدیک رهبران روسیه به ونزوئلا گریختند! گالیاموف گفت: من معمولا داستان های درونی نمی گویم، اما امروز استثنا قائل می شوم. اول اینکه من خیلی به منبع اعتماد دارم و دوم اینکه اطلاعات خیلی آبدار هستند. این پروژه به طور غیر رسمی «کشتی نوح» نام دارد. گفته می شود در حال حاضر آرژانتین و ونزوئلا جزو گزینه های اصلی فرار پوتین هستند، اما چین نیز در مراحل اولیه مذاکرات مورد توجه قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید