آیا ساکنان خیابان پاستور نخست وزیران زیر تیغ استیضاح هستند؟

آیا ساکنان خیابان پاستور نخست وزیران زیر تیغ استیضاح هستند؟

روز جدید : عمر دولت اصلی به یک سال نرسیده، اما حواشی پیرامون برخی اعضای کابینه بسیار متناقض و پررنگ است. از اقدامات برخی وزرای اقتصادی تا اظهارات حاشیه ای برخی دیگر از دولتمردان.

شش ماه است که دولت سیزدهم از رگه های بی رحم سال 1400 بیرون آمده و نبض دستگاه اجرایی کشور را در دست گرفته است و اکنون کابینه ای که باید مشکلات مردم و کشور را سریع و عینی حل می کرد، گردابی شده است. که از زبان وزرا بیرون می آید، در فضای مجازی و رسانه ها جنجال به پا می کند. البته ناگفته نماند که این حاشیه ها و دعواها به اظهار نظر ختم نمی شود و گاهاً عملکرد تکنسین ها آنقدر عجیب می شود که حتی سر بهائی هایی که در هنگام رای اعتماد و آن رای اعتماد و آن را بلند کرده و سوت می زنند فریاد می زنند. به جایی رسید که گاهی زمزمه استیضاح به گوش می رسید.

دم واکسن روسی

بسیاری از کارمندان ما از واکسن محلی استفاده می کنند. مثلاً حضرت آقا از واکسن برکت استفاده می کنند، بنده و بسیاری از اعضای کابینه هم همینطور.» این سخنی بود که بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت ابراهیم رئیسی در مرحله سوم واکسن نورا، اما پس از مدتی در فضای مجازی بیان کرد. عکسی از کارت واکسن وزیر منتشر شد و صحبت از «حرف» در راس وزارت بهداشت شد. تصویر نشان می دهد که بهرام عین اللهی واکسن روسی اسپوتنیک را دریافت کرده است نه واکسن برکت یا سایر واکسن های خانگی.

ماجرای انتشار نقشه واکسن به همین جا ختم نشد و دولت که کاملاً از شفافیت و ضرورت بی بهره بود در اولین نشانه شفافیت از خود بیخود شد و رئیس بیمه سلامت شروع به خط و نشان کشیدن برای کسانی کرد که این عکس را روی کارت واکسن وزیر بهداشت منتشر کرد.

البته وزیر بهداشت چند اظهارنظر حاشیه ای نکرد. او اخیراً گفت: «آمریکایی‌ها بر اثر تاجگذاری می‌میرند، زیرا به اندازه مردم ما قوی نیستند.

قاضی برنامه «میدان» و غنایم نظامی وزارت کار

او قبل از حضور در مجلس به عنوان وزیر عریض و طویل کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از داوران برنامه میدان در تلویزیون ظاهر شد. طرفداران او چهل سالگی او را یکی از نقاط قوت او دانستند و در نهایت چنان بر طبل تبلیغاتی کوبیدند که حجت‌الله عبدالملکی موفق شد از دروازه بهارستان عبور کند و خود را به دروازه‌های وزارت کار برساند. عبدالملکی که سه سال پیش می گفت «با یک میلیون تن می توان کار ایجاد کرد»، حالا بعد از چند ماه مشخص شده است که اشتغال زایی افرادی است که خود را موذی تر می دانند.

«به خاطر بی تجربگی به همه سهمیه دادی و وزارت را به عنوان غنیمت نظامی بین دوستانت تقسیم کردی. این را موسویلرگانی نماینده فلاورجان قبل از عبدالملکی در جلسه کمیسیون اجتماعی گفت. افشاگری های لارگانی به وزیر کار به این جمله ختم نمی شود و می گوید: و نظام نیست به همین دلیل حالا که نمی توانی برای آنها روزه بگیری، آمدی و قیم تعیین کردی.

لارگانی گفت: آقای وزیر گفتید من مسئول استخدام نیستم. اگر نه، پس می خواهید چهار سال در وزارت چه کار کنید؟ کجای دنیا با یک میلیون تومان می توان شغل ایجاد کرد؟ شما نمی توانید با حتی یک میلیون تومان سوپر بروید. خود دولت می گوید برای هر شغل دائمی یک میلیارد تن فولاد لازم است. اما شما می گویید یک میلیون. شما که کم تجربه بودید حداقل افراد باتجربه آوردید نه اینکه با این انتصابات به همه وزارتخانه ها توهین کنید. یعنی در کل وزارتخانه که دوستانی آوردی و زندگی نامه تهیه کردی هیچ انقلاب اصولگرای طرفدار دولت نبود؟ من به شما هشدار داده ام که وزارت شما نسبت به شما ظلم می کند. «این ظلم به مردم و ظلم به رئیس جمهور است.

لارگانی در توییتر و اینستاگرام به شدت از عملکرد وزیر کار انتقاد کرد و در نهایت گفت: عبدالملکی با ناتوانی در حال تخریب وزارت کار است.

همین صحبت ها کافی بود تا نام عبدالملکی در لیست سیاه مجلس قرار گیرد. اکنون شنیده ها حاکی از آن است که بیش از سی امضا برای استیضاح وی جمع آوری شده است و وی در گوشه ای از هیئت رئیسه مجلس منتظر دریافت اطلاعیه است. به گفته برخی از نمایندگان، اگر وزیر برای استیضاح به بخارست برسد، دیگر امیدی به کسب رای اعتماد وجود ندارد.

آقای وزیر در باتلاق ماشین گرفتار شده است

سیدرضا فاطمی امین که 6 ماه است مسئولیت وزارت صمت را برعهده دارد، یکی از وزرایی است که بحث های زیادی پیرامون وی مطرح شده است. این باعث شد من ناشنوا و البته با همان بی کیفیتی ماشین های خانگی و همین میزان شهرت و گلایه ها باشم.

در آذرماه نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن از فراخوان وزیر به مجلس در پی افزایش 18 درصدی قیمت خودرو خبر داد. سرانجام در 6 بهمن ماه، فاطمی امین برای پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در خصوص کیفیت خودرو، قیمت گذاری و مدیریت خودرو وارد میدان بهارستان شد و باز هم همان وعده هایی را که در جلسه رای اعتماد داده بود داد.

چند روز بعد مدیران از قیمت و کیفیت خودروهای بومی انتقاد کردند و درست در آن زمان وزیر مقابل دوربین صداوسیما نشست و درباره علت این بی نظمی صحبت کرد؛ این گفتگوها خود به یک جنجال جدید تبدیل شد. وی ادامه داد: به طور کلی 70 درصد کیفیت خودرو به قطعات و 30 درصد مونتاژ و تولید نهایی بستگی دارد، اما اگر رابطه خودروساز و قطعه‌ساز درست نباشد و خودروساز به قطعات پرداخت نکند. تولیدکننده به موقع خودروها کیفیت قطعات را کاهش می‌دهد.» علاوه بر این، چون نمی‌تواند خط تولید را متوقف کند، از همان قطعه با کیفیت پایین استفاده می‌کند.

فاطمی امین ادامه داد: به گفته وی یک خودروساز با هشتصد قطعه ساز مواجه است و اگر یک قطعه بی کیفیت باشد چندین قطعه خودرو دچار مشکل می شود. اما اگر چندین تاسیسات ایجاد شود که قطعات مختلف خودرو را با قطعات قطعه سازان مونتاژ کند، این امر باعث افزایش کیفیت خودرو، کاهش قیمت و توزیع تحقیق و توسعه می شود.

پس از این اظهارات بود که موجی از انتقادات از وزیر صمت بالا گرفت و او را در کانون توجهات برای استیضاح قرار داد.

بهارستان مقبول و عصبانی

وی در سال 1377 به عنوان نماینده مردم تهران در فهرست اصولگرایان در انتخابات سرد وارد مجلس شد اما دوران تصدی وی کوتاه بود و یک سال بعد برای ریاست مهمترین وزارتخانه دولتی به مجلس معرفی شد. احسان هندوزی باید تمام شعارهای سیاسی و انتخاباتی رئیس جمهور را که وعده بهبود وضعیت اقتصادی مردم را داده بود، اجرا می کرد، اما پس از شش ماه انتقادات او به حدی افزایش یافت که صدای استیضاح او از میدان بهارستان و همرزمانش شنیده شد.

هندوزی در روز رای اعتماد از وعده ها و برنامه های خود برای ساماندهی بورس و کنترل تورم و… صحبت کرد. اما پس از گذشت چند ماه، بازار سهام به ندرت رنگ سبز را به خود دید و بیشتر روزها قرمز بود و قربانیان بیشتری در بین سهامداران و مشتریان خود داشت.

ماجرا زمانی جالبتر شد که هاندوزی زمزمه پرس و جو خود را شنید. سفرها و جلساتی که در پی گفت وگوها و احادیث فراوان و البته نتوانست سایه استیضاح را از بین ببرد.

اختلاف نظر در دامن تیم اقتصادی

انتخابات 84، 88، 92، 96 و 1400 همین آمار کافی است تا محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری رکورد بزند. انتصابی که برخی آن را مقدمه ای برای شکاف در تیم اقتصادی دولت سیزدهم می دانستند.

پیش بینی ها دور از دسترس نبود و پس از مدتی زمزمه هایی مبنی بر اختلاف نظر در دولت به گوش می رسید که حاشیه ای از مشکلات اقتصادی به گوش می رسید. اختلافات یکی با محسن رضایی و دیگری با برخی از اعضای کابینه ابراهیم رئیسی از جمله محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور پایان یافت. اگرچه این اختلافات ظاهراً توسط کشیشان رد شد، اما آنچه در جریان گفتگوها بیان شد نشان از تأیید درگیری ها داشت. همانطور که محمد حسینی نایب رئیس مجلس در دیدار با محسن رضایی از اختلافاتش با مخبر صحبت کرد. او می گوید: «از زمان جنگ با معاون اول رئیس جمهور آشنا بوده و با او کار کرده است. وقتی منافع مردم حرف اول را می زند، فرقی بین تیم اقتصادی نیست. سخنرانی رئیس جمهور فصل سخنرانی است و اگر مشکلی پیش بیاید همه از رئیس جمهور تبعیت می کنند.

ماجرا به این مرحله ختم نمی شود و بلافاصله پس از شنیده ها مبنی بر برتری محسن رضایی از تیم اقتصادی دولت، ابراهیم رئیسی در سخنانی به انتقاد از منیت پرداخت. ایشان بر لزوم مراقبت از خودخواهی و تکبر تأکید می کنند و می فرمایند: «گاه چاپلوسان با نسبت دادن فضایل و کتاب های بی شمار، انسان را متوهم و برتر می سازند; بنابراین همیشه باید مواظب بود که این آفت گرفتار نشود که شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی علیرغم عظمتش هیچ ادعایی نداشت.

اما مشکلات از بین رفت …

وعده های رنگارنگ و لعاب یکی پس از دیگری از تریبون های مختلف داده می شد و این حباب رنگارنگ هر روز توسط رئیس و اعضای دولت سیزدهم در آسمان مردمی بلند می شد که با کاهش ارزش پول هایشان روز به روز امیدشان به زمین می خورد تا سرانجام نبضی به راه افتاد. از چیزها اما به محض ورود به میدان، دیگر خبری از این لبخندهای رضایت‌بخش در جریان پیروزی نبود و چند ماه بعد در حاشیه‌ای که از آن به حساب می‌آمد گرفتار شد. به گفته خواجه شیراز، «عشق در آغاز کار را آسان کرد، اما مشکلات سقوط کرد».

دیدگاهتان را بنویسید