سونامی استیضاح نخست وزیران در مجلس خطوط آنها به روی دولت و مجلس اصولگرا باز است

سونامی استیضاح نخست وزیران در مجلس خطوط آنها به روی دولت و مجلس اصولگرا باز است

روز جدید : شمارش معکوس برای استیضاح فاطمی امین آغاز شده و ساعاتی تا بررسی طرح استیضاح وی در کمیسیون صنعت و معدن باقی مانده است. آیا نمایندگان داوطلبانه استعفا می دهند یا فاطمی امین کابینه اصلی را ترک می کند؟

سونامی استیضاح نخست وزیران در مجلس به راه افتاد و هر روز یک وزیر استیضاح می شود. یک روز نام سید رضا فاطمی امین و روز دیگر نام رستم قاسمی به میان می آید. یک بار خواهان برکناری وزیر کشور و یک بار دیگر عزل وزیر جهاد کشاورزی هستند.

به گفته حسینعلی حاجید دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، وزرای صمت، کشور، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی از جمله وزرایی هستند که درخواست استیضاح آنها به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است.

نبردهای پشت صحنه برای فاطمی امین، فرار از استیضاح شرط نماینده وزیر صمت برای پس گرفتن امضا

گویی ماه عسل مجلس انقلاب و دولت اصولگرا خیلی زود به پایان رسیده است و این روزها به سادگی روی هم خط می کشند.

کارت زردی که اختلافات را علنی کرد

۲۴ خردادماه بود که نمایندگان مجلس اولین کارت زرد خود را به سیدرضا فاطمی امین وزیر دادند و کمتر از یک هفته بعد سید نظام الدین موسوی، رئیس هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اولین طرح استیضاح وزیر سیزدهم را اعلام کرد. : طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ و به کمیسیون تخصصی بررسی ارسال شد.

پس از اعلام وصول لابی ها، کلید کاهش امضای طرح استیضاح زده شد. در این میان اما برخی خبرها حاکی از آن بود که تهدیدها و اشتباهات آنها توسط نمایندگان مجلس به اطلاع وزیر صمت رسیده است. تهدیدهایی که با خواسته ها و مطالبات منطقه ای حمایت می شود.

اختلاف بزرگ وزیر را از نمایندگان تهدید کرد

دو روز پیش خبرگزاری فارس گزارش داد که دو نماینده مجلس که در پشت صحنه استیضاح وزیر صمت نیز حضور دارند، پس از فشارهای فراوان مبنی بر اینکه انتخاب آنها به سمت مدیرکل صنعتی و صنعتی منصوب شود، در قالب پیامکی تهدیدآمیز به اختلاف پایان دادند. شرکت معدن چادرملو.

این ادعا دیروز با واکنش تند نمایندگان مجلس مطرح شد و در نامه ای به محمد باکر کلیباف رئیس جمهور خواستار بررسی صحت فشارهای غیرقانونی برخی از نمایندگان بر وزیر صمت در خصوص انتصاب برخی افراد در یک شرکت خاص و … شد. ارتباط احتمالی این سؤال با سؤال. فاطمیون بازجویی کردند.

سه فرضیه درباره سرنوشت استیضاح فاطمی امین؛ از معرفی نمایندگان توسط وزیر تا بازی نمایندگان مجلس

لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در تذکری در خصوص ابلاغ طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نمایندگان مجلس در رسانه های مختلف و یکی از خبرگزاری ها و برخی فضای مجازی به انحاء مختلف متهم شدند. فعالان اتهامات و شواهد بی اساس علیه قانونگذاران مطرح کرده اند. با همین روحیه، از هیئت رئیسه می‌خواهم که از شأن مجلس دفاع کند. چون استیضاح حق نمایندگان است.

این نماینده مجلس افزود: باید با خبرگزاری متخلف برخورد قانونی شود. چون در همه دوره ها و در همان مجلس استیضاح انجام شد. حالا نمی دانم استیضاح وزیر صمت چقدر زشت است که این همه حمله به مجلس شده است.

همچنین سید جواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن گفت: هیأت رئیسه مجلس در حال بررسی ادعای وزیر صمت مبنی بر دریافت پیامک تهدیدآمیز از سوی نمایندگان است. پس از بررسی صحت ادعای وزیر مبنی بر دریافت پیامک تهدیدآمیز از سوی نمایندگان مجلس، موضوع به شورای نگهبان و نیروهای اطلاعاتی ارجاع و دستگاه های نظارتی وارد آن می شوند.

وی گفت: اگر اظهارات وزیر صمت اشتباه است و نمایندگان آن را بیان نکرده اند، باید دلیل این گفته را پاسخ دهد. آقای فاطمی امین باید با ارسال نامه ای به وزارت اطلاعات اسامی نمایندگان تهدید کننده و نمایندگانی که برای مقام رهبری به وزیر پیامک تهدیدآمیز ارسال نمی کنند، باشد. چون تذکر رهبر انقلاب را نادیده می گیرد و نمایندگان معمولاً در حوزه قوه مجریه دخالت نمی کنند.

آیا وزیر تهدید نمایندگان را تایید یا تکذیب کرد؟

اگرچه فارس همچنان بر بیانیه خود پافشاری می کند و در خبرها می نویسد، اما وزیر صمت در جلسه کمیسیون اصل 90 مجلس خبر فشار و مطالبات برخی نمایندگان را تایید کرد و تاکید کرد که فشار برای انتصاب غیرمنطقی نخواهد گذشت. اما علی جدی نماینده مردم شیروان گفت: وزیر صمت تهدید پیامکی نمایندگان برای انتصاب افراد را تکذیب کرد و به فاطمه امین گفت: رد شده اند.
دولت برای فرار وزیر از استیضاح لابی می کند

اما ادعای دولت برای لابی کردن نمایندگان مجلس برای رد طرح های استیضاح غیرقابل انکار است. این اتفاقی است که سابقه طولانی در مجلس دارد و وزیر همواره با دادن وعده هایی به حوزه ها استیضاح را رفع می کند.

شاهد این ادعا را می توان در اظهارات سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی دولت در گفتگو با خبرنگار مهر دانست: «مسئله استیضاح وزیر صمت از مدت ها قبل مطرح شده است. تعدادی از نمایندگان مجلس امضای خود را پس گرفتند. اما پس از اعلام آن در جلسه هیئت و ارجاع به کمیته مربوطه، امضاهای دیگری در روز دوشنبه گرفته شد. نمایندگان حق دارند تعداد امضاها را افزایش دهند. طبق آنچه در مجلس به ما داده بودند 36 نفر امضا کرده بودند. تاکنون بیست نفر امضای خود را پس گرفته اند. امیدواریم در جلسه کمیته تعداد امضاها به کمتر از ده امضا برسد و استیضاح مطرح نشود. «البته اگر ده نفر ثبت نام کنند و تعدادشان بیشتر شود، می توان استیضاح کرد.

چند قدمی استیضاح وزیر صمت

شمارش معکوس برای استیضاح فاطمی امین اعلام شده و تنها چند ساعت تا بررسی طرح استیضاح وی در کمیسیون صنعت و معدن باقی مانده است. باید دید نمایندگان کنار می روند یا فاطمی امین از کابینه خارج می شود.

دیدگاهتان را بنویسید