آیا سیستان و بلوچستان دوباره می لرزد؟


زمان: 15:13
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1842125

حبیب بیابانگرد گفت: زلزله های اخیر در منطقه سرجنگل زاهدان کاملا طبیعی است و نمی توان از آن برای ایجاد زمین لرزه های بزرگتر یا فعال کردن آتشفشان تفتان استفاده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حبیب بیابانگرد، استاد زمین شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصر هامون، علت زلزله های اخیر این استان را صفحه عمانی در زیر صفحه ایران که یک صفحه اقیانوسی است، عنوان کرد. این همگرایی صفحات باعث ایجاد زلزله می شود که کاملا طبیعی است و نیازی نیست نگران زلزله های بزرگ باشید.

وی افزود: در منطقه سرجنگل گسل بزرگی به نام گسل نصرت آباد وجود دارد که وقتی به آن فشار وارد می شود نقطه کانونی رهاسازی انرژی است.

منطقه مکران؛ یکی از فعال ترین مناطق در جهان است

این استاد زمین شناسی افزود: در جنوب منطقه غرق فعالی به نام منطقه مکران وجود دارد که شاید یکی از فعال ترین مناطق جهان باشد و این منطقه پتانسیل زیادی برای آزادسازی انرژی دارد.

وی تاکید کرد: بسیاری از سونامی هایی که در چابهار رخ می دهد به دلیل تخریب لایه های زیرین در آزادسازی انرژی است.

به گفته وی؛ نمی توان زمین لرزه های کم و بیش جنوب ایران را پیش بینی کرد. بنابراین نیازی به نگرانی نیست و این پدیده کاملا طبیعی است.

فوران های آتشفشانی غیرقابل پیش بینی هستند

بیابانگرد در پاسخ به این سوال که آیا زلزله های چند روز اخیر باعث نگرانی مردم از فوران کوه آتشفشانی نیمه فعال تفتان شده است، گفت: اما زلزله باعث فوران آتشفشان نمی شود.

وی ادامه داد: فوران آتشفشان علائم و نشانه هایی دارد که جریان گل و لای، شکسته شدن پوسته زمین و شنیدن صداهای مهیب از جمله نشانه های شروع فوران آتشفشانی است.

این استاد زمین شناسی افزود: تفتان یک آتشفشان زنده است و در سال 84 زبانی از این آتشفشان در میرجاوه شناسایی شد که نباید از آن چشم پوشی کرد چرا که آتشفشانی با پتانسیل فوران است و باید همیشه هوشیار باشیم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید