آیا موج موسمی بعدی به سمت غرب و شمال ایران در راه است؟ /پیش بینی نقشه های ماهواره ای آب و هوای عربستان سعودی

آیا موج موسمی بعدی به سمت غرب و شمال ایران در راه است؟  /پیش بینی نقشه های ماهواره ای آب و هوای عربستان سعودی

روز جدید بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای هواشناسی عربستان نشان می‌دهد اگرچه بارش‌های موسمی در ایران موقتاً متوقف می‌شود، اما طی ده روز پایانی مردادماه، ممکن است بار دیگر شاهد بارش‌های شدید به ویژه در سواحل دریای خزر و در غرب کشور باشیم.

در شرایطی که بیش از 10 روز از شروع بارندگی های شدید موسوم به موسمی در ایران می گذرد و به تدریج از شدت بارندگی ها کاسته می شود، برخی سایت های هواشناسی خارجی معتقدند بررسی نقشه ها و نمودارها نشان می دهد که نیمه دوم سال اوت به احتمال زیاد، ایران بار دیگر شاهد آغاز خواهد بود. باران شدید اما از غرب.

تحقیقات انجام شده در مورد تأثیر تغییر اقلیم بر فعالیت سامانه موسمی در هند نشان می دهد که به دلیل گرم شدن دمای هوا و افزایش اختلاف دمای دریا و خشکی، این سامانه نوسانات موسمی را تحت الشعاع قرار داده و در نهایت باعث افزایش شدت بارندگی در منطقه آسیب دیده شد. ; این به این دلیل است که عمدتاً بادهای موسمی مقدار زیادی رطوبت را از اقیانوس هند به شبه قاره و مناطق مجاور منتقل می کند.

بنابراین معمولاً از اوایل خرداد تا اواسط آبان، امواج موسمی در دو مرکز اصلی در غرب و شرق شبه قاره هند تشکیل می‌شود که بخش شرقی آن به سمت آسیا و قسمت غربی آن هر ساله گسترش می‌یابد. خود هند در غرب، یعنی است. (پاکستان، افغانستان، بخش‌هایی از آن از قسمت جنوبی خلیج فارس و قسمت جنوبی ایران حرکت می‌کنند.

این مقدار عظیم رطوبت هر ساله به دلیل بارندگی های شدید در مناطق اصلی آسیب دیده ایجاد می شود. بنگلادش، هند، پاکستان و بخش‌هایی از جنوب ایران – در ایران تا سال جاری بارش‌ها تقریباً ناچیز بود و با 120 روز طوفان و وزش باد به پایان رسید – باعث رانش زمین شد و سیل شدید و خسارات زیادی به بار آمد.

از سوی دیگر، کارشناسان محاسبه کرده اند که با توجه به سیستم تشکیل این سامانه بارشی که بر اساس اختلاف دمای سطح اقیانوس و سطح زمین عظیم است، تغییرات اقلیمی نه تنها بر دوره فعالیت، بلکه بر حجم فعالیت از ابتدای سال 2020. به تدریج این روند تشدید شده است و نشانه آن بارش شدید باران در کشورمان در سال جاری است.

بنابراین با تغییرات اقلیمی و افزایش سالانه میانگین دما و گسترش دامنه فعالیت بادهای موسمی حتی در برخی پیش‌بینی‌ها به شمال عراق، با توجه به مدل‌های ارائه‌شده، به نظر می‌رسد که کشور ما هر سال بیشتر در معرض فعالیت بادهای موسمی قرار گیرد. سال و به عنوان دفاعی ناکارآمد در برابر آسیب های ناشی از فعالیت این پدیده باید از هم اکنون چاره ای اندیشیده شود تا در آینده بتوانیم از برکات این بارندگی ها به نفع تقویت منابع آبی کشور استفاده کنیم.

رفت و برگشت سیستم

کارشناسان هواشناسی در مورد چگونگی حرکت و تأثیر جریان موسمی بر منطقه معتقدند که این جریان در واقع یک حرکت رفت و برگشتی است که با توجه به دما و شرایط فعلی به اقیانوس باز می گردد و در صورت مساعد بودن شرایط، دوباره به خشکی کشیده می شود. طبق مدل‌های گذشته، این سیستم معمولاً از اواسط مرداد ماه شروع به عقب‌نشینی از مناطق فعالیت خود به سمت جنوب می‌کند و در اواخر نوامبر فصل خشک بار دیگر در منطقه مستقر می‌شود.

این در حالی است که با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی و افزایش قابل توجه دما در منطقه خشک، بادهای موسمی امسال در منطقه نه تنها دامنه فعالیت بیشتری را به خود اختصاص داده، بلکه در کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و پاکستان نیز دوام بیشتری دارد. ایران و عمان امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی و بخش هایی از عراق را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

باران باران باران

بر این اساس کارشناسان سازمان هواشناسی (arabiaweather.com) در عربستان سعودی که هم اکنون درگیر فعالیت سامانه موسمی هستند، با تایید میزان فعالیت سامانه موسمی در سال جاری، رسما اعلام کردند که از ابتدای سال جاری این هفته تا پایان هفته بارندگی قابل توجهی در منطقه رخ داد که ممکن است موجب جاری شدن سیل در برخی از شهرهای این کشور شود.

این کارشناسان همچنین شکل گیری سامانه های مختلف هوایی بر فراز منطقه خاورمیانه را بررسی کرده اند. کشورهای جنوب خلیج فارس، کویت، عراق و ایران برآورد کرده اند که بازگشت سامانه فعال فعلی به منطقه و ایجاد موج جدید بارشی دور از انتظار نیست، زیرا حجم زیاد به دلیل با تشکیل جریان های مختلف از جنوب عربستان، رطوبت در حال حرکت به سمت شمال است و احتمال تاثیر این میزان رطوبت بر منطقه شمال شرق عربستان دور از انتظار نیست.

این در حالی است که با توجه به نقشه‌های ماهواره‌ای و البته سرعت جریان‌های جوی، این احتمال وجود دارد که زبانه این سامانه قدرتمند بارانی از عراق دوباره وارد ایران شود و فضای کامل بارش را در کل منطقه فراهم کند. که احتمالاً به اندازه سیستم فعال فعلی قدرتمند نخواهد بود.

سرکوب سامانه موسمی ایران از دیروز آغاز شد

بر اساس اطلاعات ارسالی ماهواره های هواشناسی و مشاهده نقشه های ارسالی از سوی آنها، سرکوب سامانه بارشی فعال (بازگشت موسمی) در ایران از روز گذشته آغاز شد و به تدریج با تأثیر بر سامانه فعال بر فراز ایران، تضعیف و در نهایت خارج شد. مرزهای ایران

همانطور که در تحلیل سینوپتیک نقشه های ماهواره ای فرآیند جابجایی سامانه های فعال شمال و جنوب ایران نشان داده شده است، با استقرار و تقویت مرکز ارتفاع N بر فراز کشور عراق، زمینه برای خروج سامانه بارشی فعلی موسمی از ایران.

بنابراین همانطور که نقشه ها نشان می دهد از دیروز روند افزایش دما در اکثر نقاط ایران به ویژه در غرب ایران آغاز شده است و این عاملی است که موج عمیق باران موسمی فعال بر فراز ایران را به سمت هند هدایت کرده و به طور کامل متوقف می شود. میزان بارندگی در کشور

استان های شمال غرب و غرب ایران باید تا پایان هفته آینده آماده شوند

در آن سوی ماه همانطور که نقشه های ماهواره ای نشان می دهد کشورمان شاهد بارندگی خاص و قابل توجهی نیست و سامانه موسمی به نوعی غیر فعال می شود اما با توجه به احتمال افزایش رطوبت سامانه های فعالی که در آسمان هستند. عراق و جنوب شرق ترکیه روند نفوذ آنها در داخل کشورمان نیز تا دهه آخر مردادماه آغاز خواهد شد و به احتمال زیاد – بر اساس برآوردهای اولیه – موج سوم بارش های موسمی در ایران تجربه خواهد شد.

با نگاهی به نقشه های هوایی روند حرکت سامانه موسمی فعال در شبه جزیره عربستان با آرایش گره های صعودی ارتفاعی و جریان های همرفتی موسمی این منطقه، تقریباً از اواخر هفته آینده، برآورد می شود که با جابجایی رطوبت به سمت قلب سیستم همرفتی در ایران و عبور امواج ناپایدار تراز میانی، بارندگی‌ها در نیمه شمالی و زاگرس – قسمت غربی ایران تخلیه می‌شود.

در این زمینه، نگاه دقیق‌تر به نقشه‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که احتمالاً کم‌تأثیرترین استان‌ها در این دور از بارش‌های موسمی، جنوب کرمانشاه، ایلام، شمال غرب خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال غرب کرمان، شمال غرب سیستان و بلوچستان و یزد هستند.

بارندگی های مردادماه ادامه خواهد داشت

این در حالی است که بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای و جریان‌های شکل‌گرفته بر فراز ایران نشان می‌دهد بر اساس آخرین نتایج مدل‌های هواشناسی در مردادماه امسال، شرایط جوی در اکثر نقاط منطقه ناپایدار توصیف شده و احتمال تداوم بارش‌ها بسیار زیاد است.

در عین حال، شرایط جوی منطقه طی هفته آینده به گونه ای پیش بینی می شود که احتمال تشکیل و ورود سامانه های بارشی جدید – پیش بینی ورود سامانه بارشی از بالای عربستان به شمال شرق – در کشور در روزهای آینده در تصویر زیر پیش بینی بارش 10 روز آینده را مشاهده می کنید که بارش های تکه تکه گسترده کاملا مشخص است.

بنابراین، توسعه رطوبت جوی با نفوذ موج جدید در هفته آینده در کشور نشان می دهد که تنها چند روز پس از آخرین بقایای موج عظیم موسمی هفته گذشته که رگبار باران های سیل آسای تابستانی را به همراه داشت، باقی مانده است. بار دیگر این عاملی خواهد بود که رطوبت قابل توجهی را از غرب و شمال به کشور وارد کرده و در نیمه دوم مرداد ماه موجب بارش های سیل آسا می شود که عمده فعالیت این موج جدید بارشی کمربند ساحلی خزر و پیش بینی می شود. کمربند غربی کشور ما و حتی در برخی از مناطق زاسیاگا و مناطق مرکزی و شمال شرقی کشورمان است.

موج بارانی دیگر…

جبهه اول سامانه با تقویت امواج ناپایدار سامانه و نفوذ شدید جریانات مرطوب شمالی، بارش ها از یکشنبه تا سه شنبه 27 مردادماه در کمربند شمالی به ویژه سواحل تشدید می شود. دریای خزر به نظر می رسد هسته های اصلی بارش ها روی مازندران و گلستان باشد.

همچنین این بارش ها به خراسان شمالی، خراسان رضوی، استان های جنوب البرز مانند سمنان، تهران، البرز، قم، قزوین، زنجان می رسد و جبهه دوم این سامانه بر روی رشته کوه های زاگرس مانند کردستان، همدان و… مرکز، شرق لرستان، نیمه غربی اصفهان، شرق خوزستان، چهارمحال بختیاری، کوگیلویه بویراحمد، فارس و کوهستان‌ها در شرق و شمال هرمزگان متمرکز خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید