آیا ناکامی های نتانیاهو در دوره جدید نخست وزیری پایان خواهد یافت؟

در روزهای اخیر بحث تفکیک وزارتخانه ها در کابینه نتانیاهو بحث برانگیز شده است، اما تجربه نشان داده است که نتانیاهو که طولانی ترین دوره نخست وزیری را در رژیم صهیونیستی (سه دوره 12 ساله) دارد، مشکلی برای غلبه بر آن نخواهد داشت. این مانع

موضوعی که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت، رویکرد سیاسی و منطقه ای نتانیاهو در دوران نخست وزیری جدیدش است. در همین راستا نگاهی به رسانه های صهیونیستی نشان می دهد که نتانیاهو در حال حاضر اهداف بزرگی در سر دارد.

البته رهبر حزب لیکود گفته است که در دوره جدید نخست وزیری خود تلاش خواهد کرد دایره عادی سازی روابط با کشورهای عربی و اسلامی را گسترش دهد.


نتانیاهو و ادامه طرح ناتمام!

در همین رابطه روزنامه اسرائیل هوم در گزارشی می نویسد: امضای توافق نامه عادی سازی روابط با عربستان یکی از مهم ترین اهداف نتانیاهو در دوره جدید نخست وزیری است.

نتانیاهو اخیراً به اعضای ائتلاف یهودی جمهوری خواه آمریکا در لاس وگاس، جایی که به صورت مجازی در آن شرکت داشت، روشن کرد که هدف اصلی من گسترش توافقنامه ابراهیم به سایر کشورها، به ویژه یک کشور خاص است.

بسیاری از محافل صهیونیستی بر این باورند که اشاره نتانیاهو به کشوری خاص به عربستان محدود می شود، به ویژه در شرایطی که در ماه های اخیر زمزمه های زیادی درباره عادی سازی احتمالی روابط ریاض و تل آویو شنیده شده است.

نتانیاهو در ادامه سخنان خود در این نشست گفت: من فرصت ویژه ای برای همکاری با دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ داشتم که با سیاست من در مسائل منطقه موافق بود. نتیجه این سیاست ها امضای چهار قرارداد عادی سازی روابط با امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان بود.

بنابراین تحلیلگران صهیونیست بر این باورند که اولویت اول نتانیاهو در دوره جدید توسعه دایره توافقات ابراهیمی خواهد بود.

هدف نهایی نتانیاهو و رهبران رژیم صهیونیستی توسعه و عادی سازی روابط است، اما این هدف خطرناکی است. مقامات رژیم صهیونیستی با پیشبرد روند عادی سازی روابط به دنبال پایان دادن به درگیری موسوم به اعراب و اسرائیل هستند. صهیونیست ها به رهبری نتانیاهو معتقدند اگر بتوانند برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی و در نهایت حل اختلافات خود توافق نامه امضا کنند، فلسطینی ها چاره ای جز به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نخواهند داشت. از این بیانیه می توان به تلاش جدی نتانیاهو برای عادی سازی روابط با عربستان سعودی پی برد.


آیا ناکامی های نتانیاهو در دوره جدید نخست وزیری پایان خواهد یافت؟


موانع پیش رو؛ از داخل سرزمین های اشغالی تا باطن جامعه عرب

منابع عبری نسبت به قدرت گرفتن افراد و شخصیت های راست افراطی مانند “ایتمار بن گویر” (رئیس حزب قدرت یهود) و “بتزلیل اسموتریچ” (رئیس حزب صهیونیست مذهبی) که از اعضای حزب نتانیاهو محسوب می شوند هشدار دادند. حزب ائتلاف و قطعا در کابینه آینده حضور خواهند داشت، آنها سیاست های خود را مانعی جدی در برابر اهداف منطقه ای و حتی بین المللی نتانیاهو می دانند.

جریان های راست افراطی رژیم صهیونیستی که اکنون در قدرت هستند، به طور جدی خواهان توسعه شهرک های کرانه باختری بر اساس پروژه های خود هستند.

از سوی دیگر، جناح راست افراطی در تلاش برای اجرای پروژه های خطرناک دیگری مانند اخراج کامل فلسطینی ها از مناطق موسوم به C کرانه باختری و تغییر وضعیت مسجدالاقصی (اول قبله) است. مسلمانان). در جهان).

البته محافل یهودی به طور علنی به تنش های ایجاد شده توسط این رویکردهای سیاسی اشاره نکرده اند، اما نگرانی از این موضوع به حدی است که نمی توان کتمان کرد. منابع دیپلماتیک رژیم صهیونیستی اعلام کردند کشورهایی مانند اردن، مصر، امارات، بحرین و مراکش ممکن است به این تحرکات واکنش نشان دهند.

ایهود عیاری، تحلیلگر شبکه 12 رژیم صهیونیستی در این خصوص می گوید: هشدارهایی که به تل آویو رسیده بیشتر به صورت توصیه ای بوده و تاکنون موضع گیری علنی صورت نگرفته است، اما اگر کابینه جدید بخواهد اقدام کند. تغییر اساسی در سیاست در موضوع کرانه باختری، با سکوت کامل طرف های منطقه مواجه نخواهد شد و قطعاً مواضع آنها اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: همه مخالفان توافقات عادی سازی روابط در کشورهای عربی منتظر اتخاذ سیاست های افراطی از سوی کابینه جدید نتانیاهو نخست وزیر هستند تا پس از آن بتوانند حرکت خود را در راستای نابودی توافقات ابراهیمی آغاز کنند.


آیا ناکامی های نتانیاهو در دوره جدید نخست وزیری پایان خواهد یافت؟


فایده گفتار

بر اساس تحولات اخیر، محافل صهیونیستی به شدت نگران هستند که در صورت تحرکات افراطی علیه فلسطینیان، شاهد اعتراضات جوامع عربی علیه دولت های موجود باشند، مشکلی که منافع آنها را در این کشورها تهدید می کند.

بنابراین به نظر می رسد که سران رژیم صهیونیستی در محاسبات قبلی خود دچار اشتباه فاحشی شده اند، آنها در این توهم زندگی می کردند که کشورهای عربی که با آنها وارد روند عادی سازی روابط شدند، دست خود را کاملاً از فلسطین شستند و به آنها پیوستند. در حالی که سران عرب حتی اگر با صهیونیست ها هماهنگی کامل داشته باشند با ملت هایی که می خواهند از ملت فلسطین حمایت کنند مقابله می کنند نه اینکه به اشغالگران صهیونیست برای فشار بیشتر بر ملت فلسطین چراغ سبز نشان دهند! این روزها و در جریان برگزاری جام جهانی قطر محافل صهیونیستی به خوبی متوجه میزان نفرت جامعه عرب نسبت به خود شدند، جایی که حتی حاضر به گفتگو با رسانه های منتسب به رژیم صهیونیستی نیستند. بنابراین به نظر می رسد نتانیاهو در نخست وزیری جدید خود باید پیش از هرگونه اقدامی در زمینه عادی سازی روابط، رفع موانع و چالش های پیش روی این پروژه ها را مدنظر قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید