آیا نویدکی روی ایده فوتبال هجومی خواهد ایستاد؟

این اولین بار در دوران مربیگری نویدکی است که سپاهان چهار گل از حریف خود به ثمر می رساند. سپاهان فصل گذشته را با شکست 3-1 مقابل گل گهر آغاز کرد و در ادامه سه گل مقابل نفت مسجد سلیمان (3-1 باخت)، ماشین سازی (تساوی 3-3) و شهر خودرو (3-1 باخت) به ثمر رساند اما شکست خورد. شنبه را باید شوک بزرگی برای این مربی دانست که انتظار می رود در فصل دوم پشتکار بیشتری داشته باشد.

البته جایگاه سپاهان همچنان در جدول خوب است و تمام امتیازات با گل گهر و آلومینیوم در صدر جدول است، اما او در یک مسابقه چهار گل برای تیمی دریافت کرد که تردیدهای زیادی دارد.

حسین چهارابی، سرمربی سابق سپاهان گفت: اولین بازی سخت سپاهان بود و گل‌گوتا با حساب و کتاب عادلانه بازی کرد. برخی از مشکلات سپاهان کاملا مشخص است و او باید این مشکلات را حل کند. آنها در حمله و حمله بسیار خوب هستند اما برعکس در دفاع بسیار کند کار می کنند و حفره های بزرگی در این خط وجود دارد. درست است که آنها قبل از این دیدار تنها یک گل دریافت کرده بودند، اما باید فرض کنیم گل گهر اولین حریف سخت سپاهان بود و کیفیت دفاع و دروازه بان سپاهان در این دیدار مشخص شد.

نویدکی به مشکلات خط دفاعی تیمش هم اذعان می کند: «وقتی تیمی مثل سپاهان 4 گل زد باید بپذیریم که در ضدحملات حریف خیلی کند بودیم. گل گهر از امتیازهای پشت خط دفاعی ما به خوبی استفاده کرد و توانست گل های زیادی را به ما بزند. 4 گل برای تیم فوتبال سپاهان خیلی سخت است. ما شرمنده هواداران هستیم و سعی می کنیم در آینده تا آنجا که ممکن است جبران کنیم.»

نویدکیا در ابتدای کارش تاکید کرد که سپاهان با تفکر تهاجمی بازی خواهد کرد. سیستم اصلی سپاهان در این دو فصل 3-3-4 است و با نفرات زیادی درگیر حمله است. سپاهان فصل گذشته با 53 گل بهترین خط حمله لیگ را داشت و در فصل جدید هم با 12 گل به همراه گل گهر عنوان قهرمانی را در اختیار دارد. اما هدف اصلی سپاهان قهرمانی در لیگ است و آمار گلزنان فارغ از اصول دفاعی برای رسیدن به این هدف کافی نیست.

مربیان جوان معمولا در ابتدا ایده آل گرا هستند و بر استفاده از فوتبال تهاجمی اصرار دارند. این موضوع در مورد نویدکی که هافبک خوشبین بود و روی نیمکت تیمی مستعد و پرمدعا می نشست صدق می کند، اما واقعیت در زمین فوتبال با تئوری ها متفاوت است و ناکامی هایی مانند شکست سیرجان شما را مجبور می کند در افکارتان تجدید نظر کنید.

نویدکی در روزهای اخیر قطعا بار دیگر این دیدار را تماشا کرد و نقاط ضعف خط دفاعی تیمش را در نظر گرفت. تفکر تهاجمی زمانی موثر است که به قیمت شکنندگی دفاعی نباشد و مربیان موفق تر بتوانند بین حمله و دفاع تعادل برقرار کنند.

شاید امروز صنعت نفت آبادان نتواند مشکلات زیادی برای خط دفاعی سپاهان در اصفهان ایجاد کند اما اگر این مشکلات حل نشود قطعا حریفان قدرتمندتر در ادامه لیگ از آن برای ضربه زدن به تیم نویدکیا استفاده خواهند کرد. سپاهان بعد از صنعت نفت به ترتیب به مصاف استقلال، پیکان و پرسپولیس می رود و فضا دادن به این حریفان گران تمام می شود.

ظاهر نشان داد او مربی آینده نگر است اما در نقطه حساسی قرار دارد و واکنش او به اتفاقات بازی گل گهر می تواند سرنوشت سپاهان را در لیگ بیست و یکم رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید