آیا پلمب مراکز گردشگری به دلیل فحاشی قانونی است؟ / «به خاطر رفتار یکی دو نفر نمی توانیم دیگران را از نان خوردن باز داریم»

آیا پلمب مراکز گردشگری به دلیل فحاشی قانونی است؟  / «به خاطر رفتار یکی دو نفر نمی توانیم دیگران را از نان خوردن باز داریم»

یک وکیل دادگستری در واکنش به پلمب مجتمع گردشگری مهر و ماه به دلیل فحاشی به خبرآنلاین گفت: دلیلی ندارد مجتمعی را به دلیل رفتار یکی دو نفر تعطیل کنیم و به اصطلاح از غذا خوردن خیلی ها جلوگیری کنیم. نان.”

سیما محبی: مجتمع گردشگری مهر و ماه قم روز گذشته پلمب شد، بر اساس گزارش ها دلیل پلمب این مجتمع تجاری و تفریحی که در 6 کیلومتری استان قم قرار دارد، بد حجابی و عدم توجه به هشدارها است. از آنجایی که به نظر می رسد این ظلم یا از سوی پرسنل مجتمع و یا از سوی مشتریان آن صورت گرفته باشد، اما وکلا معتقدند که این جرم شخصی است و نباید مانند پرونده غریبان، مجازات را به دیگران نیز تسری داد.

در عین حال حسن کیا، وکیل دادگستری به خبرآنلاین گفت: ما یک اصل کلی داریم به نام اصل شخصی بودن جرم و مجازات. توجه کنید قانونگذار گفته است که مجازات یا برای ارباب جنایت یا شرکا یا معاون جرم است مانند کسی که موجبات ارتکاب جرم را فراهم کرده است جز این افراد ما نمی‌توانیم دیگران را مجازات کنیم و قانونگذار جایی نگفته است که ما می‌توانیم حجاب یکی از کارکنان یا مشتری را تشخیص دهیم، یک مرکز خرید را ببندیم و پلمپ کنیم.»

وی ادامه داد: همانطور که در قانون آمده است، حجاب یک امر شخصی است، یعنی اگر شهروندی حجاب مورد نظر را رعایت نکند، قانون برای آن فرد مجازات تعیین کرده است، اما اگر بخواهیم برای حجاب مجازاتی در نظر بگیریم. مکان‌های خصوصی و عمومی که به مردم خدمت می‌کنند، ارائه آن قانونی نیست.»

این وکیل دادگستری اظهار داشت: «محل‌ها در نهایت می‌توانند افسران خود را کنترل کنند، اما برای کسانی که به آنجا مراجعه می‌کنند این امکان وجود ندارد، زیرا مثلاً پلیس نیستند که بخواهند اقدام کنند. تعطیلی یک مرکز به دلیل رعایت نکردن حجاب توسط مشتریان، که محلی است که افراد زیادی در آن کار می کنند، خلاف حقوق آن افراد است، در هیچ کجای قانون گفته نشده است که اگر مشتری بدون حجاب به فروشگاه یا مرکز خرید مراجعه کند. حجاب، آن مرکز را مهر می کند».

کیا با بیان چنین وضعیتی می‌گوید: تصور کنید اگر در یک مرکز جنایت دیگری اتفاق بیفتد، مثلاً عده‌ای با هم دعوا کنند یا یک نفر سلاحی مثل چاقو به سمت دیگری بکشد، آیا در آن موارد مرکز را پلمپ می‌کنند؟ در مورد حجاب هم همین بحث وجود دارد. اگر بی حجابی را از نظر قانون جرم تلقی کنیم، در نهایت یک تخلف قانونی است که برای فردی که آن را رعایت نمی کند، مجازات محسوب می شود. هیچ مبنای قانونی برای تعمیم این سوال به موارد دیگر مانند مهر و موم وجود ندارد. »

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که در صورت عدم رعایت حجاب توسط پرسنل آیا باز هم امکان پلمب یک مرکز خرید وجود دارد؟ می‌گوید: «اگر کارکنان گروهی موضوع حجاب را رعایت نکرده باشند، از نظر قانون، در نهایت یک امر شخصی است و فقط با آن کارکنان می‌توان برخورد قانونی کرد. آنها رعایت نمی کنند، این یک موضوع داخلی گروهی است و در نهایت می توان فرد یا افراد را معذور کرد، بنابراین دلیلی وجود ندارد که یک گروه را به دلیل رفتار یک یا دو نفر تعطیل کنیم و به اصطلاح جلوی بسیاری از افراد را بگیریم. برای خوردن نان.”

دیدگاهتان را بنویسید