حذف یارانه دارو به خاطر مردم به خاطر دیگران

حذف یارانه دارو به خاطر مردم به خاطر دیگران

روز جدید اگرچه دولت در اوایل تیرماه وعده داده بود که قیمت داروها تغییر نمی کند، اما با تصمیم سازمان غذا و دارو، شرکت های دارویی مجاز شدند 20 تا 30 درصد به قیمت محصولات خود اضافه کنند که به نظر می رسد نتیجه آن بوده است. از حذف ارز ترجیحی همزمان با افزایش قیمت ها، یارانه داروها نیز کاهش یافت و این مشکل فشار مضاعفی بر مصرف کننده وارد کرد. علاوه بر این، از لیست قیمت داروهای شرکت داروسازی فارابی می توان دریافت که قیمت دارو نه 30 درصد بلکه 110 درصد افزایش یافته است و بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به افزایش قیمت اعتراض کرده اند، اما نظر وزیر بهداشت به وضوح به نظر تولیدکنندگان نزدیکتر است. از سوی دیگر، به گفته وزیر بهداشت، این دارو در گذشته آنقدر ارزان بود که به کشورهای همسایه قاچاق می شد و این روند ممکن است وضعیت تولیدکنندگان را بهبود بخشد، اما روی دیگر سکه، دولت و وزیر بهداشت مدام طرح درور را تبلیغ می کند که بر اساس این طرح فقط به کسانی که بیمه سلامت دارند اختصاص می یابد که همه ما به خوبی می دانیم که هزاران نفر از شهروندان ایرانی که اتفاقا از دهک های آسیب پذیر هستند فقط تحت پوشش اولیه هستند. بیمه ظاهراً به دلیل قراردادهای کاری یا نوع کاری که دارند از هرگونه بیمه حمایتی محروم می باشند.

برنامه های یک شب

مجید شکری کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: دلیل حذف ارز 4200 تومانی عدم دسترسی به ارز پزشکی بوده است و اگر این گفته صحت داشته باشد دلیل کمبود دارو مشکل قاچاق، طبیعتاً این معضل باید مرحله بندی می شد و در وهله اول داروهای قاچاق بیشتری وارد می شد و بلافاصله جلوی آن را نمی گرفتند، همچنین مواردی مانند نسبت حذف یارانه دارو به صنعت بیمه و نسبت آن باید سنجیده شود. به رقابت پذیری آن و یا ارتباطی با توسعه صنعت داروسازی و جداسازی مواد اولیه و مواد مصرفی پزشکی دارد. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مشکلاتی که در سامانه الکترونیکی به وجود آمده جای خود را دارد و باید از مسئولان پرسید که اگر مشکل قاچاق است که یک شبه حل نمی شود و نکته بعدی نمی شود دقیقاً هدف شما از حذف یارانه دارو چه بود. ابزار حذف ارز 4200 تومانی دارو به عنوان اهرمی برای گسترش طرح هایی که سال هاست وزارت بهداشت به اجرای آن امیدوار است مانند طرح پزشک خانواده استفاده شود؟ اینها سوالاتی است که در صنعت بهداشت و درمان و داروسازی مطرح می شود. شکری افزود: در خصوص حذف یارانه دارو با وجود اینکه قول داده اند به شرکت های بیمه یارانه بدهند، باید گفت این طرح چه نسبتی با صنعت بیمه دارد؟ و به طور کلی کیفیت آن چگونه محقق می شود و آیا مدل دیگری برای بیمه ها وجود نداشت و مردم اول باید پرداخت کنند و بیمه ها بعدا پرداخت می کنند و قطعا راه های جایگزین دیگری نیز وجود دارد که گفته می شود در به نفع مردم، اما به نفع دیگران

طرح ملی صفر تا صد داروار

طرح ملی مواد مخدر از سوم تیرماه 1401 آغاز شد و با اجرای این مهم، اصلاح سیاست های تبادل دارو، منطقی شدن قیمت دارو، اعطای یارانه به مصرف کنندگان اولیه، افزایش خارج از کشور. پرداخت های جیبی و در نهایت توزیع یارانه سلامت بند 366. داروهای ضروری و گنجاندن 119 داروی بدون نسخه در پوشش بیمه ای با اصلاح یارانه دارو و اجرای طرح دروار و هزینه دارو به مردم به نفع مردم خواهد بود. مصرف کنندگان تغییر نمی کنند و بیمه ها متحمل هزینه های اضافی می شوند به عبارت دیگر یارانه دارو به انتهای زنجیره منتقل و از طریق بیمه به مصرف کننده نهایی توزیع می شود و این اقدام در راستای سیاست های کلی است. نظام سلامت مبتنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه.

چه کسانی از حذف یارانه دارو سود می برند؟

معاون برنامه ریزی اداره کل داروهای سازمان غذا و دارو در این خصوص گفت: یارانه دارو حذف نمی شود، بلکه یارانه ارز دارویی تا انتهای زنجیره ارائه می شود. بیمه ها علاوه بر این، به گفته کارشناسان، چنین یارانه ای منجر به اتلاف منابع می شود، اما دولت در بودجه 1401 صلاحیت ساماندهی را داشت و تصمیم گرفت تا یارانه ارزی داروها را تا پایان زنجیره تامین کند. بیمه ها وی ادامه داد: این موضوع باعث می شود که مصرف کنندگان یارانه، بیماران باشند و سازمان غذا و دارو، دولت و مجلس در این خصوص حساسیت ویژه ای دارند و هزینه بیماران با نسخه برای خرید دارو افزایش نمی یابد. اما شرکت سازنده دارو را با قیمت جدید به فروش می رساند، همچنین این طرح بسته خدمات بیمه ای را توسعه می دهد، بنابراین علاوه بر پوشش بیمه ای، چندین داروی ضروری و اساسی برای مردم محاسبه و مشمول یارانه می شود. با وجود افزایش قیمت این چند اقلام، این داروها همچنان بیمه هستند و بیماران افزایشی ندارند و قیمتی نخواهند داشت، از طرفی 119 داروی ارزان قیمتی که مردم به طور معمول مصرف می کنند در آینده نزدیک تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. آینده.

داستان کمبود مواد مخدر

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با اجرای طرح دروار، کمبود قابل توجه فرآورده های دارویی که حتی بسیاری از داروهای بدون نسخه را نیز شامل می شود، طی یک تا دو ماه آینده به طور کامل برطرف می شود. بهرام هاینا افزود: با حذف یارانه داروهای تولید داخل که به ارز ترجیحی برای خرید مواد اولیه موثر بستگی داشت، قیمت ها واقعی شد و در عوض یارانه دولتی دارو را به انتهای زنجیره یعنی بیمه منتقل کردیم تا به دست مصرف کننده واقعی می رسد. یعنی هرکسی که بیمه پایه دارد و با نسخه به داروخانه مراجعه می کند می تواند از یارانه دارو استفاده کند و همچنین داروهای بدون نسخه، داروهایی که تحت مجوز تولید یا وارداتی هستند و شیرخشک و تجهیزات پزشکی همگی همچنان استفاده می کنند. ارز ترجیحی.و هیچ تفاوتی پیدا نکنید. وی ادامه داد: قیمت تمام شده داروها نسبت به قبل تفاوتی ندارد، هیچ چیزی حتی دستمزد مردم برای برخی داروها پایین آمده است. بخصوص برای بیماران خاص و صعب العلاج که پرداخت از جیب بیمار را کاهش داده ایم. با افزایش قیمت پایه داروهای تحت پوشش بیمه، داروهایی که بیشترین مصرف را داشتند و 98 درصد داروهای مصرفی کشور به صورت عددی توسط تولیدکنندگان داخلی عرضه می شد و بیشتر این داروهای تولید داخل در این فهرست قرار می گرفت. برنامه ریزی . البته ما تعدادی داروی خاص را هم وارد می کنیم و به همان مقدار کم هزینه زیادی می پردازیم، بنابراین قیمتی که این داروها سهیم هستند، در این مرحله دولت این مبلغ را برای هر بیمار از طریق بیمه پرداخت می کند، در واقع سلامت است. یارانه ای که مردم دریافت می کنند. و هر مقداری که دولت پرداخت می کند، سقف و سهمیه ای ندارد، هر نیازی که بیمار باشد ما آن را تامین می کنیم. این منبع گفت: به دلیل محدودیت در استفاده از ارز ترجیحی، خود تولیدکنندگان با مشکلاتی از جمله تامین مواد اولیه، قطع تولید و ممنوعیت صادرات و همچنین افزایش هزینه های تولید و در مسیر زیان مواجه شدند. این مشکلات در ماه های اخیر به اوج خود رسیده است که با این روش می توانند از قید این ارز ترجیحی رها شوند و بتوانند مواد اولیه را با نیمی از ارز تهیه کنند و داروهای خود را با قیمت مناسب و آن کمبودها در اختیار توزیع کنندگان و داروخانه ها قرار دهند. که قابل توجه بود و حتی در مورد داروهای بدون نسخه نیز اتفاق افتاد، در یکی دو ماه آینده کاملاً از بین می رود یا به حداقل می رسد. وی گفت: برای اجرای این طرح بزرگ زمینه سازی، مردم، سازمان ها، نهادها و وزارتخانه های زیادی در این کار مشارکت کردند، کار بزرگی در شورای اسلامی انجام شد. در دولت زحمات زیادی پشت کار کشیده شده است، خود رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و شخص وزیر بهداشت دنبال این کار هستند، بیمه هم خیلی خوب کار کرده و نشان داده که می توانند کارهای بزرگی انجام دهند و راندمان بالاست و برای پایه ریزی این طرح به 6 میلیون نفر نیاز است، مردم بدون پرداخت پول بیمه شدند و شرایط را برای رونق تولید فراهم کردیم، از سوی دیگر تعدادی داروی پرمصرف را در نظر گرفتیم. برای بیماران مزمن و تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند که این موضوع بسیار بزرگی است.

دیدگاهتان را بنویسید