حذف یارانه دارو برای بازنشستگان به یک موضوع تبدیل شد

حذف یارانه دارو برای بازنشستگان به یک موضوع تبدیل شد

حذف یارانه مستقیم دارو و قرار دادن این یارانه در صندوق های بیمه مشکلات زیادی را برای کارگران و مستمری بگیران ایجاد کرده است. در برخی از داروخانه های کشور حتی در داروخانه بیمارستان میلاد که بزرگترین مرکز خصوصی بیمه اجتماعی است، هزینه دارو پرداخت می شود.

مرتضی حاجی کاظمی، مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان در 20 بهمن گفت: «طرح بزرگ حذف یارانه دارو از سال جاری آغاز شده است.» تغییر نظام یارانه دارو کار بزرگی بود که حدود 200 تا 300 درصد بیمه ها را ایجاد کرد. هزینه ها این پروژه از تیرماه آغاز شده است.

حسن مرادی (فعال بازنشسته صنفی) در این خصوص با انتقاد از حذف یارانه دارو گفت: رضایت مدیرکل تامین اجتماعی اعلام شده است در حالی که از تیرماه به مستمری بگیران در سراسر کشور داروهای قلبی با نرخ 2000 تومان داده می شود. 50 درصد یعنی اگر یک مستمری بگیر فقط 100 قرص نیاز داشته باشد 50 قرص می گیرد و بقیه را باید خودش آماده کند.

وی ادامه می دهد: برخی از بیمارانی که به صورت متناوب و منظم دارو مصرف کرده اند و بعد از 2 ماه باید به پزشک مراجعه کرده و دارو تهیه کنند، همچنین به ما می گویند فقط یک ماه دارو را می دهیم و ماه آینده برمی گردیم. در این راستا، مراکز املاکی که تحت مدیریت هیئت امنا هستند، مانند بیمارستان میلاد تهران، هزینه دارو را از مشتریان دریافت می کنند.

مرادی می افزاید: سازمان تامین اجتماعی با حذف یارانه دارو 200 تا 300 درصد کمتر هزینه می کند و برای پولی شدن درمان تلاش می کند. با توجه به عدم پرداخت تعهدات داروخانه هایی که با بیمه آتی قرارداد دارند، کادر فنی برخی داروخانه ها مانند قزوین اعتراض کرده و باعث تعطیلی برخی داروخانه های سطح شهر و یا مانند صدر شده است. بیمارستان جلوی داروخانه تابلویی گذاشته اند که روی آن نوشته شده است اگر مسئول فنی نباشد دارو نمی دهیم.

به گفته وی، مرکز عالی تامین اجتماعی مستمری بگیران و شوراهای مدیریتی مراکز شهرستانی و استانی باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند و با تصمیمات غلط، تامین دارو و درمان مستمری بگیران کم درآمد را به معضلی بزرگ تبدیل نکنند.

وی تاکید می کند: مستمری بگیران بدون هزینه دارو هم مشکل درمان دارند. حذف یارانه مستقیم دارو و پولی شدن آن مشکلات درمانی را افزایش داد.

مرادی می گوید در نهایت حذف یارانه دارو به معنای مرگ زودهنگام کارگران و بازنشستگان و خانواده های کارگری است. کارگران بازنشسته معمولاً با مشکلات جسمی دست و پنجه نرم می کنند. اگر نتوانند داروی خود را رایگان و آسان دریافت کنند، جانشان در خطر است. بنابراین مدیران سازمان بررسی کنند که با حذف یارانه دارو چه بر سر درمان کارگران بیمه شده می آید.

دیدگاهتان را بنویسید