آیا چانه زنی دستمزد از این هفته جدی می شود؟

آیا چانه زنی دستمزد از این هفته جدی می شود؟

بر اساس اخبار جلسه چند روز اخیر شورای عالی کار و تجربه سال های گذشته از جلسات مزد، جلسات مزد این هفته جدی تر خواهد بود.

حدود 2 هفته تا پایان سال باقی مانده است و طبق اخبار جلسه قبلی شورای عالی کار، این هفته جلسات دستمزد به صورت جدی آغاز می شود.

تعیین تعداد و رقم سبد معیشت کارگران از سال 1402 ملاک ورود به جلسات مذاکره دستمزد بوده و تاکنون حدود 3 تا 4 جلسه کمیته دستمزد با حضور شرکای اجتماعی تشکیل شده اما قطعی نشده است. نتیجه برای عدد و رقم تعیین کننده به دست آمده است.

در 20 اسفند 1401 اولین جلسه شورای عالی کار با یکی از دستورات جلسه مزد سال 1402 تشکیل شد که بدون نتیجه به پایان رسید.

* اگر حقوق به میزان قابل قبولی افزایش پیدا نکند، قبول نمی کنیم

محسن باقری، رئیس کارگروه دستمزد مرکز عالی شوراهای اسلامی کار کشور درباره جلسه 20 اسفندماه امسال گفت: در خصوص تعیین سبد معیشتی و افزایش دستمزدها و موضوعاتی مانند دستمزد منطقه ای، نتیجه ای از جلسه به دست نیامد. نحوه مأموریت نمایندگان کارگری در مراجع تجدید ساختار مابه التفاوت و … پرداخت شد.

وی گفت: در این جلسه گروه کارفرمایی مجدداً موضوع دستمزد منطقه ای را مورد بررسی قرار داد که همچون سال های گذشته باعث شد بحث تعیین دستمزد به زمین زده شود. قطعا هفته آینده باید دوباره جلسه کمیته حقوق و دستمزد تشکیل شود و میزان سبد معیشتی مشخص شود. امسال نمایندگان کارگری تلاش می کنند کاملا کارشناسی شده با موضوع دستمزد برخورد کنند و اگر دستمزدها در سطح قابل توجهی تعیین نشود، قطعا گروه کارگری آن را نمی پذیرد.

باقری تصریح کرد: معمولا جلسات شورای عالی کار در روزهای سه شنبه برگزار می شود، اما به دلیل تاخیر در تعیین دستمزد که هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست، احتمال تشکیل جلسه فوق العاده در هفته آینده وجود دارد.

*پرداخت تا پایان سال تعیین می شود

علی اصغر آهنی ها، نماینده کارفرما در شورای عالی کار درباره این جلسه گفت: هیچ عددی در رابطه با سبد معیشت یا دستمزد ارائه نشده است. بدون شک حقوق تا پایان سال تعیین می شود.

وی افزود: عدد و رقمی که در فضای مجازی در خصوص رقم حقوق ذکر شده کذب است و من آنها را تایید نمی کنم.

آهنی‌ها گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم نرخی را ارائه کنیم، زیرا کمیسیون حقوقی هنوز هزینه معیشت و تورم را اعلام نکرده است.

*کارفرمایان دستمزد را در قیمت نهایی خود محاسبه می کنند

محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره دستمزد می گوید: کمیته مزد شورای عالی کار باید هزینه زندگی یک کارگر عادی را محاسبه کند و مهم ترین اقلامی که این سبد معیشتی را تشکیل می دهد، مواد غذایی و خوراکی است. اقلام غیر خوراکی، در این زمینه نمایندگان مرکز آمار تغذیه ایران، معاونت اجتماعی و مرکز تحقیقات تامین اجتماعی گزارش هایی ارائه کرده اند و تاکنون جلسات متعددی برگزار شده است، اما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. سبد معیشت خانواده کارگر.

تاجیک در خصوص تاثیر نرخ تورم بر تعیین حداقل دستمزد علاوه بر سبد معیشتی گفت: بر اساس تبصره 1 ماده 41 قانون کار، نرخ تورم و بر اساس تبصره 2 سبد معیشتی کارگران تعیین شده است. خانوار هستند و دو معیار اصلی برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در نظر گرفته شده است و منتظریم مرکز آمار ایران رقم تورم سالانه منتهی به پایان بهمن امسال را اعلام کند که در واقع نرخ تورم از دی و بهمن سال جاری معیار مشخصی برای تورم خواهند بود، زیرا هر چه به روزهای پایانی سال نزدیکتر شویم، نرخ تورم واقعی تر خواهد بود. می توانیم دریافت کنیم

وی همچنین توضیح داد که چرا قیمت سبد خانوار کارگری ملاک حداقل دستمزد قرار می گیرد و این موضوع چه ربطی به کارفرما دارد. کارفرما هر عددی را که حداقل دستمزد می دهد در قیمت نهایی محصول خود محاسبه می کند و سهم دستمزد را در بهای تمام شده کالا و مواد فروخته شده محاسبه می کند.

نماینده کارگری در شورای عالی کار با اعلام اینکه 14.5 میلیون بیمه شده، شاغل و بازنشسته داریم، تصریح کرد: اما قدرت خرید این جامعه بزرگ بیمه شده بسیار مهم است و می توانند به چرخه گردش تولید و کالا کمک کنند. اگر محصولات تمام شده کارخانجات و کارآفرینان تقاضا نداشته باشد، تولید عملا بی فایده خواهد بود و خانواده کارگر برای داشتن قدرت تقاضا باید دستمزدی دریافت کند که بتواند کالای مورد نیاز خود را مطالبه کند، این ارتباط است.

در دو هفته پایانی سال بیش از 14 میلیون کارگر نگران و منتظر تصمیم شورای عالی کار درباره دستمزد سال آینده خود هستند که این نگرانی از آنجا ناشی می شود که دستمزد کارگران در شرایط تورم تعیین می شود. برای سال آینده مشمول افزایش دستمزد آنها نمی شود و این موضوع هر سال باعث تاخیر می شود. کارگرانی که با کاهش قدرت خریدشان مجبور به زندگی حداقلی می شوند

دیدگاهتان را بنویسید