کاهش چانه زنی در بازار مسکن

مشاوران املاک از رونق نسبی بازار مسکن تهران در بهمن ماه خبر دادند. با این حال، تجارت با وسواس انجام می شود. به نظر می رسد تحت تاثیر نوسانات بازار، طرف عرضه در انعقاد قرارداد محتاطانه عمل می کند.

گفته می شود تعداد واحدهای مرغوبی که با قیمت متعارف در بازار عرضه شده اند کمتر از تقاضای موجود است. به همین دلیل مالکان از ارائه تخفیف خودداری می کنند و در برخی موارد حتی سعی در افزایش قیمت دارند.

در ماه گذشته بیش از 12 هزار معامله آپارتمان در تهران منعقد شد که نشان از رونق نسبی بازار این شهر دارد. در این ماه بر اساس بررسی های میدانی، بازار مسکن در حال رونق است.

مشاوران املاک می گویند: عواملی مانند نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، انتظارات تورمی، تغییرات قیمت مصالح ساختمانی و عوامل ذهنی ناشی از تجربه سال های اخیر بر بازار مسکن تاثیرگذار بوده و باعث حرکت این بازار در مسیری می شود. پایان سال

در سال های اخیر به دلیل رکود بازار مسکن، اغلب خریداران دست بالا را داشتند، اما به نظر می رسد در ماه های اخیر وضعیت کمی تغییر کرده و فضای چانه زنی به نفع فروشندگان تغییر کرده است. اکثر فروشندگان می گویند در صورت نهایی شدن خرید، قرارداد فروش را امضا می کنند و فاصله زمانی بین فروش و خرید را از بین می برند.

در آذرماه 1401 متوسط ​​قیمت هر مترمربع خانه در تهران بر اساس میانگین حسابی 52.7 میلیون تومان و بر اساس میانگین موزون 54.9 میلیون تومان گزارش شده است. مرکز آمار تورم ماهانه مسکن در تهران را 9.8 درصد و تورم نقطه به نقطه را 66 درصد اعلام کرد.

همچنین در دی ماه امسال 12 هزار و 139 واحد آپارتمان مسکونی در تهران خرید و فروش شد که نسبت به ماه قبل 3.1 درصد افزایش نشان می دهد. با توجه به تجربه بازار در سال های اخیر، این تعداد خرید و فروش حکایت از رونق نسبی بازار دارد. این در حالی است که بیشتر معاملات در قالب سرمایه گذاری و با هدف حفظ ارزش پول انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید