آینده جبهه اصلاحات پس از بهزاد نبوی

آینده جبهه اصلاحات پس از بهزاد نبوی

«بهزاد نبوی» در سال 1321 در تهران متولد شد و مدرک الکترونیک را از دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک) دریافت کرد. او را به دلیل سال ها مبارزه مسلحانه در دوران پهلوی، «پارتیزان پیر» می نامند.

نبوی یکی از مدیران ارشد ایران به شمار می رود و اگر بخواهیم نگاهی گذرا به سوابق او داشته باشیم باید بگوییم که وی به عنوان «معاون نخست وزیر در امور اجرایی» در دولت های «محمدعلی رجایی» فعالیت دارد. «محمدرضا مهدوی کنی» و «میرحسین موسوی». “وزیر صنایع سنگین” در دولت “میرحسین”، “نایب رئیس مجلس” در دوره ششم شورای اسلامی و “رئیس ستاد اقتصادی بسیج” در دوران جنگ هشت ساله و البته رئیس جبهه اصلاحات را نیز باید به این سوابق اضافه کرد.

مسئولیتی که به نظر می رسد دیگر نمی خواهد به عهده بگیرد. نبوی یکی از سیاستمداران ایرانی است که توانسته روی یک محور حرکت کند و پس از فراز و نشیب های سیاسی و حتی زندان رفتن، چه در دوران پهلوی و چه پس از انقلاب 57، چیزی از ارزش های او کم نکرده است. با توجه به اینکه وی یکی از چهره های شاخص جریان اصلاحات به شمار می رود، همچنان مورد احترام اصولگرایان است. همانطور که در کارنامه او می بینیم او یکی از مدیران عامل پاک به حساب می آید و در سال هایی که بسیاری از قلدرهای اقتصادی در امان نبودند، این یک حزب قدیمی است که اهمیتی نمی دهد.

پس از انحلال شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، در اسفندماه ۱۳۹۷، «جبهه اصلاحات ایران» با حضور ۳۱ حزب رسما اعلام موجودیت کرد و بهزاد نبوی برای اولین سال ریاست آن را بر عهده داشت. حسین مرعشی به عنوان نایب رئیس اول و حسین کمالی به عنوان نایب رئیس دوم و آذر منصوری به عنوان سخنران معرفی شدند. پس از مشخص شدن مواضع، کار بر روی ترسیم «اهداف راهبردی» و «ماموریت‌ها» آغاز شد و در 3 اسفند 1397، اهداف و وظایف جبهه در 37 بند رسماً اعلام شد. «آذر منصوری» کمتر از یک سال به عنوان سخنگو باقی ماند و در 21 دی 1400 «علی شکوریراد» یکی دیگر از اعضای حزب اتحاد ملت جایگزین وی شد تا جبهه تغییر یک سالگی خود را آغاز کند. همزمان با فرارسیدن اسفند و نزدیک شدن به انتخابات داخلی جبهه، بهزاد نبوی استعفا داد. برخی به جوانان و لزوم حرکت افراد با تجربه و پیشکسوت در جریان اصلاح طلبی برای تغییر اشاره کردند. اما با وجود این استعفا، اعضا همچنان به سمت ریاست جمهوری او روی آوردند تا بار دیگر تسبیح اصلاحات طالبان باشند. با توجه به اینکه افراد کمی مانند ایشان می توانند چهره واقعی و حقوقی اصلاح طلب و تجربه فعالیت های تشکیلاتی وی را حفظ کنند و همین امر باعث ماندگاری وی در ریاست جمهوری شده است. با نزدیک شدن به سه سالگی جبهه، نبوی برای دهمین بار از ریاست جمهوری استعفا داد، بنابراین بحث تغییر جبهه اصلاحات بار دیگر در رسانه ها مطرح خواهد شد.

نبوی چند ماه مانده به انتخابات شورای اسلامی که قرار است در اسفندماه برگزار شود، این مطلب را در پاسخ به خبرنگار ایرنا در حاشیه اجلاس عمومی مجلس وزرای جمهوری اسلامی که روز سه شنبه در فرهنگستان علوم برگزار شد، گفت. عصر هفته گذشته او گفت دیگر نمی خواهد ریاست جبهه اصلاحات را بپذیرد. وی در این خصوص گفت: من همچنان از اعضای جبهه اصلاحات ایران هستم و «عدم تمایل» خود را برای ریاست بر دوره جدید این سازوکار اجماع که به زودی آغاز می شود، اعلام کرده ام. نبوی پیش از این رئیس جبهه اصلاحات بود، اما در مارس سال گذشته از این سمت استعفا داد. اعضای واقعی این جریان سیاسی به تازگی انتخاب شده اند و به زودی اولین جلسه حلقه جدید آن برگزار می شود. این در حالی است که برخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب معتقدند تنها بهزاد نبوی می تواند رهبری جبهه اصلاحات را بر عهده بگیرد چرا که وی مورد قبول همه اعضای این جبهه است.

خلاء نبوی راه را برای اصلاحات ریشه ای باز می کند

کمال پیرموذن از اعضای جبهه اصلاحات و عضو سابق شورای اسلامی شهر در واکنش به استعفای بهزاد نبوی از ریاست جبهه اصلاحات در گفتگو با خبرنگار آرمان مراز گفت: بدون شک باید نبوی را یکی از اعضای جبهه اصلاحات بدانیم. عوامل مرتبط با جریان اصلاحات به گونه ای که طبق سوابق خود همواره مورد قبول طیف های مختلف اصلاحات بوده است و اگر بگوید نمی خواهم در انتخابات ریاست جبهه شرکت کنم، قطعاً این کار را انجام می دهد. آسیب زیادی به این روند و در مجاورت انتخابات وارد شده است. در ماه‌های آینده، ما با انتخابات سرنوشت‌سازی روبرو هستیم که در آن اتحاد و با هم بودن می‌تواند رمز پیروزی ما باشد. در شرایطی که اکنون قدرت در دست تمامیت خواهان اردوگاه اصولگرایان است و اصلاح طلبان آماده غلبه بر آنها هستند، خلاء ریاست جمهوری نبوبی احساس می شود. او پیش از این از ریاست جمهوری استعفا داده بود، اما تحت هر شرایطی دوباره به ریاست جمهوری بازگشت. الان هم در این شرایط شخصیت هایی مثل «سید محمد خاتمی» و «حسن خمینی» می توانند نظرشان را عوض کنند. فکر می کنم بازگشت نبوی به عنوان رئیس جبهه می تواند آثار مثبتی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که خروج نبیوی چه فراز و نشیب هایی در جبهه ایجاد می کند، افزود: خروج وی از جبهه می تواند فضا را برای حضور و مانور تندروهای اردوگاه اصلاح طلبان باز کند. جریان‌های رادیکال در همه جناح‌های سیاسی حضور دارند، در میان اصلاح‌طلبان برخی از آنها را می‌بینیم که روایت‌های خود از دموکراسی و پیروزی در بازی‌های سیاسی را می‌پذیرند و علاقه‌ای به فضای آرام و پیشبرد اهداف دموکراسی ندارند. وقتی نبوی جبهه را رهبری می کند، جایی برای این افراط گرایان نیست. اگر به دنبال خرد جمعی هستیم و همیشه از اصلاحات ساختاری صحبت می کنیم، نباید شاهد حضور تندروها در قدرت باشیم. حالا این تندروها اصولگرا هستند یا اصلاح طلب. مهم ایجاد فضای ائتلافی با سایر جناح ها و احزاب نزدیک به اصلاحات است تا با گفت وگو و انتقاد از خود بتوانیم بر جریان های تمامیت خواه که در عرصه سیاست داخلی و خارجی موانعی برای ملت ایران ایجاد کرده اند، پیروز شویم. تبدیل شود

کناره گیری از سیاست فایده ای ندارد

«مرتضی الویری» سیاستمدار در خصوص استعفای بهزاد نبوی که در اسفندماه سال گذشته مطرح شد، گفت: او مدت ها می خواست از مسئولیت خود در جبهه اصلاحات کناره گیری کند. درخواست هایی برای استعفا به دلایل مختلفی مطرح شده است که هیچکس بهتر از خودشان نمی تواند توضیح دهد. اما بهزاد نبوی یکی از چهره های انقلابی است که پاکی و بی حد و مرزی او را همه می شناسند. بنابراین چه در خط مقدم اصلاحات و کار حزبی باشد و چه در مقام دیگری خدمت کند، مردی با هویت، ثابت قدم و کاردان است که کشور برای عبور از بحران های پیش رو به او نیاز دارد.

الویری در پاسخ به این سوال که کمبود چهره های مجرب سیاسی چیست؟ او گفت: «کسانی مثل بهزاد نبوی هرگز از فعالیت های سیاسی بازنشسته نمی شوند. پیگیری مطالبات مردم با پوست و خون چنین افرادی آمیخته است. من مطمئن هستم که آقای نبوی تا حد امکان برای رسیدن به آزادی و عدالت و حل مشکلات کشور تلاش می کند. من هرگز باور نمی کنم که با کناره گیری از مسئولیتی خاص، مسئولیت های مهم خود را در عرصه فعالیت های سیاسی فراموش کند. یک فعال سیاسی ممکن است زمانی احساس کند که نمی تواند نقش مورد نظر خود را در یک گروه و سازمان خاص ایفا کند. طبیعی است که این فرد از جایگاهی به جایگاه دیگر برود و مطالبات مردم را دنبال کند».

دیدگاهتان را بنویسید