دلیل خداحافظی بهزاد نبوی; رفتار رادیکال در جناح چپ طیف اصلاح طلب یا پیری؟

دلیل خداحافظی بهزاد نبوی;  رفتار رادیکال در جناح چپ طیف اصلاح طلب یا پیری؟

حوالی ساعت ۱۶ دیروز برای اولین بار خبر استعفای بهزاد نبوی منتشر شد و بلافاصله پس از آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بازتاب یافت.

خبر استعفای بهزاد نبوی اولین بار حوالی ساعت 16 روز گذشته در ایلنا منتشر شد و بلافاصله در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بازتاب یافت. چهره ای که از سال های قبل از انقلاب تا پیروزی انقلاب و دوران پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی در عرصه فعالیت های سیاسی در کشور فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشت و در نهایت با استعفا، عرصه دیگری را برای فعالیت سیاسی خود انتخاب کرد. از جبهه اصلاحات

به گزارش روزنامه اعتماد، نبوی درباره استعفای خود از ریاست جبهه اصلاحات به ایلنا گفت: دوره دو ساله من به عنوان رئیس جبهه اصلاحات به پایان رسیده و دیگر سمتی در جبهه ندارم. وی که قصد ادامه فعالیت در جبهه اصلاحات را داشت، گفت: به دلیل مشکلات جسمانی و همچنین سنم دیگر فرصت حضور در جبهه را ندارم. برخی منابع در گفتگو با «اعتماد» از پشت صحنه استعفای بهزاد از جبهه اصلاحات خبر دیگری دادند.

این منابع می گویند برخی رفتارهای رادیکال در جناح چپ افراطی طیف اصلاح طلب ریشه اصلی این استعفا است، گروهی دیگر به مطالبات فراقانونی برخی افراد و جریانات اشاره می کنند که بهزاد عطایی را در صف اول اصلاحات برای پاسخگویی به آن قرار داده است. .

به هر حال که به موضوع نگاه می کنیم یک واقعیت را نمی توان نادیده گرفت و آن اینکه نقش بهزاد نبوی در رویدادهای معاصر کشورمان برجسته و تاثیرگذار است. از اوایل انقلاب و شکل گیری ساختارهای حکومتی تا دوران اصلاحات و شکل گیری مطالبات اصلاح طلبی در جمهوری اسلامی تا ظهور حسن روحانی و جبهه اعتدال ردپایی از نام بهزاد را می توان یافت.

نبوی که در رزومه خود معاون نخست وزیر در امور اجرایی در دولت محمدعلی رجایی، محمدرضا مهدویکانی و میرحسین موسوی و همچنین وزیر صنایع سنگین در دولت میرحسین موسوی، نماینده و نایب رئیس مجلس در دوره ششم مجلس و رئیس ستاد اقتصادی بسیج در دوران جنگ ایران و عراق. وی در سال های اخیر به عنوان رهبر جبهه اصلاحات به فعالیت سیاسی پرداخته است.

نبوی در دوران پس از اصلاحات نقش محوری فعالیت های اجرایی اصلاحات را ایفا می کرد و همواره بر فعالیت سیاسی زیر چتر قانون اساسی تاکید می کرد. در وقایع سال 88 بهزاد نبوی نیز مانند بسیاری از چهره های اصلاح طلب دستگیر و به 6 سال زندان محکوم شد. آخرین اظهارنظر حضرت رسول در خصوص حوادث اعتراضی اخیر بازتاب های زیادی در فضای عمومی جامعه و موافقان و مخالفان بسیاری پیدا کرد. بهزاد نبوی در واکنش به اعتراضات سراسری ایران در سال 1401 اعلام کرد: «با وجود شرایط نامناسب برای ادامه فعالیت سیاسی، ما باید به جنبش اصلاحات ادامه دهیم. مثلاً در مورد مهسا امینی، جبهه روز اول بیانیه داد و به رئیس قوه قضائیه نامه نوشت، اما قطعاً نمی‌توانیم به معترضان خیابانی که شعارهای براندازانه سر می‌دهند بپیوندیم.

اظهارات زهراتی در فضای مجازی با انتقادات شدیدی مواجه شد و برخی این را به معنای عبور پیامبرانه از مطالبات جوانان عنوان کردند. نبوی اما همچنان بر کنشگری مسالمت آمیز طبق قانون اساسی تاکید می کرد و معتقد بود که اگر فعالیت اصلاح طلبی تضمین شود، نباید به رفتار رادیکال متوسل شد. استعفای پارتیزان قدیمی پرده جدیدی را در زندگی سیاسی بهزاد نبوی آشکار کرد. برخی از تحلیلگران معتقدند که این استعفا در واکنش به فضای سیاسی خاص کشور اجرا شده است و برخی تحلیلگران معتقدند که خستگی و نیاز به استراحت ریشه این استعفا بوده است. در همین حال، منتقدان نبوی به محافظه کاری بیش از حد نبوی در رویدادهای سیاسی اخیر اشاره کرده و آن را بازی می کنند. پارتیزان قدیمی دهه 60 تا 80 و 90 و پس از آن گفته است که دیگر نمی خواهد او را یک پارتیزان قدیمی خطاب کنند.

سیاستمدار کارکشته برگشته است

فاطمه راکعی نایب رئیس جبهه اصلاحات در خصوص استعفای بهزاد نبوی گفت: بهزاد نبوی یکی از معدود چهره های برجسته و با تجربه در عرصه سیاست است که مورد احترام بسیاری از سوی فعالان سیاسی و مردم به ویژه اصلاح طلبان است. در مجموع رویکرد بهزاد نبوی در جبهه اصلاحات با توجه به اینکه من با ایشان همکاری نزدیک داشتم، چیزی جز حسن نیت و آرزوی پیشرفت ملت و کشور نبود. حتی در بسیاری از موارد، بهزاد نبوی از شهرت خود استفاده کرد تا گرهی از مشکلات را بگشاید و زمینه را برای افزایش مشارکت عمومی فراهم آورد.

وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از فعالان سیاسی معتقد بودند که راه گفت و گو و رایزنی با مقامات عالی کشور بسته و گفت و گو بی فایده است، اما بهزاد نبوی اعلام کرد که مطابق مصالح کشور و در مسیر اصول اصلاح طلبی، فقط گفت و گو.» آنها خودشان را به روی مسئولان می گشایند، دغدغه های مردم را می رسانند و مطالبات مردم را دنبال می کنند تا به وضعیت بحرانی و غیرقابل برگشتی در کشور نرسند. به نظر من استعفای بهزاد نبوی دلایل مختلفی دارد.

یکی اینکه احساس می کرد روش های اتخاذ شده توسط جبهه اصلاحات که با حسن نیت انجام می شد، کارایی لازم را ندارد. این تا زمانی است که مطالبات مردم روشن باشد و آن مطالبات به دولت منتقل شود اما انگیزه مثبتی از طرف مقابل ارسال نشود. راکعی گفت: از سوی دیگر برخی افراد و جریاناتی در طیف اصلاح طلبان بودند که خواهان راهبردی متفاوت با رویکردهای خود بودند و معتقد بودند این روش های فعلی کارآمد نیست، بنابراین باید راهبردهای متفاوتی اتخاذ شود.

همین موارد می تواند دلیل تصمیم بهزاد نبوی نیز باشد. البته با توجه به شناختی که از بهزاد نبوی دارم، فکر نمی کنم این مسائل در تصمیم گیری او خیلی مهم بود. بیش از همه احساس نوعی ناشنوایی در برابر این همه حسن نیت از سوی مسئولان از یک سو و برخی افراد و جریانات سیاسی در این تصمیم نقش داشت.

بالاخره به نظر می رسد فضای سیاسی برای شنیدن نظرات چهره هایی مانند بهزاد نبوی فراهم نیست. برای حضور سازنده در عرصه سیاسی باید فضا و زمینه لازم برای مشارکت فراهم شود. چنین فضایی وجود نداشت بنابراین بهزاد نبوی ترجیح داد در فضایی متفاوت به کار خود ادامه دهد. در آخر باید به رفتار حرفه ای و قانون مداری ایشان اشاره کنم. آنها پس از پایان دوره حکومتی خود ترجیح دادند قانوناً دیگران را توانمند سازند و طبق قانون خودشان از دایره تصمیم گیری جبهه اصلاحات خارج شدند.

کناره گیری از سیاست فایده ای ندارد

مرتضی الویری، سیاستمدار ایرانی و رئیس سابق شورای عالی استان ها در گفت و گو با «اعتدام» درباره استعفای بهزاد نبوی گفت: از جزئیات استعفای آقای نبوی اطلاعی ندارم، اما می دانم که آنها می خواستند از مسئولیت خود در شورای عالی استان ها کناره گیری کنند. جبهه اصلاحات برای مدت طولانی

درخواست هایی برای استعفا به دلایل مختلفی مطرح شده است که هیچکس بهتر از خودشان نمی تواند توضیح دهد. اما بهزاد نبوی یکی از شخصیت های انقلابی است که پاکی و بی حد و مرزی او را همه می شناسند».

وی با اشاره به اینکه حضور بهزاد نبوی در هر کجا که باشد مهم است، گفت: بنابراین او چه در خط مقدم اصلاحات و فعالیت های حزبی باشد و چه در سمت دیگری خدمت کند، فردی با هویت، استوار و شایسته و نیازمند بحران است. کشور مدیریت داره میاد.”

الویری در پاسخ به این سوال خبرنگار اعتماد که عدم حضور چهره های باتجربه سیاسی چه خلایی دارد؟ او گفت: «کسانی مثل بهزاد نبوی هرگز از فعالیت های سیاسی بازنشسته نمی شوند. پیگیری مطالبات مردم با پوست و خون چنین افرادی آمیخته است. من مطمئن هستم که آقای نبوی تا حد امکان برای رسیدن به آزادی و عدالت و حل مشکلات کشور تلاش می کند.

هرگز باور نمی‌کنم با کناره‌گیری از مسئولیتی خاص، مسئولیت‌های مهم خود را در عرصه فعالیت سیاسی فراموش کند. گروه و تشکل طبیعی است که این فرد از جایی به جای دیگر می رود و مطالبات مردم را دنبال می کند، من شرایط کشور را به گونه ای نمی بینم که چهره هایی مانند نبوی از عرصه فعالیت سیاسی دور بمانند. من فکر می کنم مردم هم و کشور به شخصیت های نبوی نیاز دارد، باید زمینه ای فراهم شود تا از ظرفیت بالای این شخصیت ها برای عبور از چالش ها استفاده شود.

نبوی استعفا نداده است

علی باقری از اعضای هیات رئیسه جبهه اصلاحات در گفت و گو با «اعتماد» با بیان اینکه «آقای نبوی استعفا نداده است» گفت: دوره دو ساله ایشان به پایان رسیده است. طبق اساسنامه جبهه اصلاحات، اعضای واقعی جبهه باید پس از دو سال مجدداً انتخاب شوند. وی افزود: این انتخابات مجدد روندی دارد که تصور می‌کنم تا پایان امسال تکمیل شود. جبهه اصلاحات پس از تکمیل مراحل شناسایی 15 نفر از افراد حقیقی، با حضور نمایندگان احزاب و تشکل های جبهه اصلاحات جلسه عمومی تشکیل می دهند و رهبری جدید جبهه اصلاحات انتخاب می شود. وی تاکید کرد که «آقای نبوی استعفا نداده و هنوز مشخص نیست که آیا می‌خواهند بمانند یا نه. نظر قطعی از جانب ایشان در مورد عدم حضور نداریم. این مسائل در آینده روشن خواهد شد.»

دیدگاهتان را بنویسید