آیین های رنگارنگ عید سعید فطر در سرزمین سرسبز کردستان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، عید سعید فطر در میان مسلمانان جهان از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار است و در هر کشور و سرزمینی با آداب و رسوم و آداب خاصی جشن گرفته می شود.

مقام معظم رهبری در سخنان خود مهمترین معنا و مضمون این عید را وحدت و تقویت قلوب با ایمان به خدا برشمردند و تاکید کردند: تنها راه موفقیت و پیشرفت امت اسلامی در عرصه های مختلف و تسلط بر سرنوشت و سرنوشت خویش است. مقابله با تهدیدات استکبار کانون قدرت جهانی وحدت بیان و دوری از اختلاف و تفرقه است.


9a610984 7b40 4035 b849 de68c1ce7eef خبر خاکستری

امروز روز عید فطر است، عید که زمین و زمان را با شادی و سرور تسخیر می کند، به راستی که در این روز بزرگ زمین و زمان و آسمان در اوج است.

در کشور ما نیز این عید عزیز و گرامی است و مردم آن را با تشریفات و آداب خاصی دوست دارند، به ویژه کسانی که به توصیه پروردگارشان برای روزه داری، خوشحال می شوند که خداوند متعال بهترین ثواب را به آنها عطا کند. آورده شده.


fc0edf1d a4da 4ed6 9fff e177d9fed390 خبر خاکستری


آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در کردستان از گذشته تا به امروز شهرت خاص و مشترکی دارد

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در کردستان از گذشته تا به امروز شناخته شده است، چرا که با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ندای سلام با آهنگ و وزن خاصی در همه محله ها و پشت بام خانه ها شنیده می شد. .

در پی اعلام عید سعید فطر، مسلمانان در هر نقطه از استان کردستان پس از انجام عمل مستحب غسل با ظاهری آراسته و پاکیزه، در این روز به نماز سیاسی و باشکوه برای عبادت رفته و سپس به انجام آداب و رسوم سنتی می پردازند. .


c834cdc0 7ba0 48c0 9792 6954e9160260 خبر خاکستری


عید فطر را با خرما و شیرینی جشن بگیرید

طبق روال معمول وقتی مردم از دیدن ماه شوال مطلع می شوند، با پخش خرما و شیرینی به استقبال عید فطر می روند. روزه دارانی که یک ماه را در ضیافت الله سپری کرده اند، پس از طلوع آفتاب در مساجد خود را برای نماز عید فطر آماده می کنند. از این رو عید سعید فطر فرصتی برای گردهمایی مردم است و برای گردشگران موهبتی خواهد بود تا مردم و سنت های آنها را از نزدیک ببینند.

مردم در روز عید فطر در مساجد جمع می شوند و نذورات خود را می خوانند و با تشکیل اجتماعات مردمی به کارهای خیریه پی در پی می پردازند و به یتیمان و مستضعفان اطعام می کنند.

همچنین در روزهای قبل از عید سعید فطر با تلاش و اشتیاق فراوان زکات فطره و اعضای خانواده خود را بین فقرا تقسیم کردند.


d84aa875 82f1 4638 96ac b96482520971 خبر خاکستری


«وداع با رمضان» و «وداع با شهر پربرکت»

فریادهای «وداع با شهر رمضان» و «وداع با شهر برکت» که در آخرین روزهای قبل از عشاء و اذان صبح حال و هوای کردستان را طعم می داد، در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان بیش از پیش دردناک شده است. .

فعالیت چشمگیر روزه داران این استان در تدارک با شکوه ترین آئین های ماه مبارک رمضان از جمله برگزاری مراسم معنوی طولانی کریسمس در مقابل قنادی ها و تدارک جشن عروسی از شاخصه های استقبال عاشقانه و عارفانه مردم این استان است. به عید فیلتر کنید.

کردستانی ها چند روز مانده به عید برای پذیرایی از میهمانان خود برای خرید عید اعم از میوه، شیرینی و آجیل آماده می شوند و این روزها بازار شلوغ و پر رونق است.


fcf5961e cca4 44c7 a1f8 d3b339435b0d خبر خاکستری


حلول ماه مبارک رمضان را به میزبانان تبریک می گویم

نمازگزاران پس از اقامه نماز دسته دسته وارد خانه هر یک از اهالی محله می شوند و در داخل خانه با صدای بلند به میزبان میزبان تبریک می گویند و میزبان با چای و شیرینی از آنها استقبال می کند. این آیین هنوز در اکثر آنها اجرا می شود که سنندج یا سایر مناطق کردستان که بافت سنتی خود را حفظ کرده اند.

مردم این استان در بعدازظهر قبل از روز ماه مبارک رمضان، طبق سنت دینی در آیینی به نام «نجشان» بر سر مزار عزیزان از دست رفته خود می روند و در این روز قبرستان استان مملو از جمعیت است. .

این افراد مزار عزیزان خود را با میوه و شیرینی و گل می آرایند و در اذان مغرب در کنار عزیزان از دست رفته خود می مانند و اقوام نیز در این آیین با آنان همراهی می کنند.


b48599d9 db8f 4a0c a2d6 32f32ff0da86 خبر خاکستری


برگزاری دوره شش روزه روضه خوانی به نام ششلان

یک روز پس از ماه مبارک رمضان، مردم کردستان به جشن اعتصاب غذای شش روزه به نام ششلان می روند. به گفته مردم این منطقه ثواب یک روز پست ششلان برابر است با ثواب یک ماه گرسنگی.

با توجه به اینکه استان کردستان از نظر تعداد مساجد رتبه اول را از نظر جمعیت غالب در جهان اسلام دارد و در هر بخش و روستای استان حداقل یک مسجد بنا شده است، مردم متدین این دیار وحدت و انسجام در پیش زمینه در نماز عید سعید فطر و به منظور قدردانی و تشکر از خدمات امام جماعت و تولیت مسجد، تمامی نمازگزاران با توجه به توانایی های خود هدایایی را برای این دو نفر در نظر می گیرند.

سپس خانواده نزد اقوام و آشنایان می روند و این سه روز طول می کشد. در این روز اگر بین مردم مشکلی پیش بیاید، با یکدیگر آشتی می کنند.


cc74b74e 2b4c 4384 9faa 8a95a1f74f3a خبر خاکستری


خرده سبزیجات، غذای روز جشن کردها

در این روز که مردم به مساجد می روند و نماز عید را می خوانند. مهماندار پس از بازگشت، غذای عید را تهیه می کند که عمدتاً غذای آن روز «قند سبزی» است و شامل کیک، شکلات، سیب و انواع میوه ها و سبزیجات فصل است. سپس اهل خانه دور او جمع می شوند و با شادی و نشاط میوه و شیرینی می خورند.


پرداخت زکات فطریه

یکی دیگر از رسوم ماه رمضان پرداخت زکات فطره به مستحقان است. ثروتمندان، تجار، بازرگانان، بازرگانان، اعیان و اشراف در این ماه بیش از هر زمان دیگری زکات اموال خود را به فقرا، نیازمندان، یتیمان، بیوه ها، قاریان قرآن و نابینایان می پردازند. معمولاً از پانزدهم ماه مبارک رمضان است. کردها زکات فطره را «سر فطرت» و روش پرداخت آن را «وعده» می گویند که به معنای قبول است.

چند روز قبل از عید سعید فطر، سرپرست هر خانوار باید زکات فطره خود و افراد تحت تکفل را به نیازمندان بپردازد. میزان زکات فطریه هر ساله توسط علمای دین تعیین می شود. کسانی که هنوز خرج فطریات خود را نپرداخته اند، در روز عید که فرصت آخرین فرصت است، آن را به نیازمندان بومی و یا وجوهی که نمایندگان خیریه ها یا مؤسسات حمایتی از جمله موسسات خیریه و یاور امام زمان (عج) می دهند، می پردازند. خمینی در مساجد و نمازخانه ها قرار دارد، سقوط می کنند. گاهی با کمک امام جماعت و هیئت امنای محل، منابع غریزی اهالی جمع آوری می شود تا بین فقرای محل توزیع شود و هیچکس از فقرا و نیازمندان محلی بی بهره نباشد.


d8c5c6cf 110c 47e3 a6d6 8601126046fa خبر خاکستری

خوشا به حال کسانی که در روز عید سعید فطر به روزه و عبادت افتخار می کنند و توانسته اند با دست پر از این سفره پر برکت نهایت بهره را ببرند…

دیدگاهتان را بنویسید