ابطال 150 پروانه چاه آب صنایع تحقق نیافته در دو سال اخیر/ درجه اجرای تغییر الگوی کشت صفر است.

ساعت: 09:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۴
کد خبر: 1794706

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعلام کرد؛

آکیل مرتضوی گفت: این شرکت در دو سال اخیر مجوز بیش از 150 حلقه چاه آب پروژه های صنعتی ناتمام استان را لغو و برای پروژه های جدید اختصاص داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آکیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی به عصرترک گفت: و در بخش صنعت نیز یک تا دو درصد است.

مرتضوی در ادامه با بیان اینکه صنایع کوچک استان آبرسانی می شود، ادامه داد: شرکت آب منطقه ای استان در دوره استاندار قبلی از ابتدا به استاندار وقت گفته بود که آب نداریم که توزیع کنیم.

وی گفت: با این حال این شرکت آگاه بود که ایجاد و توسعه شغل در استان نیاز به تامین آب دارد.

این مقام مسئول گفت: در سال 98 بر اساس تصمیم اتاق فکر شرکت آب منطقه ای استان برای تامین آب پروژه های جدید استان، طرح بررسی اعتبار پروانه های چاه های آب صادر شده را در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: در این راستا 150 مجوز برای چاه آب شناسایی کرده ایم که برای شروع و اجرای طرح های جدید برای بهره برداری صادر می شود. اما مشخص شد که این پروژه‌های جدید تاکنون توسط این چاه‌ها اجرا نشده است.» مورد بهره برداری قرار گیرد.

مرتضوی گفت: این شرکت به تمامی افرادی که این 150 مجوز را دریافت کرده اند هشدار داد که در این زمینه تنها حدود 15 درصد از دارندگان این مجوزها برای اجرای پروژه های خود اقدام کرده اند.

وی افزود: مابقی پروانه چاه های آب را لغو و برای پروژه های جدید اختصاص دادیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: در مجموع در دو سال گذشته مجوز بیش از 150 حلقه چاه آب برای پروژه های صنعتی ناتمام استان را لغو کرده ایم.

وی با بیان اینکه تامین آب صنایع بزرگ ادامه داد: در استان تامین آب صنایع بزرگ از طریق توزیع پساب، خرید چاه کشاورزی، سدسازی با استفاده از آبرسانی صنعتی و انتقال آب از خلیج فارس و نیز پیش بینی شده است. دریای عمان

مرتضوی گفت: در استان نیز این شرکت به صنایعی که سالانه بیش از 100 هزار مترمکعب آب مصرف می کنند اعلام کرد که باید برای تامین آب مورد نیاز مجتمع های صنعتی خود از پساب استفاده کنند.

وی افزود: به صنایع بزرگ استان اعلام می شود که تا سال 1403 فرصت دارند زیرساخت های بهره برداری از پساب مجتمع های صنعتی خود را آماده کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با بیان اینکه صنایع بزرگ با توجه به وضعیت منابع آبی موجود و کم بارندگی راز پایداری خود را در استفاده از پساب گزارش می دهند، گفت: پتروشیمی مدتی است که به طور مداوم با این شرکت مکاتبه می کند. زمان استفاده از فاضلاب تصفیه خانه بجنورد برای این مجموعه.

وی افزود: این در حالی است که شرکت آلومینا جاجرم با توجه به اینکه هزینه آماده سازی زیرساخت فاضلاب مجتمع صنعتی بسیار زیاد است، تلاش می کند از فهرست مصرف فاضلاب خارج شود.

مرتضوی گفت: اما تمامی صنایعی که سالانه بیش از 100 هزار مترمکعب آب مصرف می کنند تنها تا سال 1403 فرصت دارند زیرساخت فاضلاب مجتمع خود را آماده کنند و از سال 1403 مجوز استفاده از آب از چاه صادر شود. و نهرها برایشان قطع می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به بخش کشاورزی گفت: با توجه به اینکه قطب اقتصادی استان کشاورزی است و 88.5 درصد از منابع آبی استان صرف بخش کشاورزی می شود اما به نفع استان است. بازده اقتصادی در این بخش پایین است.

این مقام مسئول گفت: در سند سازگاری با کم آبی در استان بر لزوم استفاده از سیستم های نوین آبیاری در مزارع و باغات استان تاکید شده است، هر چند که رهبری سازمان جهاد کشاورزی در توسعه سیستم های نوین آبیاری در سطوح کشاورزی در تلاش های زیادی در استان انجام شده است اما اجرای این طرح طبق برنامه تعریف شده و آنطور که انتظار می رود پیش نمی رود.

وی تاکید کرد: پیشرفت در اجرای این برنامه نیازمند تامین اعتبار لازم و به موقع است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی همچنین خاطرنشان کرد: با وضعیت منابع آبی موجود و همچنین با کاهش نزولات جوی، باید مدل کشت در بخش کشاورزی تغییر کرده و محصولات کم رطوبت جایگزین شود.

وی گفت: در شورای حفاظت از منابع آب استان به سازمان جهاد کشاورزی فشار آورده ایم که سطح کشت برنج در استان کاهش یابد. در این راستا سطح زیرکشت برنج 1200 هکتاری به 800 هکتار کاهش یافته است.

مرتضوی افزود: سال گذشته مصوب شد سطح زیرکشت برنج در استان به 400 هکتار کاهش یابد و اکنون باید بررسی کنیم که آیا این امر محقق شده است یا خیر!

وی در خاتمه درباره شکایت اداره کل محیط زیست استان از محرومیت غیرقانونی آب از کشاورزان رودخانه اترک گفت: این اداره کل شکایت خود را به دادگستری استان گزارش کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: در همین راستا امسال شرکت آب منطقه ای به همراه رئیس اداره محیط زیست و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با کاوش و بازدید از رودخانه اترک شناسایی شدند. چاه های غیرمجاز در رودخانه «بودن.

وی با بیان اینکه 60 درصد آب رودخانه اترک به دلیل بارندگی کم کاهش یافته و امسال رودخانه اترک به جو آبی تبدیل شده است، افزود: در این بازدید دیدیم که آب در رودخانه وجود ندارد تا به صورت غیرقانونی برداشت شود.

مرتضوی گفت: در اطراف این رودخانه چاه هایی برای برداشت آب از عمق شش متری حفر شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید