ابهام عجیب در سیاست لغو یارانه ارزی کدام کوپن یا نقدی در راه است؟

ابهام عجیب در سیاست لغو یارانه ارزی کدام کوپن یا نقدی در راه است؟

روز جدید : دولت عملیات حذف ارز ترجیحی را آغاز کرده است اما هنوز مشخص نیست که پرداخت یارانه نقدی و توزیع برگه ها از چه زمانی آغاز می شود.

دولت سیزدهم که با شعار مهار تورم و حل بحران های اقتصادی، قسم خورده بود که توده ها را به مذاکرات و احیای برجام ملزم نکند، وارد مرحله توجیه افکار عمومی برای درک ضرورت حذف ارز 4200 تومانی شده است. . اشاره به جنگ اقتصادی یکی از مهمترین دلایلی است که دولتمردان حذف ارز 4200 تومانی را اجتناب ناپذیر می دانند.

صدای اعتراض در مجلس

اگرچه انتظار می رفت با وحدت دولت و همسان سازی و تقریب مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و مجریه شرایط را برای حل بحران های اجتماعی فراهم کنند، اما سردرگمی 13 دولتمرد اعتراض نمایندگان مجلس را برانگیخت. دو وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر جهاد کشاورزی با حضور در جلسه علنی امروز به تشریح برنامه آرد و نان دولت پرداختند. با این حال برخی از نمایندگان، سیاست دولت در این زمینه را مبهم و غیرشفاف توصیف کردند.

هکست الله فیروزی نماینده فسا گفت: امروز شاهد قیمت های افسارگسیخته هستیم که مردم و مجلس را نگران کرده است. در خصوص ساماندهی یارانه ها باید به ماهیت موضوع توجه کنیم. سال 1400 ثابت می ماند.

محمد واحدی سخنگوی بجنورد نیز در نشست قیمت نان گفت: مدیریت بازار باید بر اساس اطلاعات دقیق و اصولی باشد اما امروز می بینیم که بر اساس مفروضات مدیریتی است و گزارش ها با اطلاعات دقیق مطابقت ندارد. “

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس درباره افزایش قیمت نان گفت: وزرای جهاد و اقتصاد فقط در حوزه انتخابیه خود صحبت می کنند. در حالی که رئیس جمهور باید مسئولیت این امر را بر عهده می گرفت.

وی همچنین با انتقاد از اینکه کارمندان دولت وقتی برایشان سخت است می گویند تکلیف و مصوبه مجلس است، گفت: این تا زمانی است که خود دولت سال گذشته لایحه تکراری برای حذف ارز ترجیحی یا 4200 تومانی به مجلس ارائه کرد. سوال به صراحت بیان شد، بنابراین آخرین مسئول باید به مجلس می آمد.

ابراهیم عزیز نماینده شیراز نیز گفت: قانون مجلس صراحتاً موضوع یارانه و ارز را روشن کرده است. اما آنچه امروز می بینیم اجتهاد است که در رابطه با نص صریح قانون وجود دارد، نمی توانیم با رضایت برخی مدیران قانون را اعمال کنیم، چارچوب قانون کاملاً مشخص است.

در همین حال احسان ارکانی، نماینده کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت برنامه ای برای حذف ارز ترجیحی کالاها ندارد و این امر تورم بیشتری را به دنبال دارد.

یارانه یا اعلامیه؟

اگرچه بحث هدفمندی یارانه ها و تغییر در سازوکار پرداخت یارانه ها از نان آغاز شد اما اکنون صحبت از توزیع برگه ها و سایر کالاها به گوش می رسد. کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای هر نفر ماهانه چند محصول اساسی مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و پنیر در نظر گرفته می شود. مردم باید از شهریور 1400 این مبلغ را با کالابرگ با همین قیمت خریداری کنند.

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور در عین حال گفت: یارانه ها تا دو ماه پس از تدوین سازوکار کالابرگ به مردم پرداخت می شود. به گفته وی، مقرر شد در دو ماهه اول مبلغی به حساب مردم واریز شود که برای دهک های پایین 400 هزار تن و برای دهک های بالا 300 هزار تن است.

اما اگرچه تغییر قیمت آرد پای رستوران های روباز را باز کرد و موجی از گرانی را در بازار ماکارونی، محصولات وابسته، شیرینی و بیسکویت، نان لوکس و … به وجود آورد، اما از نقدینگی خبری نیست. پرداخت ها و زمان رانندگی مشخص نشده است و بعد از آن دو ماه مهلت ارسال کاربرگ چقدر است؟

در چنین شرایطی بازار نه تنها با گرانی آرد و محصولات مربوط به گندم مواجه است، بلکه با کمبود این اقلام نیز مواجه است.

این وضعیت به سایر بازارهای کالا نیز سرایت کرده است و گزارش ها حاکی از کمبود روغن، شکر و اقلام مشابه است. سردرگمی دولت تجزیه و تحلیل آنچه در پیش است را دشوار می کند و به نظر می رسد تصمیم نهایی در مورد نحوه جبران هنوز مشخص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید