اتحادیه اروپا خواستار خلع سلاح غیرقابل برگشت کره شمالی شده است

در این بیانیه، اتحادیه اروپا همچنین از کره شمالی خواست تا با توقف پرتاب موشک و پرواز پهپادهای نظامی، تشدید تنش نظامی را متوقف کند.

به گزارش ایرنا، کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که واشنگتن و سئول در حال برنامه ریزی برای واکنش «هماهنگ و مؤثر» در صورت استفاده کره شمالی از سلاح هسته ای هستند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از تیم‌های خود خواسته‌اند تا برای پاسخی هماهنگ و مؤثر به طیف گسترده‌ای از احتمالات، از جمله استفاده کره شمالی از یک طرح تسلیحات هسته ای

همچنین بایدن روز دوشنبه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در حال مذاکره با کره جنوبی برای برگزاری رزمایش مشترک است یا خیر، گفت: خیر.

در همین حال، یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی روز دوشنبه گفت که سئول و واشنگتن در حال مذاکره برای انجام تمرین‌های مشترک با استفاده از تجهیزات هسته‌ای آمریکا هستند.

یون در مصاحبه ای با Joseon Ilbo که روز دوشنبه منتشر شد، با اشاره به آزمایش های موشکی کره شمالی در ماه های اخیر، خواستار “آماده شدن برای جنگ” شد.

وی تصریح کرد: تسلیحات هسته ای متعلق به آمریکاست اما باید برنامه ریزی، تبادل اطلاعات، رزمایش و رزمایش مشترک بین آمریکا و کره جنوبی انجام شود.

در همین حال، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی خواستار توسعه موشک های بالستیک قاره پیما و “افزایش تصاعدی” زرادخانه هسته ای این کشور شده است.

کره شمالی در ساعات اولیه سال جدید میلادی یک موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرد. خبرگزاری یونهاپ به نقل از ارتش کره جنوبی گزارش داد که این موشک بامداد یکشنبه به وقت محلی به سمت دریای ژاپن شلیک شده است. بلومبرگ به نقل از گارد ساحلی ژاپن گزارش داد که احتمالا موشک به دریا سقوط کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید