اتحادیه مرغ تخمگذار تهران: عراق واردات تخم مرغ ایران را تحت فشار ترکیه ممنوع کرد

اتحادیه مرغ تخمگذار تهران: عراق واردات تخم مرغ ایران را تحت فشار ترکیه ممنوع کرد

روز جدید : ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره انجمن مرغ های تخمگذار تهران در پاسخ به این سوال که چرا محموله تخم مرغ صادراتی از ایران به عراق بازگردانده شد؟ وی گفت: عراق همیشه به مرغ و تخم مرغ ایرانی نیاز ندارد زیرا از ترکیه می آید و به صورت کوتاه مدت از ایران تخم مرغ وارد می کند. وی ادامه داد: ترکیه در هر روز از سال می تواند نیاز عراق را تامین کند در حالی که ما می توانیم بخشی از نیاز آنها را در سه ماه تابستان تامین کنیم، بنابراین عراقی ها تحت فشار ترک ها واردات تخم مرغ از ایران را ممنوع کردند. “

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ های تخمگذار استان تهران گفت: تولید یک کیلوگرم تخم مرغ برای تولیدکنندگان 48 هزار تن هزینه دارد که سازمان حمایت امور دام نیز 31 هزار تن در هر کیلوگرم خریداری می کند.

ناصر نبی پور در پاسخ به این سوال که چرا محموله تخم مرغ صادراتی ایران به عراق بازگردانده شد؟ وی گفت: عراق همیشه به مرغ و تخم مرغ ایرانی نیاز ندارد زیرا از ترکیه می آید و به صورت کوتاه مدت از ایران تخم مرغ وارد می کند.

وی ادامه داد: ترکیه در هر روز از سال می تواند نیاز عراق را تامین کند در حالی که ما می توانیم بخشی از نیاز آنها را در سه ماه تابستان تامین کنیم، بنابراین عراقی ها تحت فشار ترک ها واردات تخم مرغ از ایران را ممنوع کردند. “

نبی پور با بیان اینکه سلامت محموله تخم مرغ به عراق تایید شده است، افزود: این محموله یک تریلر حدود 27 تنی بوده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ های تخمگذار استان تهران گفت: افغانستان روند صادرات تخم مرغ از ایران را متوقف نکرده است و تولیدکنندگان می توانند صادرات تخم مرغ را به این کشور آغاز کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه روند تولید تخم مرغ مطلوب است، گفت: تولیدکنندگان حال خوبی ندارند زیرا قیمت تخم مرغ در بازار بین 20 تا 21 هزار تن زیر قیمت تمام شده است.

به گفته وی؛ تولید یک کیلوگرم تخم مرغ برای تولیدکنندگان 48 هزار تومان است و سازمان پشتیبانی امور دام نیز کیلویی 31 هزار تومان خریداری می کند.

در همین رابطه، حمید کاشانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری طیور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه روز گذشته لغو عوارض گمرکی صادرات تخم مرغ به گمرک اعلام شد، افزود: ترکیه واردات تخم مرغ از ایران را ممنوع کرده است. عراق این بستگی به عملکرد مشاوران اقتصادی ما دارد که بتوانند از جاده یا بازار ترکیه حمایت کنند.

به گفته کاشانی؛ مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت کشاورزی این اتهامات را رد کرده و برای حفظ بازار برای ایران تلاش می کند.

وی گفت: چاره ای جز صادرات تخم مرغ در تابستان نداریم. دولت باید مازاد تخم مرغ را بخرد و ذخیره کند.

کاشانی با اشاره به لزوم افزایش تخم‌مرغ افزود: در صورت عدم افزایش درصد تخم‌مرغ، در نیمه دوم سال با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد، زیرا اگر تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد، تولیدکنندگان مرغ‌های تخم‌گذار را از شمول تولید خارج می‌کنند. فرآیند تولید.”

به گفته رئیس هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان طیور؛ حدود 1200 تن تخم مرغ از مرزهای ایران خارج شده است.

دیدگاهتان را بنویسید