اتفاق عجیب در ماجرای فساد چای/ چه کسانی از قبل تذکر دادند اما شنیده نشد؟

اتفاق عجیب در ماجرای فساد چای/ چه کسانی از قبل تذکر دادند اما شنیده نشد؟

در حالی که مقامات دولتی از کشف فساد بزرگ در بخش واردات چای استقبال و تشکر می کنند، بررسی ها نشان می دهد که ابعاد پرونده چندان روشن نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر اطلاعات و سایر مسئولان به همراه رئیس قوه قضائیه هم اکنون توضیحات مفصلی در این باره داده اند.

مقامات دولتی مانور داده اند که این فساد ابتدا در دولت کشف شده و سپس به قوه قضاییه گزارش شده است، اما اکنون مشخص نیست این فساد در چه زمانی کشف شده است.

خطای دولتمردان رایشی

وزیر اطلاعات در گزارشی که به هیئت دولت ارائه کرد، اظهار داشت: اطلاعات و ارقامی که در افکار عمومی درباره پرداخت های ارزی پرونده مطرح شده، دقیق و صحت ندارد. وی تاکید کرد: این تخلف از سال 1397 آغاز شد و در سال اول این دولت شناسایی و عوامل آن لو رفتند و متخلفان از جمله عوامل شرکت مذکور و برخی مقامات دولتی به تهران معرفی شدند. دادستان ها و کمیسیون های رسیدگی به تخلفات اداری حسب مورد».

در این میان سخنان رئیس قوه قضائیه حکایت از آن دارد که جزئیات این پرونده چه بوده است. غلامحسین آژه ای در سخنانی اظهار داشت: تخلف گروه دباش از سال 1397 شروع شد، در آن سال گروه دباش حدود 2 میلیون دلار و در سال 1398 21 میلیون دلار گرفت اما در سال 1400 60 درصد ارز وارداتی به این گروه رسید. نشان داد که قطعا اشتباه بوده و در سال 1401 بیش از 70 درصد ارز از این گروه گرفته شده است.»

وی افزود: با متخلفان واردات چای بدون خط قرمز برخورد می شود البته دولت اعلام کرد 60 متخلف را اخراج کرده است اما تاکنون این افراد به مراجع قضایی معرفی نشده اند.

به گفته وزیر اطلاعات، این تخلف در ابتدای دولت کشف شد، یعنی. در دهه 1400 مشخص نیست چرا صدور ارز برای این گروه از واردکنندگان تا سال 1400 ادامه داشته است.

در واقع، صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای چای می گوید که در پنج سال منتهی به سال ۱۴۰۰، آمار واردات چای ایران بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تن بوده است. در سال 1401 در زمان محمدجواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی در دولت رئیس جمهور واردات چای به یکباره به 110 هزار تن رسید. این آغاز روندی بود که منجر به نامه اتحادیه چایکاران، بازرگانان و صنعت بسته بندی کشور به محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور شد. حسنی در ادامه درباره دادگاه بعدی اتحادیه چای گفت: «ما اطلاعات دیگری داشتیم که شفاهی بود و متوجه شدیم که اتفاقات شومی در حال وقوع است. به همین دلیل طی مصاحبه ای در آبان ماه هشدار دادیم که اتفاقات شومی در صنعت چای در حال وقوع است و از دستگاه های مختلف خواستیم که به این معضل ورود کنند.

نکته دیگر اینکه به گفته حسنی، این اطلاعات و اسناد به صورت مکتوب در مهر و در دی ماه 1401 شخصاً در اختیار وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفته است: «در 20 دی ماه سال 1401 گزارشی مبنی بر اسناد و مدارک و اطلاعاتی منتشر شد که ما به آن اشاره کردیم. با حضور نماینده لاهیجان جناب آقای فرخی به وزیر وقت آقای ساداتی نژاد تقدیم کردم. در این جلسه به صورت شفاهی و کتبی به وزیر درباره مغایرت ارقام و مدارک توضیح دادیم. از این رو ساداتی نژاد دو بار در جریان موضوع قرار گرفت اما اقدام عملی در این زمینه انجام نداد. در این میان در 3 بهمن 1401 نامه اتحادیه واردکنندگان به محبر این ماجرا را بیشتر علنی کرد اما همچنان سکوت وزیر کشاورزی دولت رئیس جمهور ادامه داشت.

ژانویه ماه مهمی است

از سوی دیگر معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در سخنان خود تاکید کرد: «آقای فرزین 10 روز پس از انتصاب ایشان به رئیس کل بانک مرکزی نوشتند که ارز تخصیصی به این شرکت غیرعادی است. 10 روز بعد از این انتصاب، انتشار ارز دوگانه را متوقف می کنند».

فرزین از 17 آذرماه رئیس کل بانک مرکزی شد و به همین دلیل چنین نامه ای در 27 آذر از سوی وی ارسال شد.

اما گزارش های ارسالی مشخص نمی کند که آیا این گروه ارزی برای واردات چای بعد از 27 آذرماه دارند یا خیر.

فساد از چه زمانی شروع شد؟

خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی با حضور در جمع دانشجویان و سوالاتی درباره فساد چای اظهارات عجیبی کرد. وی این پرونده را قدیمی تعریف کرد، با تاکید بر اینکه این فساد از سال 1397 شروع شده و مربوط به دولت قبل است، سپس وقوع را عادی دانست و تاکید کرد: این پرونده حدود 9 ماه پیش در رسانه ملی منتشر شد. این یک مشکل جدید تلقی نمی شد که مورد توجه مردم قرار می گرفت و مشکل فعلی فقط یک کمپین رسانه ای گسترده است.”

اما با مراجعه مجدد به سخنان رئیس قوه قضائیه می توان متوجه شد که ابعاد این فساد از چه زمانی گسترده شده است چرا که در سال های 2018 و 2019 طبق اظهارات رئیس قوه قضائیه مبلغ 23 میلیون دلار به این گروه اختصاص یافته است. برای واردات چای

سازمان بازرسی چه می گوید؟

سازمان بازرسی کل کشور در اطلاعیه ای با تاکید بر اینکه “میزان چای مورد نیاز کشور سالانه حدود 100 هزار تن است که حدود 70 درصد آن وارداتی است”، گفت: در حالی که نزدیک به صد شرکت تولیدی و بازرگانی، آنها مشغول واردات چای هستند اما بیشتر واردات توسط یک گروه تجاری خاص انجام می شود. این گروه تجاری از ابتدای سال 1397 تا پایان سال 1397 حدود 3 میلیارد و 370 میلیون دلار برای واردات چای و ماشین آلات پیشرفته چاپ و بسته بندی ارز دریافت کرده و در این مدت 79 درصد ارز برای واردات چای رفت به این گروه تجاری تعریف شده است.

خدایان افزود: در سال 1401 کل ارز تامین شده برای واردات چای حدود یک میلیارد و 396 میلیون دلار بوده که از این میزان یک میلیارد و 101 میلیون دلار به این گروه اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه گروه بازرگانی مذکور تاکنون به تعهد یک میلیارد و 400 میلیون دلاری ارزهای دریافتی خود عمل نکرده و کالایی وارد کشور نکرده است، ادامه داد: طبق پیگیری های انجام شده، انجام شد. مشخص شد که برخی از ارزهای دریافتی از این گروه، در بازار آزاد به مبلغ بالاتری فروخته شده است. ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر مبلغ اعلام شده (یک میلیارد و 400 میلیون دلار)، مهلت سایر ارزهای دریافتی از این گروه و همچنین میزان ارز بدون بند در حوزه چای به پایان می رسد. واردات برای این شرکت نزدیک به 2 میلیارد دلار است که می تواند افزایش یابد

رئیس سازمان بازرسی درباره واردات ماشین آلات مربوطه توسط این گروه بازرگانی گفت: علاوه بر ارز در نظر گرفته شده برای واردات چای، یک میلیارد و 472 میلیون دلار نیز در سال 1398 به این گروه تجاری اختصاص یافته است. 1401 برای واردات ماشین آلات مربوطه. به مجموع تعهدات این شرکت افزوده می شود و پس از انقضای مهلت قانونی به مبلغ بدهی های سررسید معوق اضافه می شود.

وی با اشاره به تخلف این شرکت در ثبت سفارش چای خارجی ممتاز و واردات چای درجه دو کنیایی و ایرانی، گفت: در حالی که این گروه اقدام به ثبت سفارش چای هندی ممتاز به نام دارجیلینگ به ارزش کیلویی 14 دلار کرده بودند، اما در عمل ثبت سفارش کردند. وی چای کنیا و چای درجه دو ایرانی را برای صادرات به ارزش حدود 2 دلار وارد کرد و سازمان غذا و دارو با نمونه های به دست آمده با هماهنگی ارزیاب گمرک کیفیت چای های وارداتی را به صورت سیستماتیک تایید کرد. .

به این ترتیب با توجه به ابعاد عجیب این پرونده و افزایش میزان فساد و افزایش شدید واردات چای در سال 1401 باید مشخص شود که دقیقا چه زمانی توزیع ارز متوقف شده و همزمان در چه زمانی توزیع ارز متوقف شده است. مدت زمانی که به دولت اطلاع داده می شود.