اجازه دهید روشن کنم که تمرکز ما در حال حاضر روی برجام نیست


ساعت: 10:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918294

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: پرزیدنت بایدن و وزیر خارجه وی متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای هستند، اما ما به صراحت اعلام کرده ایم که در حال حاضر بر برجام متمرکز نیستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتگی خود با اعلام حمایت واشنگتن از ناآرامی های اخیر در ایران، ادعاهایی را درباره نحوه برخورد با افراد درگیر در ناآرامی ها تکرار کرد.

به گزارش سایت وزارت امور خارجه آمریکا، وی در ادامه ادعاهای خود گفت: از گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری‌های دسته‌جمعی، محاکمه‌های ساختگی و احکام اعدام برای معترضان و اعدام آنها به شدت نگران هستیم. چشم جهان به ایران و حقوق بشر است. آنچه دولت ایران بر مردم خود تحمیل کرده است نباید بی پاسخ بماند.

پاتل با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران در ماه‌های اخیر به بهانه ناآرامی در کشورمان، افزود: از زمان درگذشت مهسا امینی، آمریکا اقدامات قاطعی را برای رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در ایران انجام داده است. تحریم نهادهای امنیتی، تحریم افراد خاص، تحریم نهادهای داخلی ایران و صدور مجوزهایی که باعث شد مردم ایران بهتر بتوانند به جریان آزاد اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

وی همچنین گفت: ما ابزارهایی داریم که نه تنها دولت ایران را پاسخگو می‌کند، بلکه به مردم ایران در تلاش‌هایشان کمک می‌کند. دولت آمریکا به این اقدامات ادامه خواهد داد.

این دیپلمات آمریکایی درباره مواضع رژیم صهیونیستی در قبال برنامه هسته ای ایران گفت: همانطور که می دانید، رئیس جمهور بایدن و وزیر امور خارجه وی از زمان روی کار آمدن دولت به صراحت گفته اند که تمام تلاش خود را برای تضمین عدم دستیابی ایران به هسته ای انجام خواهند داد. سلاح. ای بابا، اما حالا باید روشن کنم که تمرکز ما در حال حاضر روی برجام نیست و همچنان نسبت به هر کاری که تهران در این زمینه انجام می دهد، چه مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد، بسیار بدبین هستیم. انرژی یا مسائل دیگر

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با تاکید بر اینکه «این گزارش هنوز علنی نشده است»، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص قطعنامه 2231 این شورا و گزارش مربوط به آن مدعی شد و تاکید کرد: همانطور که قبلا گفته بودیم پهپادهای روسیه را خریداری خواهیم کرد. ساخت ایران به طور جدی با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که محدودیت‌هایی را برای انتقال فناوری موشکی به ایران یا از ایران اعمال می‌کند، به‌ویژه وقتی صحبت از انتقال این پهپادها به دلیل نوع و برد آن پهپادها باشد، نقض می‌کند.

به گزارش ایسنا، ادعای انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین بارها از سوی مقامات غربی به ویژه آمریکایی ها تکرار شده است که جمهوری اسلامی ایران و روسیه قویا آن را تکذیب می کنند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، اخیراً در نشستی در سازمان ملل، ارسال تسلیحات به ایران را اتهامی بی اساس خواند و گفت که مجموعه صنعتی و نظامی روسیه می تواند بدون کمک دیگران به اهداف خود دست یابد. این در حالی است که صنعت نظامی اوکراین اصلا وجود ندارد و از صنایع غربی تامین می شود.

نبنزیا همچنین گفت: ما تحت تاثیر سخنان شرکای غربی سابق نیستیم. آنها سعی دارند توجه را به اتهامات بی اساس مبنی بر انتقال تسلیحات از ایران به روسیه منحرف کنند. ما بارها این ادعا را رد کرده ایم.

حسین امیر عبدالخیان وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهای اثبات نشده مقامات غربی و آمریکایی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در ماه های قبل و قبل از جنگ اوکراین تنها چند پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است، نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم ماند.

دیدگاهتان را بنویسید