اجتماع عظیم اربعین چگونه می تواند منشأ تحول بزرگ فردی و اجتماعی باشد؟


ساعت: 09:06
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895421

اثرات فردی و اجتماعی حضور در پیاده روی اربعین

بی شک حضور حماسی نزدیک به 20 میلیون مسلمان در مراسم عظیم اربعین حسینی یکی از مهم ترین و شاخص ترین رویدادهای تاریخ بشریت است که امروز شاهد آن هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ، اگر تا چند سال پیش اوج شور و شعور حسینی در دهه اول محرم بود، حالا حدود یک دهه است که ایام منتهی به اربعین سیدالشهدا (ع) است. سلام الله علیه فضای متفاوتی را برای جامعه و امت اسلامی ایجاد کرد و پس از عاشورا شور و شعور حسینی دوباره در جامعه اوج می گیرد.

پیاده روی اربعین اگرچه قدمتی طولانی دارد، اما شور و حال و حال و هوایی که در دهه اخیر در مسیر نجف به کربلا و در نتیجه در سایر شهرها و کشورهای شیعه نشین شاهد بوده ایم، بی نظیر است. اکنون اجتماع باشکوه اربعین به پدیده‌ای بی‌نظیر تبدیل شده است که مردم کشورهای مختلف، از فرهنگ‌های مختلف و حتی مذاهب مختلف را به هم پیوند می‌دهد.

قابل توجه است که این اجتماع بی نظیر اربعین با محوریت مردم و با خدمت عاشقانه و مثال زدنی مردم و حضور و دخالت حداقلی دولت ها صورت می گیرد.


طولانی ترین خیمه خدمت مردم در ایام اربعین برپا می شود

آیت الله سید محمدکاظم مدرسه ای امام جمعه منطقه مرکزی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: اربعین طولانی ترین و پرجمعیت ترین راهپیمایی جهان و تاریخ بشریت و اربعین بزرگترین اجتماع عزاداری تاریخ است. بشر.

وی با بیان اینکه طولانی ترین خیمه خدمت رسانی به مردم در ایام اربعین برپا شد، گفت: بیشترین و بیشترین تعداد داوطلب را برای خدمات رایگان و خدمات سطح بالا و پذیرایی آبرومندانه در اربعین شاهد هستیم.

امام جماعت مرکزی یزد تاکید کرد: بیشترین انفاق و خدمت رسانی به مردم در ایام اربعین انجام می شود ضمن اینکه کمترین حضور نیروهای دولتی و انتظامی در این گسترده ترین موکب از دیگر ویژگی های مراسم پیاده روی اربعین است. .


1907f4f3 7696 4280 b1ef 3bbcf3c318b7 خبر خاکستری


پیاده روی اربعین باید بستری برای نزدیک شدن مردم به امام حسین (ع) ایجاد کند.

حضور اقشار مختلف مردم در این گردهمایی عظیم قطعا تاثیرات چشمگیری برای آنها دارد و بسیاری با حضور در این جمع خاص انرژی و انگیزه مضاعف می گیرند. از سوی دیگر، تجربه زیارت پیاده روی اربعین، درک مردم از حماسه عاشورا را متفاوت و واقعی تر می کند.

حجت الاسلام مرتضی میرزابیگی نائینی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: زمانی که امام حسین (ع) تمام مال و قدرت خود را در راه احیای دین خدا به کار گرفت و همه دارایی خود را در راه خدا انفاق کرد. به این دلیل که امام برای خدا سنگ تمام گذاشت، خداوند متعال برای امام حسین (ع) نیز سنگ تمام گذاشت.

فرمود: در آخرین نماز زیارت عاشورا به خداوند متعال می گوییم: «اللهم لک الحمدو حمد الشاکرین لک علی مصباهم» سپس می گوییم «الحمدالله علی عظیم الرازطی» شکر می کنیم. خدایا برای بدبختی ما . یعنی زائر به جایی می رسد که دیگر مصیبت امام حسین (ع) فقط مصیبت خودش نیست و می تواند به کربلا ملحق شود، بنابراین مصیبت امام حسین (ع) و یارانش برای خودش می شود. .

این عالم دینی ادامه داد: چگونه می توان به این امر رسید؟ یکی راه رفتن است، راهش این است که خود را در سیل خروشان مشتاقان امام حسین (ع) قرار دهیم، چند روزی راه برویم، مصیبت ها و دردها و رنج ها و مشکلات را تحمل کنیم تا آرام آرام نزدیک شویم. و به جایی می رسد که مصیبت امام حسین (ع) مصیبت خودش می شود.

نائینی تاکید کرد: بنابراین اگر در روایات ما آمده است که وقتی در مسیر عبادت امام حسین (ع) قدم می گذارید به شما پاداش می دهند چون به فرهنگ کربلا، فرهنگ عاشورا و فرهنگ یاری نزدیک شده اید. امام همان طور که در عبادت اربعین می فرماید: من حاضرم به شما کمک کنم.

وی بیان کرد: اگر در سیل خشمگین اربعین باشد، می تواند سریعتر به فرهنگ عاشورا نزدیک شود و پیاده روی اربعین بستری برای نزدیک شدن به امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا ایجاد می کند.

اما این مراسم علاوه بر تأثیر حضور فرد در اجتماع اربعین بر افراد شرکت کننده در این مراسم، پیام های مهم اجتماعی و سیاسی نیز دارد و می تواند مقدمه ای برای رویدادهای بزرگتر باشد.


4b529713 586b 4800 895d e598f8577086 خبر خاکستری


اجلاس اربعین موثرترین رسانه در عرصه دیپلماسی عمومی است

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: اجتماع اربعین را می توان مهم ترین و موثرترین ابزار دیپلماسی عمومی دانست و دلیل اصلی این امر میزان آثار الهی و توحیدی که بر مخاطب خود می گذارد».

وی گفت: سالانه نزدیک به 20 میلیون مهمان امام حسین (علیه السلام) در مراسم اربعین که تماماً توسط عاشقان آن حضرت انجام می شود مورد استقبال قرار می گیرند و دولت ها در این امر تنها نقش هماهنگ کننده را ایفا می کنند.

صدرالحسینی افزود: از سوی دیگر این مراسم بزرگ و جاودانه می تواند ملت های مختلف را با مذاهب و مذاهب مختلف گرد هم آورد و در تعمیق روابط دو کشور ایران و عراق موثر باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: مراسم باشکوه اربعین ظرفیتی خدادادی و موهبتی الهی است که نصیب دو کشور ایران و عراق شده است و این دو کشور باید بتوانند از این جنگ الهی نهایت استفاده را برای حل آن ببرند. مشکلات اقتصادی و سیاسی جهان اسلام

بی شک حضور حماسی نزدیک به 20 میلیون مسلمان در مراسم عظیم اربعین حسینی یکی از مهم ترین و شاخص ترین رویدادهای تاریخ بشریت است که امروز شاهد آن هستیم. مراسمی که هر ساله با شور و شعور و آگاهی بیشتری برگزار می شود و شعاع آن بسیار فراتر از مسیر نجف تا کربلاست، بلکه کشورهای مختلف اسلامی را نیز در بر می گیرد.

از این رو امروز شاهد آن هستیم که میهمان نوازی خالصانه زائران امام حسین علیه السلام در مسیر نجف به کربلا به شهرهای مختلف کشورمان بویژه شهرهایی که در مسیر زائران قرار دارند، کشیده شده است. در ایام اربعین در همه جای کشور حال و هوای متفاوتی دارد. البته در آینده باید منتظر مهم ترین اتفاقات در چارچوب اجتماع اربعین حسینی علیه السلام باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید