هیچ حرکتی نمی تواند جلوی حرکت عظیم اربعین را بگیرد


ساعت: 13:25
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894110

نصرالله شفیعی با بیان اینکه پیاده روی اربعین بزرگترین اجتماع تاریخ شیعیان جهان بود، گفت: هیچ یک از جریانات غربی و دشمنان نمی توانند جلوی حرکت عظیم اربعین را بگیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نصرالله شفیعی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد نیوز در خصوص اتفاقات عراق که با استعفای آیت الله خیری رخ داد، اظهار داشت: موضوع حوادث عراق و اعتراضات مربوط به یک روز و ماه های آخر نیست، بلکه یک موضوع است. مشکل ریشه دار در تاریخ مدرن عراق.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی افزود: ریشه درگیری ها و اعتراضات در عراق به زمان سقوط صدام حسین و تغییر ساختار نظام، حاکمیت آمریکایی ها و قدرت گرفتن شیعیان و همچنین برمی گردد. دخالت سایر گروه های سیاسی و قومی در عراق.

وی گفت: برای تکمیل و جمع بندی این مطلب باید به وضعیت «سید مقتدی صدر» نگاه کرد. وی شخصاً بر این عقیده است که در جامعه عراق، خانواده بزرگ صدری مانند پدرش – شهید محمد باقر صدر – نقش زیادی در هدایت مردم عراق در میان شیعیان دوران مبارزه داشتند و شهدای زیادی تقدیم کردند.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: پس آنچه می گویند این است که می خواهند در عراق قدرت بگیرند، یعنی مظهر قدرت نمایی و قدرت گرفتن در عراق هستند. سید محمد باقرصدر می خواست که آیت الله خیری پس از ایشان به عنوان مرجع تقلید شیعه معرفی شود. با اینکه دیدگاه های متفاوتی داشتند، ولی به ولایت فقیه معتقد بودند. و پس از رحلت آیت الله خیری، مقتدی صدر به عنوان یک مرجع سیاسی و مرجع دینی در جامعه عراق در میان شیعیان ظهور کرد و در مقام ولی قانونی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این نگاه اصلی او در تمام فعالیت ها و در تمام تحرکاتش است، همه مواضع جنجالی که دارد، همه اعتراضات و آشوب ها در عراق را مقتدی صدر به همین دلایل انجام می دهد که در نهایت مرجعیت دینی است. و از نظر سیاسی شیعیان و خود را ولی قانونی معرفی می کنند!

شفیعی افزود: مشکل الان این است که فاقد صلاحیت علمی و فردی هستند و به درجه اجتهاد نرسیده اند و از طرفی مورد تایید نخبگان حوزه های علمیه نجف و قم نیستند. اما برخی از حامیان افراطی او چنان دلبستگی دارند که دستورات و دستورات و مناصب او را وحی الهی می‌دانند و می‌گویند که ما حتی در ذهن خود نباید با او مخالفت کنیم و همین موضوع منجر به سوء استفاده از قدرت مورد نظر مقتدی صدر شد. برای رسیدن به هدف خود برنامه ریزی کنید

وی گفت: سوالی که می توان در مقابل حضار مطرح کرد این است که در این شرایط خاص چه شد که آیت الله خیری از قدرت کنار رفت؟ می‌خواهم بگویم این اولین بار در تاریخ مرجعیت شیعه بود که مرجعیت در زمان حیات خود استعفا داد و این حرکت هوشمندانه که نشان از بصیرت عمیق آیت‌الله خیری دارد، توانست نقشه قدرت مقتدی صدر را خنثی کند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: با توجه به اینکه با فشار افکار عمومی نتوانست به هدف خود دست یابد، بیانیه ای مبنی بر کناره گیری از فعالیت های سیاسی صادر کرد و این موضوع باعث ناآرامی در عراق شد.

و اضافه کرد: حرفش درسته؟! در حالی که سوابق و شخصیت مقتدی صدر نشان می دهد که وی همواره از این ترفندها برای تحریک احساسات هوادارانش و به خیابان کشاندن مردم استفاده کرده و منجر به درگیری و هرج و مرج و کشته و زخمی شدن مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت عراق شبیه ناآرامی های سال 1988 در ایران است، گفت: افرادی که خواهان قدرت هستند برخلاف قوانین دموکراتیک عمل می کنند و کاری به رای اکثریت ندارند و این باعث می شود که گروه ها و جناح های فرصت طلب وارد میدان شوند. و هرج و مرج، بوجود می آیند

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: اکنون همه افرادی که به خیابان ها آمدند فقط طرفداران صدر نیستند بلکه شیعیان افراطی هستند که دچار انحراف فکری شده اند. لیبرال هستند افرادی که تحت حمایت مثلث غربی عبری و عرب هستند که در این درگیری ها شرکت می کنند و از حاکمیت اصیل شیعه که با رهبری ایران مرتبط است، سوء استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه در عراق بین احزاب جنگ وجود دارد، گفت: یکی از نمایندگان به نام المصطفی الکاظمی که مورد حمایت مقتدی صدر است، اصرار دارد که نخست وزیر بماند. الکاظمی یک نیروی شیعه است اما می خواهد دیدگاه ملی گرایانه را در عراق احیا کند. در حالی که عراق به نام شیعیان و به نام نهضت عظیم عاشورا و امام حسین (ع) جایگاه و جایگاه ازدواج دارد.

این استاد دانشگاه راهپیمایی اربعین را بزرگترین تجمع تاریخ شیعیان جهان دانست و خاطرنشان کرد: هیچ یک از جریان های غربی و متخاصم نتوانستند جلوی حرکت عظیم اربعین را بگیرند.

وی مجددا یادآور شد: این هرج و مرج شبیه اغتشاشات سال 1367 است، لذا رهبری شیعه باید با هوشمندی این امور را رصد کند و وارد جنگ ناخواسته نشود.

شفیعی با بیان اینکه شکست داعش توسط جنبش مقاومت حشدالشعبی به رهبری رهبر کبیر اسلام شهید سلیمانی به دست آمد، خاطرنشان کرد: هر چه درگیری ها و ناامنی ها بیشتر شود، آمریکا و کشورهای متخاصم مانند انگلیس آن را تصرف خواهند کرد. این فرصت، زیرا می داند که اغتشاشات جنبش مقاومت است و راهپیمایی اربعین را خطر بزرگی می دانند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید