اجتناب بانک ها از پرداخت وام بدون ضامن

اجتناب بانک ها از پرداخت وام بدون ضامن

روز جدید اگرچه دولت بانک ها را موظف به پرداخت تسهیلات بدون ضمانت تا سقف یکصد میلیون تومان کرده است، اما برخی بانک ها از دستور دولت سرپیچی می کنند.

سال گذشته وزارت اقتصاد بانک‌های دولتی را موظف کرد به متقاضیان اعتبار خرد تا سقف 100 میلیون تومان تسهیلات بدون اخذ ضامن ارائه کنند و در مرحله اول مشمولان دولتی و خصوصی و مستمری بگیران بودند که باید در گام های بعدی شامل کردن همه افراد در این طرح است.

اما هنوز وضعیت این موضوع مشخص نشده است و به گفته مسئولان، اخذ اعتبار خرد با تنوع ضمانت های بانکی تسهیل می شود.

بر اساس آخرین اطلاعیه وزارت اقتصاد، بانک های دولتی از ابتدای بهمن ماه 1400 تا پایان تیرماه امسال 15 هزار و 931 میلیارد و 632 میلیون تومان به 475 هزار و 448 نفر اعتبار اعطا کردند.

این در حالی است که بررسی شرایط پرداخت وام های بدون ضامن در بانک های دولتی نشان می دهد که رایج ترین شرط اعلام شده از سوی بانک ها برای پرداخت این تسهیلات، تایید معدل و میانگین حساب متقاضی است. البته برخی بانک ها نیز میانگین حقوق یک سال متقاضی را ملاک پرداخت وام بدون ضامن اعلام می کنند.

به عبارت دیگر، طبق اعلام برخی بانک ها، میانگین موجودی حساب متقاضی در بانک مربوطه طی 3 تا 6 ماه بررسی و از این بررسی میزان وام مشخص می شود.

در این زمینه شرایط اعلام شده از سوی برخی بانک ها مغایر با بخشنامه وزارت اقتصاد است، در این زمینه عباس حسینی معاون امور بانکی وزارت اقتصاد می گوید: تمامی بانک های دولتی موظف به با رعایت کلیه مفاد بخشنامه وزارت اقتصاد و هر بانکی که برخلاف بخشنامه فوق عمل کند، با توجه به اعلام شاکی در سایت شکایت وزارت اقتصاد، پیگیری های لازم انجام خواهد شد. از طریق اداره نظارت وزارت اقتصاد و با متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

در همین زمینه بخشی از مخاطبان خبرگزاری فارس کمپینی با عنوان «چرا بانک ها از دادن وام بدون ضامن خودداری می کنند» در سامانه فارس من ثبت کردند.

در متن این کمپین آمده است: «دولت دستور وام بدون وثیقه تا سقف یکصد میلیون تومان به بانک ها داد، اما به عنوان مثال بانک صادرات که من از آن حقوق می گیرم، دستورات دولت را تایید نکرد.

بنابراین گزارش، خبرگزاری فارس با توجه به ماموریتی که در زمینه پیگیری موضوعات فارس برای خود تعیین کرده است، قطعا پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار داده و از مسئولان درخواست توضیح خواهد کرد.

در صورت تمایل سایر کاربران می توانند به امضا کنندگان این کمپین بپیوندند. زمانی که امضاهای این کمپین به 1000 امضا و بیشتر برسد، خبرگزاری فارس قطعا این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید