اجرای بخشی از طرح رتبه بندی معلمان در سال 1401

اجرای بخشی از طرح رتبه بندی معلمان در سال 1401

طرح رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که برای ارتقای صلاحیت حرفه ای معلمان باید اجرا شود.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن زمان زیادی به طول انجامید، در آذرماه 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس جمهور وقت ابلاغ شد.

ماه هاست که یکی از مهم ترین بحث ها و البته دغدغه معلمان کشور این است که پایان طرح رتبه بندی معلمان به کجا ختم می شود؟ از این رو به نظر می رسد این طرح با چالش هایی مواجه است و برخی نمایندگان مجلس از بار مالی آن و دست خالی دولت صحبت می کنند و معتقدند این امر واقعاً شدنی نیست.

به همین دلیل به سراغ دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش مجلس رفتیم تا نظر آنها را جویا شویم.

منتظر معلم های بیشتر نباشیم
مهدی اسماعیلی عضوکمیسیون آموزش و پژوهش مجلس به جامعه ۲۴ گفت: طرح رتبه بندی معلمان حاصل کار علمی است که باید به عنوان اشاره ای به جایگاه حرفه معلمی نگاه کرد.

وی افزود: وقتی معلمان را تکریم می کنیم البته همه از صدقه و ثمره او بهره مند می شویم. طرح رتبه بندی معلمان سال هاست منتظر این قشر زحمتکش است. یکی از تمایزات مجلس یازدهم این است که به صورت جدی وارد طرح رتبه بندی معلمان شده است و ما با دید مثبت به آن می نگریم.

نماینده متوسط ​​در مجلس گفت: این طرح تا یک سال پس از تصویب نمی تواند عقب ماندگی 10 ساله این بخش را جبران کند اما زمانی که قانون و آیین نامه آن نوشته شد به نسبت اعتباری که در نظر گرفته ایم اجرا می شود. و اگر خدا بخواهد در سال های آینده که وضعیت بودجه بهتر شود، آن را به طور کامل اعمال خواهیم کرد.

اسماعیلی یادآور شد: امیدوارم این پروژه به زودی به اتمام برسد و انتظار معلمان زیاد نباشد. از بیرون هم شایعاتی مبنی بر آماده نبودن منابع این طرح شنیده می شود، اما ما که مدت هاست در کمیسیون آموزشی روی طرح کار می کنیم و کار می کنیم، می دانیم که این حرف ها آنطور که بیان می شود نیست. یک بند زیر یک بند از طرح علمی و اصولی دیده شد.

اطلاعات افراد مخالف طرح رتبه بندی معلمان صحت ندارد
شیوا قاسمپی پور نماینده مریوان به جامعه 24 گفت: بخشی از طرح رتبه بندی معلمان شامل تامین اعتبار می شود و نکته اصلی حفظ آن و جایگاه معلمان و فرهنگیان است که نیاز به توجه ویژه دارند. “

وی افزود: معلمان ما چندان نگران معیشت خود نیستند، زیرا با این شیوه زندگی دیگر نمی توانند آنطور که باید و شاید روی کار خود تمرکز کنند و همین امر باعث شده بسیاری از آنها زیر آستانه فقر قرار گیرند. و به مشاغل دیگر روی بیاورند که به معنای کاهش کیفیت است.

عضوکمیسیون آموزش و پرورش مجلس گفت: طرح رتبه بندی معلمان با تامین اعتبار بر اساس واقعیات درآمدی دولت به دقت و به صورت جمعی در کمیته مورد بررسی قرار گرفته است. اینکه برخی می گویند اجرای این طرح با بار مالی سنگینی بر دوش دولت همراه است به هیچ وجه قابل قبول نیست و در یک جمله باید گفت که اطلاعات درستی دریافت نکرده اند.

اجرای بخشی از طرح رتبه بندی معلمان در سال 1401
قاسم پور در پایان خاطرنشان کرد: ما قدرت تصویب این طرح را داریم. دیگر نمی خواهیم شاهد این همه مشکل در معیشت معلمان باشیم. امیدواریم پس از تصویب این طرح برای نیمه دوم سال جاری در نظر گرفته شود و بقیه را در سال 1401 تکمیل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید