اجرای «تئاتر کودک» با بودجه 1.8 میلیاردی! / قدر جشنواره را نمی دانند


ساعت: 17:35
تاریخ انتشار: 91/03/28
کد خبر: 1876858

نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان امروز شنبه 28 خردادماه برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان امروز شنبه 28 خردادماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. این نشست با حضور امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره و مسعود ویجا مدیرکل استانداری همدان و مهدی حاجیان برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست گزارش ویژه ای از روند برنامه ریزی و اجرای بیست و هفتمین جشنواره در استان همدان ارائه کرد. وی تصریح کرد: سال گذشته قرار بود جشنواره برگزار شود اما هر بار با جنبه جدیدی از کرونا مواجه شدیم و تاریخ برگزاری جشنواره چندین بار تغییر کرد و در نهایت تصمیم گرفته شد جشنواره در تاریخ 1-140 تیرماه 1401 برگزار شود. “

وی گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جشنواره های تخصصی کودکان و نوجوانان در امر آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه هنر از دیرباز در خطه تمدن همدان رواج داشته است، افزود: در قرون اخیر هنر نمایش در استان همدان رونق زیادی داشته است. همچنین در تاریخ 100 سال اخیر تئاتر ایران، تئاترهای فعالی در استان همدان وجود داشته است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دهه 70 جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد.

مدیرکل استانداری همدان تلاش برای اجرای برنامه‌ها و اجراهای همراه جشنواره در 9 شهردار استان همدان را از ویژگی‌های بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان عنوان کرد.

در ادامه امیر مشهدی عباس دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گزارش خود را از فعالیت های دبیرخانه جشنواره ارائه کرد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: باید از تمامی گروه های نمایشی که به دلیل چندین تغییر در تاریخ جشنواره مجبور شدند گروه خود را چند ماه در این وضعیت نگه دارند، عذرخواهی کنم.

مشهدی عباس افزود: 76 اثر در طول جشنواره اجرا می شود و 70 درصد آثار مربوط به استان ها و 30 درصد آمار به تهران اختصاص دارد. تعدادی از کودکان و نوجوانان ما در این جشنواره شرکت می کنند.

وی تاکید کرد: رویکرد ما در این دوره استانداردسازی بود چرا که جشنواره باید حاصل فعالیت حرفه ای باشد.بخش زیر 18 سال شامل بخش و بخش نمایش های ایرانی بر اساس این استانداردسازی به جشنواره بیست و هفتم اضافه شد.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه تلاش ما برای حضور اکثریت خانواده تئاتر در جشنواره بسیار بود، گفت: در بیست و شش دوره گذشته هیچ مستندی برای جشنواره نداشتیم اما سالی که در قالب کتاب 26 دوره اخیر منتشر شد.

مشهدی عباس با یادآوری بودجه جشنواره بیست و هفتم گفت: جشنواره را با همین بودجه برای سال 99 برگزار می کنیم و باید در ستاد جشنواره صرفه جویی می کردیم اما از یارانه ها و بودجه های گروهی صرفه جویی نکردیم. با بودجه فعلی امکان برگزاری جشنواره وجود ندارد اما با کمک همکاران و دوستان این امر میسر شده است.

وی در خصوص بخش ملل جشنواره با اشاره به اینکه 9 اثر شاخص در این بخش وجود دارد، افزود: متاسفانه به دلیل تغییر زمان جشنواره تنها 3 اثر در این دوره حضور دارند.

دبیر جشنواره همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کرونری، فیلم اجراهای جشنواره آماده شده و همزمان با این رویداد به صورت آفلاین از تلویزیون تئاتر ایران پخش خواهد شد.

در این قسمت از جلسه مهدی حاجیان اعلام کرد که در این مدت مشکل اعتباری نداشتیم. وی ادامه داد: پیش بینی در سال 1400 انجام شد اما هزینه ها در بخش های مختلف از جمله سفر و اقامت افزایش یافته است اما با همکاری دوستان در این هزینه ها صرفه جویی شده است.

مشهدی عباس در ادامه این نشست گفت: خیلی ها قدر این جشنواره را نمی دانند چرا که رتبه ای که این جشنواره برای تئاتر ایران در دنیا به ارمغان آورد آبروی تئاتر ایران را حفظ کرده است.

وی درباره حمایت های انجام شده از جشنواره توضیح داد: وزارت آموزش و پرورش از جوانان زیر 18 سال و حوزه اجتماعی در بخش فراگیر حمایت کرد، اما نهادها و ارگان های مختلف به طور کلی از جشنواره حمایت مالی نکردند.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره گفت: برای جشنواره نیازمند اساسنامه و رویه مناسب هستیم.

مشهدی عباس بودجه بیست و هفتمین جشنواره را یک میلیارد و 800 میلیون تن اعلام کرد و افزود: 3 میلیارد و 200 میلیون تن هزینه اسکان و سایر موارد از تعهدات استان همدان است.

تشییع پیکر محمدرضا الوند و کریم اکبری مبارکه و به پاس تشکر از مریم کاظمی، مهدی فرشیدی سپر و باغبان تئاتر کودک و نوجوان همدان از جمله ویژه برنامه های بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید