اجرای طرح حامیان طبیعت بر اساس فرهنگ بختیاری «حیاری» در چهارمحال و بختیاری


ساعت: 11:32
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813320

رئیس اداره ترویج و آموزش منابع طبیعی و مدیریت آب استان:

هومن هاکپور گفت: طرح همیاران طبیعت باید بر اساس فرهنگ حیاری در این استان اجرا شود چرا که این طرح قدمتی 20 ساله دارد و در سال های اخیر به شدت مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هومن هاکپور رئیس اداره ترویج و آموزش منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: هفته منابع طبیعی امسال با سال های گذشته متفاوت است و باید در قالب کمپین ایران سبز، ایران قوی برگزار شود.
خاکپور افزود: این پویش یکی از مصوبات شورای امنیت ملی است که حدود 70 دستگاه در آن حضور دارند و با محوریت سازمان جنگل ها، منابع طبیعی و آبخیزداری انجام و به استانداران گزارش شده است.
وی گفت: دلیل اینکه این پویش یکی از مصوبات شورای امنیت ملی بوده این است که اگر به دنبال یک ایران قدرتمند هستیم، باید منابع اولیه یعنی آب، خاک و پوشش گیاهی را در وضعیت پایدار قرار دهیم و سپس انتظار داشته باشیم که یک ایران قوی باشد. ایران قوی
رئیس اداره منابع طبیعی و مدیریت آب چهارمحال و بهتیاری گفت: زمانی که بتوانیم به آب و خاک به عنوان دو منبع اصلی امنیت غذایی و امنیت زیستی دست پیدا کنیم، می توانیم پوشش گیاهی خود را تقویت کنیم اما متاسفانه در حالت اضطراب هستیم. ما در بحث آب و چالش های آن نیز داریم، بحث بر روی مسائل اجتماعی بود، فرسایش خاک درصد بسیار بالایی دارد و باید گفت که متأسفانه اطلاعاتی از فرسایش خاک در این استان داریم.
خاکپور یادآور شد: وضعیت در حوزه پوشش گیاهی کاملاً مشخص است و بر اساس آمارهای موجود طی نیم قرن اخیر، حدود 4 تا 6 میلیون هکتار از جنگل های کشور از بین رفته و در مضطرب مردم هستیم. کمک.
وی با تاکید بر مهمترین اصل در این حرکت از جمله تاکید بر مسئولیت های اجتماعی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از مسئولیت های اجتماعی می شود به بحث مشارکت می رسیم. طرح همیاری طبیعت را بر اساس فرهنگ مددکاری در این استان اجرا خواهیم کرد. سال ها پیش به شدت مورد تاکید قرار گرفته و یکی از پروژه های محوری سازمان است و سال گذشته موضوع حمایت قضایی از حفاظت از طبیعت مطرح شد و مبنای قانونی و رویکردی قوی برای اطلاع رسانی و اطلاع رسانی به جوامع، حساس سازی مردم و طبیعت وجود دارد. و رویکرد آنها کمک از چوب است.
خاکپور افزود: طبق آماری که داشتیم تا پایان سال 99 حدود 3 هزار همیار طبیعت در استان جذب کردیم.
وی با اشاره به اینکه همیاران طبیعت در سه سطح شامل مروج، حافظ، حافظ محلی و دانشجوی حافظ طبیعت فعالیت می کنند، ادامه داد: تا سال 1400 با همین رویکرد 4 هزار نفر به عنوان مددکار طبیعت ثبت شدند.
رئیس اداره ترویج و آموزش منابع طبیعی و مدیریت آب چهارمحال و بختیاری گفت: اگر این استان به عنوان یک استان در بحث پیشگیری و مهار آتش سوزی موفق است به دلیل وجود همین نیروهای مردمی است. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید