اجرای قانون هوای پاک در برخی نهادها صفر/ نهادهای قضایی برای برخورد با تخلفات

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا سلیمی نماینده مردم دیلیجان و اطراف در گفتگو با دیار آفتاب; وی تصریح کرد: چند سالی است که مجلس قانون هوای پاک را تصویب کرده است اما متاسفانه در حوزه نهادهای مختلف از جمله محیط زیست، وزارت نفت و نیرو و شهرداری ها در این زمینه کمبودهای زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: قانون هوای پاک بسیار کم اجرا شده است به طوری که برخی واحدها راندمان صفر، برخی واحدها 3 تا 4 درصد و بهترین واحدها حدود 11 تا 13 درصد است. علت آلودگی هوا 40 درصد افزایش یافته است.

سلیمی بیان کرد: تعطیلی هم بر اقتصاد کشور و هم بر روند علمی کشور تاثیر می گذارد و فرهنگ، اخلاق و زندگی اجتماعی مردم را تحت الشعاع قرار داده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس با تاکید بر لزوم برخورد با متخلفان در حوزه اجرای قانون هوای پاک، افزود: سازمان کنترل و دستگاه قضایی باید با سرعت بیشتری وارد این بخش شوند و آن ها را سر کار بیاورند. کسانی که قانون را زیر پا گذاشته اند

و ادامه داد: اینکه دستگاه قضایی در این زمینه اقدامی نکند پذیرفته نیست، چون قانون و مسئول مشخص است، میزان اجرا هم مشخص است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: سوزاندن گازوئیل، سوخت نامرغوب و خودروهای نامرغوب و فرسوده زنجیره ای است که باعث آلودگی هوا می شود و اینکه عده ای تنها بر یک موضوع تاکید می کنند و از سایر مشکلات چشم پوشی می کنند پذیرفته نیست و فرار است زیرا در برخی شهرها دچار مشکل شده اند. مشکلات چند لایه است، اما برخی از افراد به دنبال برجسته کردن تنها یک مشکل هستند.

لازم به ذکر است در گزارش دیوان محاسبات کشور که به مناسبت روز هوای پاک در دی ماه 1400 منتشر شده است، تنها حدود 10 درصد از مفاد این قانون از سال ابلاغ تا کنون به اجرای کامل اشاره شده است. (20 ماده از 220 ماده احصاء شده)، مؤید عدم اعمال قانون مذکور است.

نمایندگان مردم در جلسه علنی روز چهارشنبه ۱۳ خرداد با اکثریت آرا شکایت دستگاه های اجرایی در خصوص اجرای قانون هوای پاک را به قوه قضائیه ارجاع دادند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید