سازمان محیط زیست بر اجرای قانون هوای پاک نظارت دارد


ساعت: 16:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918716

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه قانون هوای پاک در سال 1395 به تصویب رسیده و 23 دستگاه وظایف اجرایی و نظارتی بر عهده دارند، گفت: بر اساس ماده 2 قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست بر اجرای صحیح آن نظارت دارد. این قانون

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص قانون هوای پاک گفت: آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر به یک پدیده غالب تبدیل شده است و کیفیت موجود هوا، در علاوه بر آسیب های فراوان به سلامت و اقتصاد کشور، شهروندان را نیز با مشکلات و محدودیت هایی مواجه می کند.

وی با بیان اینکه قانون هوای پاک در سال 1395 تصویب شد و 23 دستگاه ذیل آن وظایف قانونی و نظارتی دارند، گفت: بر اساس بند 2 قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست بر حسن اجرای این قانون نظارت دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: بررسی ها نشان می دهد علیرغم اقدامات انجام شده، در موضوعاتی مانند خودروهای فرسوده به عنوان یکی از مهمترین منابع آلودگی هوا و سازمان صنعت خودرو، نوسازی خودروهای فرسوده و … توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، موتورسیکلت‌های فرسوده و دودی و همچنین موضوع سوخت کاملا استاندارد به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا و بر این اساس، اجرای طرح کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین (کهاب) ) یا مقابله با پدیده گرد و غبار موفقیت چشمگیری نداشته است.

مزینانی همچنین تخصیص منابع ویژه برای رفع مشکلات آلودگی هوا را نوعی سرمایه گذاری برای جلوگیری از هدررفت بیشتر منابع و آسیب به اقتصاد کشور دانست و گفت: علاوه بر تکالیف و تعهدات قانونی مندرج در قانون پاکسازی. هوا و همچنین تخصیص منابع، باید بتوانیم از فناوری های نوین، بومی شده و دانش بنیان در این حوزه بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه همه ما در قبال سلامت شهروندان مسئول هستیم و باید در این زمینه در قبال مردم پاسخگو باشیم، افزود: البته مشکلات آلودگی هوا در فصل سرما و با پدیده وارونگی هوا چند برابر می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران یادآور شد: در استان تهران جلسات اصلی و کمیته های تخصصی کاهش آلودگی هوا به صورت متناوب و مستمر برگزار می شود و در این جلسات ارائه و ارائه و اقدامات دستگاه های اجرایی و مسئول در چارچوب قانون هوای پاک بررسی و در صورت لزوم پیگیری می شود.

مززینانی ابراز امیدواری کرد: نهادهای مسئول به نحوی به وظایف خود عمل کنند که نیازی به تذکرات قانونی و الزامات اجرایی نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید