اجرای وعده رئیس جمهور در سفر به استان مرکزی/ ذخیره گاه آذرآب به زیرمجموعه یک سازمان مهم دولتی واگذار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب؛ صنایع آذرآب اراک در سال 1368 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد، این مجموعه که از ظرفیت فنی و تخصصی بسیار بالایی برخوردار است، یکی از بزرگترین، مجهزترین و مدرن ترین کارخانه های تولید انواع دیگ بخار و تجهیزات نفت و گاز در کشور می باشد. و همچنین بسیاری از پالایشگاه ها و پروژه های بزرگ پتروشیمی و نفت و گاز در کل کشور با محصولات استراتژیک این شرکت در چرخه تولید قرار می گیرند.

شرکت صنایع آذرآب که عنوان بزرگترین شرکت پیمانکاری عمومی ایران را در اختیار دارد، یکی از قربانیان خصوصی سازی های ناجوانمردانه و اختلافات مدیریتی و مالکیتی بی کفایت در سال های اخیر بوده و در نهایت سهام اصلی (معادل 30 درصد) این شرکت در اقامه دعوی از سوی مدیرعامل و سهامدار فریبرز پرنا. آذرآب سابق در سال 1398 با تصمیم مقامات قضایی به بانک کشاورزی واگذار شد، اما بی توجهی به این مجتمع عظیم صنعتی باعث شد آذرآب با مشکلات متعددی مواجه شود و بدهی های سنگینی انباشته شود.

این شرکت از آذرماه 1398 به دلیل محدودیت ها و مشکلات بانکی ناشی از چک های برگشتی و معوقات بانکی قادر به اخذ انواع ضمانت نامه های بانکی نبوده و همین امر باعث ایجاد موانع در انعقاد قراردادهای جدید و همچنین پیشرفت مالی برخی از پروژه های منعقد شده شده است. .

پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، اما با عزم جدی مسئولان استانی، پیگیری هایی در سطح کشور برای رفع موانع تولید در شرکت آذرآب انجام شد تا اینکه سرانجام در 10 تیرماه سال جاری، رئیس جمهور همچنین با حضور در مجتمع صنعتی آذرآب از نزدیک شاهد مشکلات این واحد شد و به مرحله تولید رسید.


رئیس جمهور 31 تیر در اراک:


مشکل آذرآب مدیریت و مالکیت است/ سهام آذرآب به گروه مرتبط واگذار شود

آیت الله رئیسی ضمن شنیدن التماس آنها افزود: هپکو و آذرآب نماد غرور و عزت ملی هستند و ما این واحدهای تولیدی را احیا خواهیم کرد و نمی گذاریم بیش از این آسیب ببینند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی آذرآب کم کاری نیست، تصریح کرد: این مجموعه تولیدی پول و اعتبار است اما مشکل اصلی اینجا مدیریت و مالکیت است.


56d843c4 74b2 4068 8ab3 e5da2d4eb736 خبر خاکستری

رئیس جمهور با ابراز ناراحتی از عدم حمایت از مجتمع صنایع آذرآب، گفت: بانک کشاورزی در این زمینه مأموریتی ندارد و باید سهام آن به مجموعه ای که دارای وظایف و تجربه مرتبط هستند، واگذار شود.

آیت الله رئیسی گفت: ماهیت فعال و پویا آذرآب با تلاش کارگران و مهندسین توانمند این واحد تولیدی مشخص می شود و در اسرع وقت برای رفع مشکلات مدیریت و سهامداران آذرآب تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه امروز کارخانه ای که بتواند نیاز سایر کارخانه ها و صنایع را تامین کند با کمتر از 10 درصد ظرفیت خود کار می کند، تاکید کرد: کارخانه آذرآب را احیا می کنیم و کاری انجام می دهیم که انشالله ظرفیت کار را داشته باشد. این کارخانه حداقل با همان ظرفیت سه هزار نفری باز خواهد گشت.


آذرآب با 80 فقره چک برگشتی مواجه شد/ هیأت مدیره قبلی تلاشی برای رفع مشکلات نکرد

حسن میرزاهانی معاون هماهنگی امور اقتصادی مرکز در گفتگوی تفصیلی با دیار آفتاب؛ وی در خصوص اقدامات اخیر انجام شده برای شرکت آذرآب گفت: وضعیت صنایع استان مرکزی در آبان ماه سال گذشته بسیار نامطلوب بود به همین دلیل استاندار بلافاصله پس از سفر به استان شرایط ویژه کارگری را برای پیگیری مسائل تعیین کرد. از صنايع بزرگ به ويژه شركت آذرآب كه مشكل ترين واحد صنعتي استان در آن بود.

وی افزود: سال گذشته البته هپکو، ماشین سازی، واگان پارس، آلومینیوم و صفا لوله و پروفیل نیز از جهات دیگر با مشکل مواجه بودند.

میرزاهانی تصریح کرد: در خصوص شرکت آذرآب نیز برای اولین بار مشکلات و موانع تولید شناسایی شد. متأسفانه مدیر و مالک قبلی این شرکت فردی بود که این مشکلات را برای آذرآب ایجاد کرد و این شرکت با 80 فقره چک برگشتی مواجه شد، یعنی با استفاده از چک های آذرآب برای انجام معاملات و بدهی های سنگین این گروه به سیستم بانکی دچار شدند. ، تامین اجتماعی و امور مالیاتی.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی ادامه داد: زمانی که شخص حقیقی یا حقوقی حتی یک فقره چک برگشتی داشته باشد بر اساس ماده 5 قانون چک محدود شده و اثر بد آن باید رفع شود و آذرآب شما نیز قادر خواهید بود. برای گذراندن 80 مورد در این مرحله، چک هم برای اعداد بزرگ نبود.

وی افزود: استاندار به صورت ویژه مشکلات این شرکت را پیگیری کرد و در نهایت با مصوبات دریافتی از مراجع بالادستی و تلاش چند ماهه بانک مرکزی محدودیت های بانکی آذرآب را رفع و این موانع موقتا رفع شد و یک مسیر نسبتا همواری برای آذرآب

میرزهانی با بیان اینکه متاسفانه هیات مدیره قبلی آذرآب برای رفع مشکلات این شرکت تلاش جدی نکردند، گفت: با این حال تصمیمی برای تغییر هیات مدیره شرکت گرفته شد که دو نفر از پنج عضو هیات مدیره متعلق به شرکت هستند. بخش خصوصی بود اما با پیگیری های انجام شده بانک کشاورزی سهامدار اصلی بود و سه عضو جدید را معرفی کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی تصریح کرد: اعضای جدید هیات مدیره آذرآب از افراد مجرب، توانمند و واجد شرایط در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه و تغییر هیات مدیره هستند. مدیران شرکت، کارفرمایان شرکت را به آینده آذرآب امیدوار کرده است.


بانک کشاورزی حق سهامدار بودن آذرآب را ندارد/ سه مشتری برای خرید آذرآب ابراز تمایل کردند

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی در خصوص شرکت آذرآب سوال از سهامدار است که در حال حاضر سهامدار اصلی بانک کشاورزی است که به نظر ما به دلیل اینکه بانک تخصصی در این زمینه نیست صلاحیت ندارد اما به دلیل اینکه از تقاضایی که بانک از مالک قبلی داشته، سهام بانک را می گیرد. اما بانک کشاورزی به تعهدات سهامداران خود به ویژه در خصوص موضوع تزریق نقدی و سرمایه در گردش عمل نکرد، به همین دلیل در گام بعدی در خصوص تغییر سهامدار شرکت تصمیم گیری و مذاکرات انجام شد.

میرزهانی افزود: در مجموع سه مشتری واجد شرایط برای خرید آذرآب ابراز علاقه کردند اما هر یک از خریداران شرایط خاصی را مد نظر داشتند.

این مقام مسئول تصریح کرد: البته در دولت گذشته اقداماتی برای پرداخت بدهی ها و تغییر سهامدار آذرآب در حوزه معاون اول رئیس جمهور انجام شد که از جمله آنها می توان به تجدید ارزیابی دارایی های آذرآب و استفاده از بدهی آذرآب به طلبکاران اشاره کرد. که بانک ها عموماً درگیر آن نبودند و این موضوع به جایی نرسیده بود.


d756515a c77f 4da0 befc a86129cd3809 خبر خاکستری

وی ادامه داد: با آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات پیگیری در حوزه آقای محبر و در استان انجام شد. همچنین جلساتی با شورای کار آذرآب و هیات مدیره شرکت برگزار کردیم. همچنین در جلسه ای با حضور آیت الله دری نجف آبادی، مدیر، هیئت مدیره شرکت، سردار کریمی شرکت کردیم. فرمانده انتظامی استان و جمعی از مدیران انجام شد و حمایت آیت الله دری نجف آبادی و توجه همیشگی ایشان به آقای محبر و مسئولین مربوطه واقعاً مؤثر بود.


سهام آذرآب تا سه ماه آینده به یکی از زیرمجموعه های یکی از سازمان های مهم دولتی واگذار می شود/ سهامدار جدید تمامی محدودیت ها را برای آذرآب برطرف می کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی تاکید کرد: بیش از 50 مکاتبه با رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و نهادهای مختلف در رابطه با موضوع آذراب داشته ایم و در سفر به مرکز با برخی از مسئولان نیز گفتگوهایی داشته ایم. استان است و امیدواریم با اقدامات انجام شده بتوانیم ظرف دو سال مشکل را حل کنیم و در سه ماه آینده سهام آذرآب را به یکی از شرکت های تابعه یکی از سازمان های مهم دولتی واگذار خواهیم کرد.

میرزهانی با بیان اینکه واگذاری آذرآب در حال طی شدن مراحل اداری بین بانک کشاورزی و بورس است، گفت: خریدار مشخص است و سازمان مربوطه نیز موضوع را رصد می کند چرا که آذرآب پیمانکار برخی از پروژه های این سازمان است و از طرفی سازمان مربوطه نیز بر موضوع نظارت دارد. آنها به اموال آذرآب علاقه مند هستند.

وی خاطرنشان کرد: با واگذاری آذرآب محدودیت هایی که به طور موقت از سوی آذرآب رفع شده بود به طور کامل توسط خریدار رفع می شود و سهامدار جدید با تزریق نقدینگی و سرمایه نسبت به تسویه بدهی طلبکاران اقدام می کند. بنابراین امیدواریم که این امر به زودی اتفاق بیفتد و یک مالک واجد شرایط در آذرآب را تصاحب کند.


جنبش آذرآب بیش از 50 واحد تولیدی و صنعتی را در اراک فعال می کند/ماشین آلات مورد نیاز تغییر حاکمیتی که انجام شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی گفت: هیات مدیره توانمند، مالک واجد شرایط و کارفرما دست به دست هم می دهند تا این غول صنعتی استان مرکزی و کشور قد علم کند، البته می توان گفت که تا حدودی بالا رفت، اما او همچنان گیج است و اگر قدمی به جلو بردارد، بیشتر. اراک را از 50 واحد کوچک تولیدی و صنعتی در این شهر جابجا می کند.


550fa892 07f7 4a61 bcab f8e53c76780f خبر خاکستری

میرزهانی اذعان داشت: احیای مهندسی و آذرآب به معنای احیای بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک در اراک و راه اندازی و تسریع در پیشرفت پروژه های عظیم صنعتی در کشور است که عموماً پروژه های مهمی در حوزه نفت و گاز هستند.

این مسئول همچنین تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم اتفاقات خوبی را برای مهندسی رقم بزنیم، هرچند موانع پیش روی این مجموعه مانند آذرآب نبود و نیاز به تغییر مدیریت داشت که انجام شد و هیات مدیره خوبی تعیین شد. مدیر اجرایی این شرکت نیز از ابتدا در حوزه صنعت حضور دارد و فعال و دارای تجربه خوبی است.


ما آینده بسیار خوبی را برای کارگران و مهندسان آذرآب امید/آذراب پیش بینی می کنیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: آینده بسیار خوبی را برای آذرآب پیش بینی می کنیم و با اتفاقات خوبی که با این شرکت رخ داده و تغییر مالکیتی که اتفاق خواهد افتاد، می توان گفت که به یک دوره 6 ساله نیاز داریم. ماه ها برای آذرآب گام های ثابتی بردارد و به روزهای اوج برگردد.

میرزاخانی با تاکید بر اینکه با مقایسه شرایط آبان 1400 آذرآب با آبان ماه سال جاری، افزود: اکنون بدنه کارگری و مهندسین آذرآب به آینده این مجموعه و کار امیدوار هستند.

وی با اشاره به اینکه آنچه در آذراب انجام شد یک اقدام جهادی بود، گفت: بسیاری از پیگیری ها و تلاش ها برای رفع موانع صنایع بزرگ استان حتی رسانه ای نشد و امروز شاهد کمتر شدن واحدهای تولیدی و صنعتی هستیم. در استانی که مشکلات و موانع بزرگی دارند.


در استان مرکزی، صنعت محرک اقتصاد/مرکزی در شاخص است تولید ناخالص ملی کشور نقش مهمی ایفا می کند

این مقام مسئول در استانداری مرکزی ادامه داد: در استان مرکزی صنعت موتور محرکه اقتصاد است و این بدان معناست که اگر چرخ صنعت استان بچرخد حوزه های دیگر کار می کنند و حرکت می کنند.

میرزاخانی تصریح کرد: استان مرکزی با بیش از 3 هزار واحد تولیدی و صنعتی چهارمین قطب صنعت کشور، قطب دوم صنایع مادر و قطب اول تولید صنعتی از نظر تنوع و با 7 هزار و 900 نوع کالای صنعتی است که در استان مرکزی تولید می شود، همچنین از استان تهران است، ما جلوتر هستیم، بنابراین اهمیت بخش صنعتی استان در اینجا نشان داده می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: استان مرکزی در شاخص تولید ناخالص ملی کشور نقش مهمی ایفا می کند و اگر صنعت استان پویا باشد تاثیر زیادی بر تولید ناخالص داخلی خواهد داشت و از این منظر استان مرکزی بسیار استراتژیک است و نمی توان حساسیت آن را نادیده گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید