اجرای 2 هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در بلوک


ساعت: 16:32
تاریخ انتشار: 1401/04/17
کد خبر: 1881772

مدیر مرکز جهاد کشاورزی شهرستان بلوک جیرفت بیان کرد؛

خلیل حاجب گفت: پرداخت رایگان هزینه های آبیاری توسط دولت کشاورزان را تشویق به اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در منطقه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خلیل حاجب مدیر مرکز جهاد کشاورزی شهرستان بلوک شهرستان جیرفت کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان گفت: در راستای مدیریت مصرف بهینه آب در شهر بلوک اقدامات خوب و موثری انجام شده است که با به کارگیری آبیاری تحت فشار در مناطق زراعی و باغی حاصل شد.

مدیر مرکز جهاد کشاورزی شهرستان بلوک افزود: با توجه به اینکه سهم کشاورز در اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار بسیار ناچیز است و بیشتر هزینه ها به صورت رایگان توسط دولت پرداخت می شود، کشاورزان را به اجرای آبیاری تحت فشار تشویق کرده است. سیستم های آبیاری تحت فشار در منطقه و خوشبختانه سطح آن بالغ است و در 3 سال گذشته در 2 هزار هکتار معرفی شده است.

تسهیلات رایگان احیا و لایروبی کانال برای مردم

وی بیان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به لایروبی و احیای رایگان قنات‌ها که شامل دوازده خط قنات در محدوده این مرکز در تعدادی از روستاهای بخش اسماعیلیه است، اشاره کرد. شاید بتوان از قنات های روستاهای علی آباد سادات، سعیدآباد، کن و سلطان آباد نام برد.

حاجب بیان کرد: طرح اراضی کشاورزی جمعی قنات علی آباد سادات و اسماعیلی سفلی برای اجرای آبیاری تحت فشار تهیه شد که متاسفانه به دلیل عدم پیگیری مالکان به مرحله اجرا نرسید.

مدیر مرکز جهاد کشاورزی شهرستان بلوک تصریح کرد: نمونه هایی از مهمترین طرح های آبیاری قطره ای در بخش اسماعیلیه از جمله زمین های کل در سطح 45 هکتار، اراضی کشاورزی در سطح 90 هکتار، کل اراضی در سطح 47 هکتار، زمین های سطح کل. به مساحت 45 هکتار، مساحت کل 60 هکتار، 60 هکتار دیم و برخی دیگر از مناطق مشاع در روستاهای همجوار.

سطح قابل کشت محصولات کشاورزی در شهرستان بلوک افزایش یافته است

حاجب گفت: سطح زیر کشت محصولاتی مانند گندم، پیاز، یونجه، خیار و ذرت افزایش یافته است.

وی به مهم ترین اقدامات و فعالیت های مرکز جهاد کشاورزی شهرستان بلوک اشاره کرد و گفت: در حوزه های مختلف افزایش سطح آبیاری تحت فشار، احیا و احیای قنوات، توصیه های فنی در زمینه مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی، انجام شد. شامل. ; کنترل به موقع سن گندم، کنترل کرم میوه خرما، کنترل کرم خرما، کنترل ذرت و علف گندم و ردیابی و کنترل مگس میوه مدیترانه ای از فعالیت های ارزشمند است.

مدیر مرکز جهاد کشاورزی شهرستان بلوک تصریح کرد: در خصوص منابع آب در شهرستان بلوک 46 کانال وجود دارد که حداقل دبی آب در این کانال ها 15 و حداکثر 80 لیتر در ثانیه است.

وی گفت: استفاده از آب کانال در شهر بلوک به صورت سنتی انجام می شود و با اعمال آبیاری تحت فشار و یکپارچه سازی اراضی بهره وری آب افزایش می یابد و در نتیجه درآمد خانوار استفاده کنندگان افزایش می یابد. ماهی را اضافه کنید.

شهر بلوک ظرفیت چیدن و بسته بندی خرما و شلیل را دارد

وی در ادامه افزود: با توجه به وسعت 2 هزار هکتاری نخیلات، خرما به صورت سنتی برداشت و بسته بندی می شود، نیاز به ایجاد زنجیره سورت و بسته بندی خرما از ظرفیت های موجود این منطقه است.

حاجب تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای عشایر در منطقه می توان گفت تبدیل دامداری های سنتی به صنعتی، راه اندازی کارگاه های فرش و فرش از دیگر فرصت های این منطقه است.

وی بیان کرد: سطح زیر کشت خیار در تونل های گلخانه ای کوتاه 650 هکتار است که تبدیل کشت تونلی به واحدهای گلخانه ای کوچک با استفاده از تسهیلات کم بهره و بلندمدت و ایجاد کارگاه های کوچک تولید ترشی از جمله دیگر ظرفیت ها ضروری است. از این منطقه

رعایت طرح کشت یکی از الزامات بخش کشاورزی پایدار است

مدیر مرکز جهاد کشاورزی شهرستان بلوک گفت: احیاء و بهسازی باغات فرسوده یکی از الزامات کشاورزی این منطقه است که علاوه بر ایجاد باغات باعث تعادل در کاشت محصولات می شود یعنی. انطباق با مدل کشت

حاجب خاطر خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کشاورزان بخش اسماعیلی نداشتن سند معتبر برای تهیه تجهیزات کشاورزی و اعمال سیستم های آبیاری تحت فشار است.

وی به کشاورزان در خصوص سوسک برگ خرما توصیه کرد: با توجه به اینکه آفت قرنطینه سوسک سرسفید با جابجایی برگ‌های خرما از مناطق آلوده قابل انتقال است، از این نوع تغییرات در مرکز باغ خودداری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید