پروژه آبیاری تحت فشار آذربایجان غربی تعطیل شد/ دولت در دو سال گذشته ریالی به دریاچه نداده است.


ساعت: 18:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۰
کد خبر: 1902938

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: متاسفانه بسیاری از طرح ها برای احیای دریاچه ارومیه از جمله طرح آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان بسته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: حجم آب دریاچه ارومیه در چند سال گذشته به حداقل خود رسیده است، نه تنها ورودی قابل قبولی صورت نگرفته است، بلکه با افزایش کاهش بارندگی ها، خشکسالی ها و تبخیر بیش از حد باعث از بین رفتن این دریاچه شده است و در کنار همه این عوامل، احداث سدهای متعدد در اطراف این دریاچه وضعیت آن را بدتر کرده است.

جلال محمودزاده با بیان اینکه علیرغم شرایط بحرانی دریاچه ارومیه و اظهارنظرهایی درباره پایان عمر این دریاچه، اظهار داشت: دریاچه ارومیه هنوز به طور کامل خشک نشده است و همچنان امید به احیای آن وجود دارد، اما دولت باید تدابیر عاجل برای رفع آن اتخاذ کند. روند بازیابی را از سر بگیرید. آن را انجام دهید.

وی با انتقاد از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال های اخیر گفت: به دلیل کم آبی متاسفانه در زمان فعالیت ستاد احیا اقدامات را به درستی انجام نداد، حتی اعتبارات احیای دریاچه ارومیه نیز انجام شد. در جای دیگری هزینه می شود و باید در این زمینه پاسخگو باشد.

نماینده مردم مهاباد در شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دستگاه های اجرایی ذیربط در حوزه دریاچه ارومیه در سال های اخیر به وظایف خود به درستی عمل نکرده اند، گفت: زمزمه هایی مبنی بر خشک شدن کامل دریاچه ارومیه به گوش می رسد، اما ما انجام داده ایم. هنوز به مرحله خشک شدن کامل نرسیده است، از طرفی بودجه احیای دریاچه به جای اینکه در جای خود هزینه شود تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه به عنوان ششمین دریاچه آب شور جهان، بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه و ایران است و زیستگاه بسیاری از جانوران مهاجر و محلی مانند فلامینگو و پلیکان بوده است، اما زندگی آن به شماره افتاده و تا ما آن را نجات دهیم، باید سرعت عمل، پژمردگی آن پیامدهای گسترده ای نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح جهانی دارد و انتقاداتی را برای ایران نیز به دنبال خواهد داشت.

محمودزاده خاطرنشان کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه نه تنها آذربایجان غربی را تحت الشعاع قرار می دهد، بلکه 15 استان دیگر را نیز تحت الشعاع قرار می دهد و از کشاورزی گرفته تا معیشت مردم به گونه ای تحت تاثیر این بحران زیست محیطی قرار می گیرد که سلامت مردم را تهدید می کند. و در نتیجه مهاجرت اجباری مردم را ایجاد می کند.

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت نه در سال 1400 و نه در سال جاری برای احیای دریاچه ارومیه ریالی اختصاص نداده است، گفت: متاسفانه بسیاری از برنامه های احیای دریاچه ارومیه از جمله طرح فشار. آبیاری اراضی کشاورزی استان تعطیل است.

محمودزاده با بیان اینکه طرح آبیاری در دشت های میاندوآب، نقده و مهاباد تحت فشار است، گفت: دولت از یک سال گذشته اعتباری برای آبیاری نوین در این استان اختصاص نداده است و اراضی کشاورزی استان از طریق آبیاری آبیاری می شود. روش سنتی که به معنای هدررفت آب و راندمان آبیاری ضعیف بخش کشاورزی است که تأثیر مستقیمی بر دریاچه ارومیه دارد.

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه در این شرایط 300 میلیون متر مکعب آب از آذربایجان غربی از شهرستان های میاندوآب و بوکان به زمین های کشاورزی آذربایجان شرقی منتقل می شود، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود، در حال انجام است. قرار بود 300 میلیون مترمکعب آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه منتقل شود که آن طرح هم کلنگ زنی شد.

عضوکمیسیون کشاورزی شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح انتقال تونل زاب به دریاچه ارومیه تکمیل نشده است افزود: با وجود اینکه این طرح در مرحله نهایی است، گفت: سه کیلومتر از این تونل دچار ترک خوردگی شد. و این مشکل هنوز حل نشده است.

وی با بیان اینکه قرار بود 300 میلیون مترمکعب آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه منتقل شود که این طرح نیز منتفی شد، گفت: عدم توزیع 300 میلیون مترمکعب حق آبه از دریاچه ارس به دریاچه شور. آذربایجان منجر به مرگ در این دریاچه شد. این در حالی است که رفتارهای سیاسی دولت های مختلف بیش از پیش به خشک شدن این دریاچه دامن می زند.

اظهارات محمودزاده در حالی است که استاندار آذربایجان غربی که دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه نیز هست در آخرین بازدید خود از دریاچه ارومیه از تعیین کمیته های استانی احیای دریاچه ارومیه خبر داد اما این کمیته هنوز وارد فاز اجرا نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید