آبیاری مزارع فاضلاب تهدیدی جدی برای سلامت مردم زنجان است/ ممنوعیت آبیاری مزارع پساب باید صورت گیرد


ساعت: 14:20
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1820056

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه به دلیل آلودگی بسیار بالای میکروبی و شیمیایی پساب خام یا پساب تصفیه خانه ها، محصولات کشاورزی می تواند آلاینده های زیادی داشته باشد، گفت: این امر تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلیل نصیری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; متأسفانه برخی از کشاورزان گاهی از فاضلاب هایی که به رودخانه هایی مانند زنجانرود می ریزد برای آبیاری مزارع خود استفاده می کنند و این چند سالی است که بالا رفته است.

وی با بیان اینکه موضوع آبیاری مزارع استان با پساب بیشتر از سال گذشته در حال بررسی بوده است، افزود: جلسات متعددی در خصوص ایمنی فاضلاب برای پیگیری ممنوعیت آبیاری مزارع فاضلاب برگزار شده است.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه جهاد کشاورزی و سازمان های محیط زیست و دستگاه های نظارتی با رویکردی ویژه به بررسی استفاده از پساب برای آبیاری مزارع پرداخته اند، گفت: از استفاده از پساب برای تولید جلوگیری شود. از محصول.

وی با بیان اینکه علیرغم نظارت ها، اما تخلفاتی وجود دارد، گفت: متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند و پمپ های آب، لوله ها و هر آنچه در آبیاری با پساب استفاده می شود، توقیف می شود.

نصیری با بیان اینکه به دلیل آلودگی فوق العاده میکروبی و شیمیایی پساب خام یا پساب تصفیه خانه ها، محصولات تولیدی می تواند آلاینده های زیادی داشته باشد، گفت: این موضوع تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است.

وی گفت: آگاهی کشاورزان از آلودگی پساب ها که می تواند باعث آلودگی محصولات زراعی و در نهایت آلودگی انسانی شود از طریق جهاد کشاورزی انجام می شود اما با وجود این آموزش ها در سال های اخیر استان تولید محصولاتی داشته است که آلودگی وی از بین رفته و غیرقابل دسترس بوده است.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه پایش و بازدید میدانی به صورت موردی انجام می شود، گفت: بیشترین نظارت ها عمدتاً در حاشیه شهر زنجانرود است. به این موضوع رسیدگی می شود و انتظار می رود موارد در سامانه 330190 گزارش شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته پس از تماس تلفنی و گزارش مردمی در حاشیه شهر زنجانرود یک دستگاه پمپاژ غیرمجاز توقیف شد که مزرعه را با پساب آبیاری می کرد. هیچ تعارفی انجام نمی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید