احتمال از سرگیری خرید نفت هند از ایران با وجود تحریم ها

احتمال از سرگیری خرید نفت هند از ایران با وجود تحریم ها

روز جدید : هند می تواند از سازوکاری که در ماه های اخیر برای خرید نفت از روسیه ایجاد کرده است برای بازخرید نفت ایران استفاده کند.

یک نشریه هندی از احتمال از سرگیری واردات نفت هند از ایران به درخواست تهران با وجود ادامه تحریم های یکجانبه آمریکا خبر داده است.

مجله پرینت گزارش داد که ایران از هند خواسته است تا خرید نفت از این کشور را از سر بگیرد، “با نادیده گرفتن تحریم های یکجانبه” اعمال شده توسط ایالات متحده، مشابه آنچه دهلی نو برای خرید نفت روسیه پس از جنگ اوکراین انجام داد. حضور تحریم های غرب رخ داده است.

بر اساس این گزارش: مقامات آگاه هندی می گویند انتظار می رود این موضوع توسط ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در دیدار رودررو با نارندرا مودی نخست وزیر هند در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان مطرح شود.

اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای قرار است از 15 تا 16 سپتامبر (24 و 25 سپتامبر 1401) علاوه بر مودی، رئیس جمهور و همه رهبران آسیای مرکزی، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، رئیس جمهور فدراسیون روسیه برگزار شود. ولادیمیر پوتین و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در آن حضور خواهند داشت.

هند از ماه می 2019 پس از اعمال تحریم های شدید دولت دونالد ترامپ علیه ایران، خرید نفت از ایران را متوقف کرده است. اقدامی بی سابقه بود. قبل از تحریم ها، هند پس از چین دومین خریدار بزرگ نفت ایران بود.
به گفته مقامات، هند در آن زمان به دلیل فشارهای آمریکا مجبور به این اقدام شد.

با این حال، هند در ماه‌های اخیر با وجود تحریم‌های مشابه و در برخی موارد حتی سنگین‌تر از سوی آمریکا و اروپا علیه مسکو به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، از روسیه نفت می‌خرد.

در واقع، خرید نفت روسیه از هند از آوریل 2022 تا کنون 50 برابر شده است و در نتیجه، روسیه اکنون به یکی از 10 تامین کننده برتر نفت به هند تبدیل شده است.

به گفته مقامات ایرانی، تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا «یکجانبه» بوده و تحت اختیار سازمان ملل نیست، بنابراین مشروعیت بین المللی ندارد و شرکت ها و کشورها نباید از آن تبعیت کنند.

اما اکنون که هند مکانیزمی را برای دور زدن تحریم های اعمال شده علیه روسیه ایجاد کرده است، دهلی نو نیز باید همین سیاست را با تهران دنبال کند.

این موضوع ظاهرا هفته گذشته در دیدار علی چگینی سفیر ایران در هند با س.جایشانکار وزیر امور خارجه هند مورد بحث قرار گرفت.

سفیر ایران در هند هفته گذشته با وزیر امور خارجه هند دیدار کرد/ عکس: توییت وزیر امور خارجه هند

احتمال از سرگیری خرید نفت هند از ایران با وجود تحریم ها

همزمان با سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به هند و دیدار وی با نخست وزیر و وزیر امور خارجه هند، مسائل مربوط به ازسرگیری خرید نفت هند از ایران به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جیشانکار در ماه ژوئن در یک سخنرانی در یک اندیشکده اروپایی از آمریکا به دلیل عدم لغو تحریم های نفتی ایران انتقاد کرد.

جایشانکار یکی از اولین مقامات خارجی بود که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن سال گذشته با سید ابراهیم رئیسی ملاقات کرد.

انتظار می رود رئیسی علاوه بر نفت، موضوع «پیشرفت کند» هند در پروژه بندر چابهار به ویژه ساخت پایه پایانی پروژه راه آهن چابهار – زاهدان به طول حدود 200 کیلومتر را مطرح کند.

این خط آهن پس از تکمیل، اتصال سریع تری را از بندر چابهار ایران به افغانستان و آسیای میانه فراهم می کند. همچنین انتظار می رود که ارتباط جاده ای موجود از بندر چابهار به افغانستان را تقویت کند.

در نشست آتی رئیسی و مودی در سمرقند قرار است طرفین در مورد بهره برداری بلند مدت از پایانه شهید بهشتی این بندر به توافق نهایی برسند.

امضای نهایی قرارداد این پروژه چند سالی است که مورد بحث طرفین بوده است. تا به امروز، دو طرف در مورد موضوع داوری اختلاف در این پروژه به تفاهم نرسیده‌اند.

به گفته مقامات، قانون اساسی ایران نمی تواند اختلافات را به دادگاه بین المللی ارجاع دهد و فقط باید در دادگاه های ایران مطرح شود. بنابراین، هر دو کشور اکنون به دنبال راه حلی برای حل این مشکل هستند، زیرا تغییر قانون اساسی در قوانین ایران تقریباً غیرممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید