احمد واحدی: همه دستگاه ها باید به تعهدات قانونی خود برای ایمن سازی ساختمان ها عمل کنند

230025 988 خبر خاکستری

روز جدید : واحدی گفت: لازم است همه دستگاه ها به تعهدات خود برای ایمن سازی سازه ها کمک کنند و دقیقاً برای تکرار نشدن حوادث تلخ در کشور اقدام کنند.

وزیر کشور دوشنبه شب در کارگروه ایمنی ساختمان های پرخطر که با حضور نمایندگان دستگاه ها در وزارت کشور برگزار شد، خاطرنشان کرد: حادثه کلانشهر نشان داد که باید نظارت جدی صورت گیرد. از مرحله اولیه طراحی و انتخاب محل، وجود پروانه بهره برداری و مهم ترین اتمام ساختمان، شرط اساسی بهره برداری است و هیچ ساختمان و سازه ای بدون مراجعه به دادگاه نباید به مرحله بهره برداری برسد.

احمد واحدی در این خصوص از استانداران سراسر کشور درخواست کرد: در صورت مشاهده عدم رعایت مراحل قانونی توسط پیمانکاران سریعا وارد شده و به جای رای دادن به جریمه، با هماهنگی مراجع ذی صلاح نسبت به مرحله تخریب اقدام کنند.

پس از ریزش ساختمان پایتخت آبادان، ریاست جمهوری در جلسه هیئت دولت بر نظارت بر پروژه های عمرانی متمرکز شد و وزارت کشور نیز با صدور بیانیه ای خطاب به استانداران سراسر کشور نظارت فعالی بر پروژه های بزرگ عمرانی صادر کرد.

بر اساس این ابلاغیه، حل مسئله خطیر نظارت بر ایمنی ساختمان در کشور بر عهده مدیران بوده و باید با برخورد قانونی لازم با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز خارج از اصول استاندارد برخورد جدی کنند.

اما شناسایی ساختمان های پرخطر در کلانشهرهای کشور از دیگر موضوعاتی بود که وزیر کشور در جلسه امروز به آن اشاره کرد. ارزیابی مقاومت ساختمان در مرحله بعد و در صورت نیاز ایمنی و مقاوم سازی لازم.

احمد واحدی با تاکید بر لزوم تبیین تعهدات و ماموریت های دستگاه ها در حوزه ایمنی ساختمان، گفت: در عمل به ایمنی سازه ها بیشتر از تعهدات قانونی آنها توجه شود.

بر اساس اعلام شورای شهر تهران، تنها در پایتخت 33 هزار ساختمان خطرناک، بیش از 23 هزار ساختمان کم خطر و 3 هزار و 500 ساختمان 8 طبقه پرخطر شناسایی شده است. از این تعداد 129 ساختمان در وضعیت بحرانی قرار دارند.

رئیس سازمان آتش نشانی تهران همچنین اعلام کرد با همکاری دادستان تهران فهرستی از ساختمان های خطرناک تهران را منتشر خواهیم کرد.

شایان ذکر است یکی از دلایل ریزش ساختمان پایتخت در آبادان همین ساخت و ساز غیراصولی است و به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کل کشور در تخطی آشکار از چهار طبقه این برج ساخته شده و مورد بی توجهی قرار گرفته است. گزارش مهندسان اورژانس

دیدگاهتان را بنویسید