احکام استانی با پایان نامعلوم

احکام استانی با پایان نامعلوم

900 مصوبه در 31 سفر استانی رئیس جمهور و کارهایی که باید انجام شود

سفرهای استانی و مصوباتی که در آن سفرها صادر می شود را باید جزو کارنامه دولت بدانیم و در واقع باید بگوییم هر دولتی را با پروژه هایی که انجام داده است ارزیابی و سنجش کنیم. در دولت نهم و دهم یکی از مواردی که روی آن مانور دادند بحث سفر استانی بود. ، این آمار به شدت کاهش یافته است; زیرا با توجه به شیوع بیماری کرونا باید بگوییم سفرهای استانی حسن روحانی به اندازه سفرهای محمود احمدی نژاد پر رنگ نبود، اما اکنون معاون اجرایی رئیس جمهور در گزارشی که به آمار سفرهای استانی اشاره کرده است، می گوید: سال اول دولت «ابراهیم رئیسی» هیئت دولت به 31 استان کشور سفر کرده است که حاصل این سفرها 900 مصوبه استانی است.

صولت مرتضوی که پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور داشت در پاسخ به اینکه چند درصد از مصوبات استانی اجرا شده است؟ وی ادامه داد: مصوبات برای مدت چهار سال است و به لحاظ تامین اعتبارات از منابع عمومی در سال 1400 بیش از 100 درصد عملیاتی شده است. برای هر سال باید حدود 40 تا 45 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شود و بیش از 12 هزار میلیارد تومان در سه تا چهار ماهه اول سال تخصیص داده ایم و برنامه ریزی شده است که تخصیص بعدی به حد مطلوب برسد. وی همچنین درباره تامین منابع این پروژه ها گفت: منابع خوبی از منابع عمومی و دستگاه های اجرایی و اصل 56 و ترخیص نفت و همچنین مسئولیت اجتماعی وزارت نفت و پروژه های در دست اجرا این وزارتخانه نیز به این امر کمک کرده است. و نهادهای دولتی نیز کمک کردند.

اگرچه دولت سیزدهم از نظر تعداد نمی تواند با مصوباتی که در سفرهای استانی دولت نهم و دهم تصویب شده بود رقابت کند، اما تا جایی که تعداد این سفرها در سال اول دولت منتشر شد و اینکه رئیسی بر حضور در صحنه در شهرستان ها تاکید دارد و گفت و گوی چهره به چهره با شهروندان مورد تاکید است، باید بگوییم در سال های ریاست جمهوری به سفرهای استانی خود ادامه خواهد داد.

در این میان باید به این نکته اشاره کنیم که دولت فعلی تا چه اندازه می تواند این مصوبات را برای سهولت زندگی مردم در شهرها اجرا کند و تا چه اندازه می تواند از طرح هایی که اجرا کرده محافظت کند. به نظر دولت سیزدهم باید از تجارب و ناکامی های دولت نهم و دهم در اجرای طرح های استانی استفاده کند و اجازه ندهد بیت المال برای مصارفی غیر از شهروندان و مردم محروم هزینه شود. شهرها. با توجه به اینکه معاون اجرایی رئیس جمهور به منابع شفاف این طرح ها اشاره کرد، اما به یاد داشته باشید که دولت های احمدی نژاد که از نظر درآمدی با هیچ دولتی قابل مقایسه نیستند، نتوانستند بسیاری از این طرح ها را اجرا کنند. مرتضوی همچنین گفت: نتایج سفرهای رئیس جمهور در یک سال گذشته بالغ بر 900 مصوبه بوده که شامل حدود 5 هزار و دو پروژه و طرح های عمرانی است که اکثراً نیمه تمام مانده است. با این تفاسیر با توجه به اینکه معاون اجرایی تعدادی از پروژه هایی که هنوز در دولت های گذشته ناتمام مانده است، این سوال مطرح می شود که دولت سیزدهم چه باید بکند تا مصوباتش به سرنوشت مصوبات دولت های گذشته دچار نشود؟ در واقع مشکل الان این است که فقط صدور تاییدیه ها کافی نیست، مهم این است که منابع و پتانسیل تکمیل آنها را داشته باشیم. صدور مصوبات بدون حساب در دولت احمدی نژاد مبتنی بر گذشته است اما معنای مضاعف توقف اجرا دارد.

در همین راستا حسین انوری، تحلیلگر سیاست داخلی معتقد است اگر دولت سیزدهم مانند دولت های گذشته از افراد شایسته و متخصص برای اجرای مصوبات استانی استفاده نکند، پس از پایان این دوره، بسیاری از طرح ها آسیب دیده و نیمه کاره می شوند. در ادامه گفت و گوی خبرنگار «آرمان مزور» با این فعال سیاسی را می خوانید.

اگر تلاشی صورت نگیرد، تاییدات دولت استانی بی ارزش است

حسین انوری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در واکنش به سفرهای استانی دولت سیزدهم در اولین سال فعالیت خود به آرمان مروز گفت: در سفرهای استانی تمام اقدامات دولت و مصوبات انجام می شود. برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تایید می کند، در آرشیو آن ثبت می شود، امکان پذیر است و باید بگوییم که این مصوبات و سفرهای استانی رسمی نیست و کاملا واقعی است. رئیس جمهور در سفرهای کشوری خود سعی در حل مشکلات مردم دارد و با شناسایی و بررسی آنها می تواند چالش ها را حل کند. سفرهای استانی در صورت هدفمند بودن می تواند منجر به پیشرفت شهرها و نقاط دورافتاده کشور شود که برای بهبود وضعیت معیشتی خود نیازمند شناخت چالش ها و اقدام برای رفع آنها هستند. هیئت دولت در سفرهای بعدی به استان ها پیشرفت مصوبات را رصد کرده و به مردم گزارش دهد. وی در این زمینه ادامه می دهد: باید به این نکته هم اشاره کنیم که هیئت دولت نه تنها به شناخت مشکلات بپردازد، بلکه باید به شدت به پایان مصوبات فکر کند. مصوبات ارزشی ندارد و به سرنوشت مصوبات دولت های گذشته دچار خواهد شد. دولت سیزدهم به این نکته توجه کند که برای تکمیل پروژه های استانی باید از متخصصان و دستان پاک استفاده کرد. مردمی که نگران مردم و جمعیت کشور هستند. همچنین توجه داشته باشید که در صورت تکمیل این طرح ها و پروژه ها به نفع مردم مشکل خواهد بود. منابعی که در اختیار دولت است متعلق به مردم است و چه بهتر که با نظارت و استفاده از متخصصان و با پاهای روی پدال و البته با دستان پاک در خدمت مردم باشند.

دیدگاهتان را بنویسید