احیای بافت های تاریخی و گردشگری کرمانشاه به فراموشی سپرده شد

ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: 14/09/09
کد خبر: 1789148

بدون شک حفظ آثار تاریخی ارتباط ما را با میراث فرهنگی گذشتگان برقرار می کند، اما متأسفانه به دلایل مختلف در معرض فرسودگی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، آثار تاریخی میراث فرهنگی هر ملتی است که بیانگر هویت، شیوه زندگی، تفکر، تاریخ، سند و شناسنامه گذشته است.

بدون شک حفظ این آثار ارتباط ما را با میراث فرهنگی گذشتگان برقرار می کند، اما متأسفانه به دلایل مختلف در معرض فرسودگی قرار دارند.

از آنجایی که احیای بافت تاریخی و گردشگری تأثیر مثبتی بر ساختار شهرها دارد، می‌خواهیم برای حفظ آن تلاش بیشتری کنیم.

d4ceafe6 10ad 4e28 ad84 27261f138288 خبر خاکستری

جبار گوهری در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز با اشاره به وجود 300 هکتار محوطه تاریخی در شهر کرمانشاه اظهار داشت: در این 300 هکتار آثار متعددی وجود دارد که ثبت ملی شده و دارای ارزشی هستند که باید برای نسل های آینده حفظ کنیم. “.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: این وزارتخانه تصمیم دارد از بخش خصوصی برای حفظ و احیای این مجموعه حمایت کند.

وی خاطرنشان کرد: در این بافت های تاریخی بناهایی وجود دارد که مالکان خصوصی دارند که با تصمیم وزارت میراث، تسهیلات ویژه ای برای مرمت بنا برای همه منظورها اعم از فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده است. .

5c161974 2fe7 4303 9428 7d2f7375e887 خبر خاکستری

گوهری گفت: در ادامه حتی اگر مالکان قصد بازسازی آن را به عنوان محل سکونت داشته باشند، میراث فرهنگی این فرصت را ایجاد کرده است که وام های بلندمدت با سود کم به آنها اعطا شود.

وی گفت: با توجه به بررسی های اداره کل میراث فرهنگی در خصوص بافت تاریخی کرمانشاه، قوانین و مقررات توسط مشاوران ویژه اجرا می شود.

گوهری در خصوص ساخت و سازهایی با نقشه های معاصر در بافت های تاریخی گفت: متأسفانه این ساخت و سازها در بافت تاریخی منجر به زوال چهره تاریخی این بافت ها شده است.

5c4b22de 4ba3 451b 8d0d 16db0f5bde98 خبر خاکستری

وی ادامه داد: بر این اساس برای حفظ معماری تاریخی در این بافت‌ها ضوابط شهرداری را گزارش کردیم که بر اساس آن با رعایت معماری مدرن، ویژگی‌هایی ایجاد شد تا با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی به ثبت برسد. چهره معماری ارزشمند. «از آن استفاده می کند.

گوهری گفت: متأسفانه شرایط به گونه ای است که نظارتی بر این قضیه صورت نمی گیرد و برخی پلاک ها بدون مجوز شهرداری برخلاف ضوابط ساخته می شود در حالی که شهرداری موظف است ضوابط را به سازندگان ما اعلام کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: امیدواریم مدیریت شهری به سمت ایجاد ساختاری منسجم برای مدیریت بافت ها و بناهای تاریخی حرکت کند.

a2e5e8c0 43df 4f40 b4fa e057fc371738 خبر خاکستری

وی گفت: در کلان شهرهایی که بافت تاریخی دارند، باید «شهرداری بافت» تعریف شود تا ارتباط مستقیم با میراث فرهنگی داشته باشد، بافت تاریخی حفظ شود و بتوان این آثار را برای آینده و ایجاد محیطی امن و ارزشمند.«از سکونت همشهریان اطمینان حاصل کنید.

بهزاد مسعودی اصل درباره بافت تاریخی و سنتی این شهر به مرصاد نیوز گفت: بافت تاریخی کرمانشاه بخشی از سرمایه ملی و فرهنگی کشور است که نه تنها از نظر خاطرات جمعی بلکه از نظر هویت و سکونت و معیشت هزاران نفر ارزشمند است. شمارش کرد.

125c9521 4cbb 4231 8380 99371ad37578 خبر خاکستری

معاون فنی و شهرسازی شهردار کرمانشاه افزود: اما این بافت دارای مشکلاتی از جمله پارگی بافت، تلاطم در ساختار اجتماعی و تلاطم در ساختار کالبدی است که منجر به تخلیه ساکنان اولیه بافت شده است.

مسعودی اصل گفت: در فضای شهری بافت های فرسوده ای وجود دارد که دارای مشکلات و پیچیدگی های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: از یک سو آن دسته از محله ها و بافت هایی که دارای ریشه های مسکونی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری هستند و از سوی دیگر به دلیل فرسایش شدید و وجود مشکلات روبنایی وزارت ساختمان و ناسازگاری. با زندگی مدرن شهری و شهرسازی مدرن. او مشکلات زیادی دارد.

c7c8c578 813c 4bb8 8870 fbaae0600e4f خبر خاکستری

معاون فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه گفت: نبود سرویس های بهداشتی، کمبود امکانات شهری، آسیب به تاسیسات موجود، کمبود فضای سبز و سایر نارسایی های زیست محیطی از جمله مشکلات بافت سنتی و تاریخی است.

وی گفت: با توجه به شیوع فقر شهری در بافت های فرسوده شهر، این مناطق مناسب ترین عرصه برای بروز انواع جرایم اجتماعی است که موجب کاهش امنیت محله و نارضایتی ساکنان از محیط زیست می شود. “

وی ساخت و سازهای بی رویه و بی برنامه و ضعف سیستم کنترل ساخت و ساز در بافت های تاریخی را از دیگر مشکلات عمده بافت های تاریخی دانست و گفت: مشارکت کم مردم در به روز رسانی بافت به دلیل درآمد پایین ساکنان و عدم پایداری ساختمان ها مشکل ساز است. که با بافت تاریخی محله ها دست و پنجه نرم می کند.

22355dc2 8c4c 4742 863d 8483a7f8128c خبر خاکستری

وی بافت تاریخی کرمانشاه را به بافت های سکونتگاه های غیررسمی و بافت های دارای مشکلات شهری و بافت های بعدی تقسیم کرد و افزود: برای هر یک از موارد فوق باید سیاست خاصی در نظر گرفته شود، بنابراین با یک سیاست از این بافت ها امکان پذیر نیست.

مسعودی اصل گفت: تجربه نشان داده است که «محله داری محله محور» یکی از بهترین راهکارها برای کاهش مشکلات بافت تاریخی شهر است. زیرا محله به عنوان یک واحد جغرافیایی- تاریخی که هویت نمادین آن بر اساس روابط اجتماعی و فرهنگی شکل می گیرد، مناسب ترین و پایدارترین شکل سازمان اجتماعی است که می تواند بهترین راه را برای تصمیم گیری و اجرای تصمیمات در امور مدیریت شهری نشان دهد. .

ایجاد اهداف گردشگری، تفریحی و فرهنگی و ایجاد فضای سبز به گونه ای که متناسب با دانه بندی بافت و داخل محله باشد، مورد توجه قرار گیرد.

99040006 337c 46b0 890b aec11bdd45f7 خبر خاکستری

وی اذعان داشت: ساماندهی بافت شهری بر اساس مورفولوژی زمین و نظام مندسازی زیرساخت ها و زیربناها و روبناهای شهری از دیگر راهکارهای بهبود بافت است.

باید زمینه های مناسب برای ساماندهی بافت همراه با موانع و مشکلات موجود در آن شناسایی و سپس با ارائه اهداف و راهکارهای مناسب برای رفع این مشکلات تلاش کرد و این سازمان باید شامل انواع مختلف اجتماعی، اقتصادی و … باشد. اندازه گیری ها با تمام اندازه های بافت قدیمی با ظاهری یکپارچه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید