احیای فاطمیه شیعه را حفظ میکند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار عطار (علیه السلام) گفت: قدر فاطمه را بشناسید و در احیای آن بکوشید، شیعیان دریافته اند که با احیای فاطمه، شیعیان را حفظ کرده اند.

به گزارش خبرگزاری موج از استان قم

، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانییکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز یکشنبه پنجم آذرماه در مراسم عزاداری حضرت صدیقه طاهره (س) گفت: در ایام فاطمیه سعی کنید برای حضرت زهرا (س) قدمی بردارید. m.n.) حتی اگر برای ترک حضور در یک جلسه مذهبی باشد. فرزندانتان را ببرید و در این مجالس عزاداری شرکت کنید، فکر کنید و به روایاتی که در اطراف حضرت زهرا (س) آمده است توجه کنید. به ما بگویید که احیای فاطمه عزا و اشک ریختن برای یک نفر نیست که البته کار بسیار بزرگی است. اما برای ما مهمتر این است که این نوزاد را بشناسیم، تعابیری را که قرآن کریم و پیامبر گرامی (ص) درباره او دارند، ببینیم تا بتوانیم حقیقت این نوزاد را کشف کنیم و بتوانیم بسازیم. مردم شخصیت این بانوی بی‌نظیر هستی را درک می‌کنند که خداوند چه دردی را بر آخرین پیامبر وارد کرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی از تعابیر حضرت زهرا واقعاً نامفهوم است، از جمله این تعبیر که «علی معرفتا درث القارون الاولی» هر چه فکر کند به معنای روشنی نمی رسد. نباید به آن برسد. جهان و عالم خلقت چگونه بر محور معرفت حضرت زهرا می چرخد ​​و می چرخد؟ گردش روز و شب و خلقت جهان، همه بر محور این خلقت نورانی خداوند، فاطمه زهرا (س) است؟

وی افزود: یا این روایتی که می گوید «وفات فاطمه از این بود که مردم علم نخواستند» این بی بی کی بود؟ یک زن معمولی؟ اینکه بگویند دختر پیامبر به دنیا آمد و عمر کوتاهی داشت؟ پس چرا در مورد زنان دیگر چنین تعابیری مطرح نمی شود و این از مختصات فاطمه زهرا سلام الله علیها است؟ به این احادیث دقت کنید و با اجتهاد و فقه بررسی کنید. پس ببین چه افق هایی پیش روی انسان گشوده می شود؟ هر چه انسان به این حقایق روشنگرانه نزدیکتر می شود، بیشتر در وجود خود احساس روشنگری می کند.

یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ممکن است بپرسند که ما علم پیدا کرده ایم که حضرت زهرا محدث بوده و فرشتگان با او صحبت کرده اند و او نیز با فرشتگان صحبت کرده است یا مقامش از حضرت مریم و شاید از پیامبران گذشته است. قد بلندتر باش! بعد چی؟ پاسخ این است که با این معرفت محدودی که به حقیقت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله کشف می کنیم، از این حقیقت نورانی اطاعت می کنیم و برای خود نورانی به دست می آوریم، همانطور که قرآن در مورد الله جل جلاله و تعالی می فرماید اگر از آنها سؤال شود. “و چرا جن و انس را جز برای عبادت آفریدی؟” خدا را بشناسی پس چی؟ پاسخ این است، وقتی خدا را درست شناختیم، وجودی تازه یافتیم، نوری تازه یافتیم و آفاق ملکوت برایمان روشن شد که نقطه آغاز حرکت انسان می شود، در شناخت پیامبر هم همینطور است و امامان معصوم، شناخت مقام این بزرگواران صرفاً اعتراف به علم است. و در آنها کمال و حکمتی نیست، این معرفت مقدمه ای می شود برای اینکه خودمان نور و این نور را پیدا کنیم، علاوه بر این که ما را به همان مکان های دنیا می رساند، اما آثار اصلی آن در آخرت است، با این نور می توان سفر کرد. در آخرت، نه به بهشت ​​و بهشت. بلکه با قدم زدن در بهشت ​​و بهشت، وقتی انسان شروع به حرکت به سوی حقایق ماوراء می کند، می بیند که این نور چقدر برای او مفید است. در این دنیا ما از این نور تولیت به طور جزئی و بسیار محدود استفاده می کنیم، اما وقتی به دنیای واقعی و دنیای فراتر رسیدیم، خواهیم دید که ارزش این نور به چه معناست. ما به مکان هایی فراتر از تصور انسان می رسیم.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: پس اهمیت فاطمه را بدانید و در احیای آن بکوشید، مراجع عظام ما، مرحوم ولدامه، مرحوم آیت الله العظمی تبریزی رضی الله عنه، استاد بزرگوارمان حضرت آیت الله العظمی وحید و برخی. دیگر مراجع بر تشیع حق بزرگی دارند، با احیای فاطمیه تشیع را حفظ کردند. این تعبیر زیبا در کلام استاد بزرگوارمان وجود دارد که وهابیت با احیای فاطمیه پایه گذاری شد و واقعاً این اتفاق افتاد. آنها دنبال چیزی به نام شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها بودند که اصلاً ذکر نشود و سپس شروع به تخریب بقیه حقایق شیعه کردند، اما این مراجع عظام در زمان خود کاملاً متوجه خطر شدند و وارد شدند. میدانی با تمام توان خوب یادم هست وقتی پدر و مادرمان اولین پیام را برای فاطمیه نوشتند، رئیس وقت صدا و سیما با من تماس گرفت و گفت ما نمی توانیم این پیام را بخوانیم! پدرم گفت بگو اگر این پیام خوانده نشود تا آخر عمرم دیگر از انقلاب حرفی نمی زنم! ما این انقلاب را برای احیای اسلام و تشیع و احیای اهل بیت (ع) می خواهیم، ​​آن وقت صدا و سیما این پیام را پخش کرد و بسیار تأثیرگذار بود.



آیا این خبر مفید بود؟