احیای مجموعه تاریخی «حاجی رئیس» تربت حیدریه با استفاده از حمام سنتی

ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782592

محمدی گفت: مجموعه تاریخی حاجی رئیس تربت حیدریه یکی از حمام های مهم و بزرگ کشور از نظر معماری و وسعت است که با مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از حمام سنتی و گرمایش جدید احیا می شود. سیستم.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; علی محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه صبح امروز در نشست خبری در تربت حیدریه اظهار داشت: حمام حاجی رئیس یکی از نادرترین نمونه های حمام سنتی کشور است که ظاهر آن را به خود اختصاص داده است. وارداتی بوده اما پس از اقدامات مرمتی و حفاظتی می تواند به مکانی خاص تاریخی و فرهنگی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: حمام از دو قسمت برای بانوان و آقایان تشکیل شده و شامل قسمت های ورودی، رختکن، ساربین، پیچ و خم، گلخانه، مخازن آب سرد و گرم و گلخانه (ایستگاه آتش نشانی) می باشد.

محمدی گفت: در ورودی حمام کاشی های لاجوردی با تزئینات گل و گیاه، نقاشی و تاریخ ساخت حمام نمایان شده است و یکی از ویژگی های جالب رختکن هشت ستون سنگی تزئین شده با نقاشی های زیبا است که پشتیبان آن است. سقف گنبدی و لابی. او باعث می شود.

d1e8b2f2 e9b3 4c4e bb9a db0c12c98c13 خبر خاکستری

محمدی گفت: مجموعه تاریخی حاجی رئیس تربت حیدری از نظر معماری و وسعت یکی از شاخص ترین و بزرگ ترین حمام های کشور است که با مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از حمام سنتی و گرمایش جدید احیا می شود. سیستم.

محمدی گفت: همزمان با افتتاح حمام سنتی، موزه و کافه در این مکان راه اندازی می شود تا بازدیدکنندگان از خدمات مجموعه تاریخی حاجی رئیس بهره مند شوند.

حمام برنج حاجی به مساحت 1010 متر شامل حمام مردانه و حمام زنانه می باشد. حمام مردانه که قسمت اصلی را شامل می شود، جادارتر بوده و دارای تمامی فضاهای یک حمام سنتی از قبیل: ورودی، ساربین، پیچ و خم، گلخانه، خزانه و حتی چهار حوض (دریاچه) و تنه می باشد.

c6835933 7e2c 4fa8 8e4c 8066b73ac698 خبر خاکستری

ورودی حمام در جهت خیابان روحبخش قرار دارد و با دربی چوبی و هلالی که لبه آن با قاب های آجری و کاشی های هفت رنگ با تصویر سربازان قاجار تزئین شده است، به راحتی قابل شناسایی است.

بافت تاریخی گردشگری تربت حیدری نگین

مدیر میراث فرهنگی تربت حیدریه قسمت جنوب غربی بافت تاریخی شهرستان در مرکز بازارهای سنگفرش را نگین گردشگری در هسته مرکزی تربت حیدریه برشمرد و گفت: مجموعه ای را ایجاد کرد که می تواند نگین باشد. گردشگری در هسته مرکزی شهر و برای ماندن گردشگران، ابتدا بحث پیاده روها را مطرح کرد.

وی افزود: طرح اولیه آماده است که منجر به مخالفت بخشی از کسبه می شود که در شورای شهرداری مطرح شد و امیدواریم موضوع به زودی حل شود.

وی از بازگشایی یکی از بزرگترین آب انبارهای تاریخی خراسان بزرگ خبر داد و گفت: خوشبختانه پس از 5 سال پیگیری قضایی موضوع بازگشایی سد شیرچارسوک حل شده و به زودی شاهد بازگشایی یکی از بزرگترین سدها خواهیم بود. آب انبارها در استان های خراسان.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدری گفت: این شهرستان دارای استعدادهای فراوانی در زمینه های فرهنگی، تاریخی، گردشگری و کشاورزی است که احیای آن موجب جذب و ماندگاری گردشگران داخلی و خارجی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید