“ترک خوردن”؛ آیین سنتی مردم تربت حیدریه در شب چله

ساعت: 10:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793235

آیین سنتی «کف زدن» در شب یلدا از دیرباز در شهر بیگ تربت حیدریه در دو شب با عناوین شب «بزرگ یا کوچک» و «کوچک یا کوچک» برگزار می شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; یکی از فعالیت های مردم زحمتکش بایگ این بود که شیره ریشه تلخ یک گیاه را به کمک دسته ای از درختان دیگر در بیابان می چرخاندند تا بیهوش شود و تمام وجودش را روی زمین بگذارد و روی زمین بیاندازد. مردم باید از یک سو به بلندترین شب سال که شب چله نام دارد خرسند شوند و از سوی دیگر سرمای این طولانی ترین شب را زیر گرمای کرسی عاشقی به شیرینی تبدیل کنند.

بله، از این ریشه تلخ بایگ ها محصولات شیرینی درست می کنند که گرمای آن طولانی ترین و گاهی سردترین شب سال است.

آیین سنتی «ترقه زدن» در شب یلدا از دیرباز در شهر بیگ تربت حیدریه در دو شب با عناوین «سله کلو یا بزرگ» و «چله هرد یا کوچک» برگزار می شد. در اول آذرماه و حداکثر تا 40 روز ادامه دارد.

چله خرد از یازدهم باخمان شروع می شود و اواخر این ماه به پایان می رسد و اقوام و دوستان در خانه بزرگ خانوادگی در سینی های مسی قدیمی در فضای دوده ای آشپزخانه های قدیمی جمع می شوند. دانه و نخود و کشمش و خرما ارائه می شود.

بایگی معتقد است وقتی هندوانه می خورند سرما و لرز سرما در آنها اثر نمی گذارد و سرمای زمستان را اصلا حس نمی کنند و ریش سفید خانواده در حالی که هندوانه را با چاقو می بریم می گوید: ما. بلایای امروز ما را کاهش داده اند.

یکی از آداب و رسوم ویژه شب یلدا در شهر بایگ علاوه بر پخت حلوای سفید، برگزاری مراسم ترقه خوردن است. در این مراسم ریشه گیاهی به نام چوباکا که در این سرزمین به «من می‌کردم» معروف است، پس از جدا شدن و جدا شدن پوست آن، چندین بار در کمی آب می‌جوشانند.

کف زدن فرهنگ خاص خود را دارد، به عنوان مثال جمع گرایی، همکاری، نوع دوستی در مراحل مختلف تولید و انتشار آن دیده می شود.

کف زدن یکی از تفریحات زمستانی مخصوصا در شب است و افرادی که کم و بیش جمع می شوند این مراسم را برگزار می کنند مانند عکس های زیر که پدر و مادر و عروسم هم در شب یلدای 1395 کف زدند و آن را پخش کردند. در بین همسایه ها بی غذا نمی ماندند.

خوبی مراسم شب یلدا در شهر بایگ این است که در کمال سادگی و در جمع گرم خانواده های خانواده برگزار می شود و زنان جوان قبل از شیرین کردن کف ها کف می زنند و آنها را روی هم می اندازند و مالش کف سر و صورت.به دیگری بر این مراسم می افزایند.

تفت دادن حلوا جوز هندی و استفاده از آجیل های خانگی مانند برگ میوه که خانم ها در خانه درست می کنند نمونه ای از سادگی آیین های شب یلدا در این شهر است.

بازی های دسته جمعی مانند گل یا مزخرف، معما و معما و بازگویی داستان ها و قصه های قدیمی توسط سالمندان و بزرگان فامیل و فال گیری از دیگر مراسم شب یلدا در بیگ است.

نویسنده: آرزو علومی، پژوهشگر و پژوهشگر تاریخ محلی تربت حیدریه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید