ویژگی دیرینه آیین شب چله در یزد تحکیم پیوند خانوادگی با آیین مهربانی است.

عاطفه رنجبر کارشناس تاریخی در گفتگو با یزدرسا با اشاره به برگزاری آیین های شب یلدا در شهرستان های استان یزد اظهار داشت: در این شب علاوه بر محفل های خانوادگی، مردم شهرستان بافاق دعای ویژه ای را می خوانند که در آن همگان دعا می کنند. باید دستان خود را بلند کنند و سرپرست خانواده دعا کند و دیگران در دل شما برای خواسته های شما، دیگران و برآورده شدن خواسته های شما دعا کنند.

وی ادامه داد: دعای فرج امام زمان (عج) یکی از دعاهای مهم شب یلدا در این شهر است. رسیدگی به مشکلات خانواده های بیمار، ازدواج با جوانان، تامین مسکن استیجاری عروس و داماد، تامین و پرداخت بدهی خانواده به صورت وام، زمینه سازی برای ازدواج آسان جوانان و همفکری برای اجرای طرح های اشتغال. و غیره. در پس زمینه مشاهده خواهد شد.

این کارشناس فرهنگ عامه گفت: مراسم شب یلدا در میبد نیز در میان خانواده های گذشته با تجمع و گردهمایی در خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها همراه است.


f2e0220e 8db4 4884 9522 b31d25e042fa خبر خاکستری


IMG10272633 خبر خاکستری

وی ادامه داد: نان «لاتیر» یا «سروک» در میبد پخته می شود. این آداب و رسوم زیبا و گرانبها به صورت کمرنگی در خانواده های متأخر رعایت شده است و چه خوب است که با پایبندی به سنت های گذشته سعی در احترام به مقام پدران و مادران خود داشته باشیم.

وی بیان کرد: امروز با پیشرفت تکنولوژی و دغدغه خانواده ها برای رفاه بیشتر، این سنت ها کم رنگ شده و در قالب همایش های شب یلدا با برگزاری برنامه های طنز توسط متولیان این مراسم در سالن های مختلف شهر برگزار می شود. شهرهایی که از هر فرهنگ و اعتقادی در این مراسم شرکت می کنند در برنامه های مفرح شرکت می کنند و لحظات شادی را برای خود رقم می زنند.

رنجبر تصریح کرد: امیدواریم تلویزیون و صداوسیما با همکاری کارشناسان و پژوهشگران فرهنگ عمومی برنامه هایی در زمینه سنت ها و فرهنگ گذشتگان تولید کنند و مراکز گردشگری جشنواره های سنتی را به همان شیوه های قدیمی برگزار کنند. .

صدیقه رمضانخانی دیگر نویسنده و کارشناس فرهنگی برجسته استان یزد در گفتگو با یزدرسا گفت: در قدیم شب یلدا را شب چله می نامیدند و این شب قدمتی طولانی دارد که به قبل از اسلام می رسد. و مربوط به دین زرتشتی است.

وی ادامه داد: در ایران باستان به دلیل اینکه مردم بیشتر کشاورز یا دامدار بودند و به مرور زمان با تضادهای طبیعت مانند روز و شب، گرما و سرما، روشنایی و تاریکی و حتی خوب و بد آشنا شدند. دوستی و دشمنی آنچه برای زندگی سودمند بود مظهر اهورامزدا و آنچه برای آنها مضر بود مظهر اهریمن شمرده می شد.

این کارشناس فرهنگ عامه ادامه داد: ایرانیان باستان برای بی ضرر ساختن شب ها و کاهش ترس و وحشت، آتش روشن می کردند و شب را در زیر نور آتش به صبح می رساندند و معتقد بودند که با روشن کردن آتش، محدوده روشنایی قدرت اهورامزدا افزایش می یابد قدرت جادوگران و شیاطین غلبه می کند و جادوگران در واقع از خانه های خود دور می شوند.

وی غذاهای شب یلدا در یزد را مانند سایر نقاط کشور شامل انار، هندوانه و خشکبار عنوان کرد و افزود: شامی که یزدی ها اغلب موظف به طبخ آن در شب چله هستند آش شولی و هورشت است. فسنجان که آن هم فلسفه خودشان است و طبیعت سرد و گرم مردم در زمستان و تابستان برمی گردد.


30d77cce 570f 4ab9 9d65 67dd6fab4c80 خبر خاکستری

رمضانخانی گفت: یزدی ها معمولاً در این شب به خانه پدربزرگ و مادربزرگ خود می رفتند و اتاق بزرگی را نیز در خانه خود برای نگهداری شب چله اختصاص می دادند. کرسی گذاشتند، لحاف بزرگی پهن کردند و میوه ها و آجیل های مختلف پاییزی را روی صندلی گذاشتند.

وی زیباترین ویژگی آیین شب یلدا را در کنار هم بودن و رفتن به خانه بزرگان خانواده دانست و افزود: آیین هدیه دادن و هدیه گرفتن، دعای دیوان حافظ، آواز خواندن، با هم بودن و تلاش و کوشش است. و برگزاری جشن های خاص از امتیازات آیین شب یلدا است که باید احیا و از آن محافظت کرد.

نویسنده کتاب فرهنگ عامه یزد تاکید می کند: باید ارزش ها و دارایی های گذشته را حفظ کنیم و به نسل جدیدی که اکنون فرهنگ توخالی غرب را با آموزش های گوناگون می پذیرند، منتقل کنیم، باید آداب و سنن را احیا کنیم. به جا مانده از گذشته و حتی او نقد می کند و عقاید نادرست و خرافات را از بین می برد و آنچه بر اساس منطق و عقلانیت است ترویج می کند.

وی یادآور شد: ایرانیان گذشته شادی و غم را با هم تقسیم می کردند، به احترام به بزرگترها و آداب معاشرت اعتقاد داشتند، این سنت ها باید حفظ شود و به دور از تجمل و آسایش ساده در کنار هم باشند به ویژه در این شب طولانی زمستان. ” بیایید دور هم جمع شویم و جشن بگیریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید