تکنیک های ساده و موثر برای تحکیم پیوندهای خانوادگی


ساعت: 20:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۶
کد خبر: 1876472

تحقیقات نشان می دهد که وقتی اعضای خانواده از با هم بودن لذت می برند، فرزندان آن خانواده نه تنها مهارت های اجتماعی مهمی را یاد می گیرند، بلکه اعتماد به نفس بیشتری نیز به دست می آورند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خانواده یکی از بزرگترین هدایای زندگی است و گذراندن وقت با عزیزانمان یکی از بزرگترین هدایایی است که می توانیم بدهیم..


مادر تولدت مبارکتبریک فارغ التحصیلی خواهر، تبریک ازدواج برادر و … تنها بهانه هایی است که با احساسات و عواطف عمیق هر چه بیشتر سعی در تقویت این رابطه خونی داریم..

در کنار همه این بهانه های رنگارنگ، گذراندن وقت با خانواده نه تنها به تقویت پیوندهای خانوادگی کمک می کند، بلکه احساس تعلق و امنیت را برای اعضای خانواده به ارمغان می آورد..

تحقیقات نشان می دهد که وقتی اعضای خانواده از با هم بودن لذت می برند، فرزندان آن خانواده نه تنها مهارت های اجتماعی مهمی را یاد می گیرند، بلکه اعتماد به نفس بیشتری نیز به دست می آورند..

پیوندهای قوی خانوادگی به بهبود رفتار کودکان، بهبود عملکرد تحصیلی کودکان، تقویت روابط والدین و فرزند کمک می کند و به کودکان می آموزد که چگونه دوستان خوبی باشند..

شما به عنوان والدین باید نقشی کلیدی در پرورش و حفاظت از این رابطه خانوادگی داشته باشید و باید بدانید که ایجاد روابط قوی خانوادگی همیشه به خودی خود اتفاق نمی افتد، بلکه باید برای رسیدن به آن در زندگی خود تلاش کنید..

در اینجا چند تکنیک ساده و موثر برای تقویت پیوندهای خانوادگی آورده شده است:


برای زمان خانواده برنامه ریزی کنید

چه در مدرسه بچه دارید و چه نوجوان، می توانید برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید که زمان کافی برای با هم بودن دارید..

برای این کار، به برنامه کاری و آموزشی همه اعضای خانواده نگاه کنید و ببینید آیا زمان هایی وجود دارد که می توان آنها را زمانی با خانواده در نظر گرفت..

سعی کنید یک عصر ساده مثلا هفته ای یکبار انتخاب کنید تا همه اعضای خانواده بتوانند در یک فعالیت سرگرم کننده شرکت کنند. آنها کم کم به این برنامه منظم عادت می کنند و هر جا که هستند به موقع می رسند.


با هم غذا خوردن

ممکن است خانواده شما در شرایطی قرار داشته باشند که نتوانید شام و ناهار را با هم میل کنید، اما بهتر است چند وعده شام ​​در هفته را زمانی که مطمئن هستید همه در دسترس هستند انتخاب کنید و همه اعضای خانواده را دور میز شام جمع کنید..

در چنین دوره هایی اجازه ندهید اعضای خانواده مشغول گوشی و تبلت و … باشند و فقط شام بخورند و صحبت کنند..

مطالعات نشان می دهد که غذای مشترک تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی و روانی کودکان دارد و می تواند پیوندها و پیوندهای خانوادگی را تقویت کند..

اگر نمی توانید شام یا ناهار را با هم میل کنید، حتی یک صبحانه دوره ای نیز تاثیر زیادی خواهد داشت..


برای انجام کارهای خانه از همه اعضای خانواده کمک بگیرید

کارهایی مانند نظافت خانه یا مراقبت از باغچه پشتی بر عهده همه خانواده است.

بنابراین بهتر است فهرستی از کارهای متداول خانه تهیه کنید و از هر یک از اعضا بخواهید که بخشی از آن را انتخاب کنند و هفته ای یک بار یا در روزهای آخر هفته مسئولیت خود را انجام دهند تا مزاحم فعالیت های او نشوند..

گاهی ممکن است یکی از اعضای خانواده به زمان بیشتری نیاز داشته باشد تا به او زمان بدهد، اما به خاطر داشته باشید که انجام کارها با هم بسیار سریعتر از انجام آن به تنهایی است..

این برنامه حس کار گروهی را در اعضای خانواده تقویت می کند، به خصوص اگر فردی کار خود را سریعتر انجام می دهد و می خواهد به دیگران کمک کند..


در مورد مأموریت خانواده صحبت کنید

وقتی صحبت از بیانیه مأموریت می شود، احتمالاً به سازمان ها و مشاغل غیرانتخابی فکر می کنید، اما به همان اندازه برای خانواده ها مؤثر است و می تواند به تعیین اولویت های خانواده کمک کند..

با بیان رسالت خانواده می توان از ارزش های اساسی خانواده یا آنچه که اعضای خانواده در مورد یکدیگر بیشتر دوست دارند صحبت کرد. این جمله نباید طولانی یا پیچیده باشد و باید ساده و صمیمانه باشد.


دیدارهای خانوادگی داشته باشید

گردهمایی های خانوادگی زمان خوبی است تا اعضا با یکدیگر آشنا شوند و در مورد انتقادات یا برنامه های آینده صحبت کنند..

برای مثال، گردهمایی خانوادگی زمان خوبی برای صحبت در مورد سفر، تعطیلات خانوادگی یا برنامه ریزی برای تعطیلات آخر هفته است. از این جلسات می توان برای تعیین اهداف خانواده نیز استفاده کرد.

می توانید هر یک از این جلسات را با خواندن بیانیه ماموریت خانواده شروع کنید یا اگر خانواده پرجمعیتی دارید، بپرسید که آیا کسی مشکل یا موردی برای رسیدگی دارد..


حمایت از یکدیگر را تشویق کنید

احساس حمایت از طرف خانواده یکی از مهمترین عناصر روابط خانوادگی است.

برای ایجاد حس حمایت، همه اعضای خانواده خود را تشویق کنید تا چیزهایی را که برای اعضا مهم است بیاموزند و تمام تلاش خود را برای حمایت از یکدیگر در مواقع تلخ انجام دهند..


برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی کنید

اگرچه گذراندن وقت با خانواده بخش مهمی از زندگی روزمره است، اما هر فردی برای مراقبت از خود به زمان نیاز دارد..

نه تنها باید فرزندانتان را تشویق کنید تا زمانی را در آرامش و تنهایی بگذرانند تا انرژی خود را تجدید کنند، بلکه باید خودتان نیز چنین لحظاتی را داشته باشید..

پدر و مادر بودن مسئولیت بزرگی است که به انرژی زیادی نیاز دارد، بنابراین هرگز احساس بدی نداشته باشید که هر از گاهی استراحت کنید..


با خانواده های دیگر ارتباط برقرار کنید

هیچ کس در یک حباب زندگی نمی کند و ما همه بخشی از یک جامعه هستیم، بنابراین مطمئن شوید که خانواده شما با خانواده های دیگر مرتبط است..

انجام کارها با هم و برقراری ارتباط با سایر خانواده ها، پیوندهای خانوادگی را تقویت می کند و به شما کمک می کند تا ببینید اعضای خانواده خود با دیگران چگونه رفتار می کنند..

استخراج شده از: خانواده بسیار خوب



دیدگاهتان را بنویسید