اخبار جدید از تعیین دستمزد کارگران در سال 1402

اخبار جدید از تعیین دستمزد کارگران در سال 1402

ناصر چمنی فعال کارگری جزئیات جدیدی از تعیین دستمزد کارگران در سال 1402 بیان کرد و گفت: دستمزد کارگران پس از محاسبه قیمت سبد معیشت مشخص می شود.

یک فعال کارگری از ارزیابی هزینه سبد معیشت کارگران خبر داد و گفت: ارزش دستمزد کارگران پس از تعیین میزان هزینه سبد معیشتی در کمیسیون دستمزد با حضور شرکای اجتماعی مشخص می شود. در شورای عالی کار

ناصر چمنی در خصوص برگزاری جلسات مزد کارگران و تعیین دستمزد اظهار داشت: در خصوص دستمزد کارگران ماده 41 قانون کار مبنای و ملاک اقدام شورای عالی کار و بند یک این ماده است. است به نرخ تورم اشاره دارد و بند 2 به سبد معیشت خانوار اشاره دارد، حالا نمی توان گفت حقوق چقدر خواهد بود یا چند درصد افزایش می یابد. ابتدا باید جلسات کمیته حقوق و دستمزد در خصوص هزینه های سبد معیشت کارگران تشکیل شود و اندازه سبد معیشت مشخص شود.

وی ادامه داد: پس از تعیین میزان سبد معیشت، شورای عالی کار با حضور نماینده کارگران، کارفرما و دولت وارد مذاکره شده و درباره دستمزد تصمیم گیری می کند. مبنای اصلی تعیین دستمزد کارگران قانون با در نظر گرفتن ماده 41 قانون کار و تبصره های آن است.

هزینه زندگی کارگران در حال حاضر بین 13 تا 15 میلیون تومان در ماه برآورد شده است

این فعال کارگری با بیان اینکه هزینه سبد معیشت کارگران در سال گذشته 9 میلیون تومان تعیین شد، اظهار کرد: در حال حاضر این رقم بین 13 تا 15 میلیون تومان در ماه برآورد شده است، بنابراین ابتدا کمیسیون دستمزد باید تعیین کند. قیمت سبد معیشتی بر اساس نرخ تورم محاسبه شود و کارشناسی شود سپس در جلسات کاری با حضور شرکای اجتماعی درباره حقوق سال آینده تصمیم گیری کنیم.

چمنی درباره گزارش مرکز تحقیقات تامین اجتماعی در مورد قیمت تمام شده سبد معیشت گفت: این مرکز می تواند نتایج تحقیقات خود را از نظر اعداد و ارقام هزینه زندگی و نرخ تورم اقلام تنها به صورت کار کارشناسی ارائه کند اما این بدان معنا نیست که شما باید. می توان آن را مبنایی برای تعیین دستمزد در نظر گرفت، اما می تواند همراه با گزارش نمایندگان کارگری از وضعیت معیشت خانوار و سبد هزینه زندگی در نظر گرفته شود و به تعیین ارزش بهتر سبد معیشتی کمک کند. شفاف سازی هزینه ها

این فعال کارگری تصریح کرد: سال ها پیش مصوبه سه جانبه ای در شورای عالی کار به تصویب رسید که برای اخذ تبصره 2 ماده 41 قانون کار که مربوط به سبد معیشت خانواده است، کمیسیون مزد تشکیل شود. اطلاعات، آمار و گزارش های خود را ارائه و نظرات خود را ارائه دهند تا پس از بحث و تحقیق اعداد و ارقام سبد معیشت و هزینه خانوار به دست آید.

بالاخره گفت: ارقام بازار و تورم بر هیچکس پوشیده نیست و طبیعی است که وقتی تورم بیشتر است، کارگران کمتر خرید می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید