اخبار نامبارک از کوبارک; هفت تپه دیگر در جنوب شرق کشور! + ویدیو

ساعت: 09:13
تاریخ انتشار: 1400/08/18
کد خبر: 1782817

در این میان بیش از دو سال از آغاز به کار کارگران در یکی از شعب دولتی در جنوب شرق کشور می گذرد و در این مدت حقوق خود را با خون و دل دریافت کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; مشاغل موجود در جامعه را می توان در سطوح مختلفی دسته بندی کرد که در ساده ترین تعریف می توان آن را مشاغل اداری، صنعتی، ساختمانی و کارگری نامید.

البته دامنه تعریف مشاغل بیش از آن چیزی است که در این مورد می خواهیم به آن نگاه کنیم، اما امنیت شغلی و حفظ حقوق کار برای همه مشاغل از اهمیت بالایی برخوردار است.

این در حالی است که مشاغل اداری و دولتی در دریافت و پرداخت دستمزد و جستجوی نیروی انسانی با مشکلات کمتری مواجه هستند، اما در حوزه کار به ویژه شرکت‌های پیمانکاری و پیمانکاران مرتبط با ارگان‌ها و نهادهای دولتی در مقوله‌های پرداختی انقلاب‌هایی رخ داده است. پایین زنجیره بود و هست.

طی سال‌های گذشته اخبار زیادی درباره عدم پرداخت حقوق و دستمزد کارگران در نقاط مختلف ایران و جهان شنیده‌ایم که رشد شرکت‌ها را در طول عمر کاری آنها ارزیابی می‌کند، اما برخی از شرکت‌ها نیز هستند کسانی که اگرچه آنها می توانند بدهی و حقوق خود را پرداخت کنند، آن را به تعویق بیندازند.

c7a809e1 069d 40e7 86df d1826a37300f خبر خاکستری

افزایش نگرانی در مورد نیروی کار در هرمزگان

جنوب کشور به ویژه استان هرمزگان نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر از چند گاهی شاهد تجمعات کارگری در اقصی نقاط این استان هستیم.

روزی تیتر رسانه های این استان به تجمع کارگران شهرداری، روز دیگر به تجمع کاندیداهای ملی مسکن و امروز صدای کارگران جاسکی به گوش می رسد.

ریشه این مشکل ناشی از سیاست های شرکت ها و عدم نظارت بر کار پیمانکارانی است که زندگی طبقه کارگر را مختل می کنند.

b4b05b0c 645d 484a a3f3 f61ddb3eb357 خبر خاکستری

عدم دریافت مطالبات به مدت 4 ماه

کارکنان شرکت کیسون کوه مبارک جاسک که از سال 1377 تاکنون در بدترین شرایط آب و هوایی جنوب شرق کشور برای توسعه و آبادانی این مرز و بوم تلاش می کنند، اکنون با معیشت جدی روبرو هستند زیرا بیش از 4 ماه است. وصول بدهی های معوق آنها به پایان رسیده است.

زمزمه اعتصاب این کارگران ده روز پیش شنیده شد و نگرانی از خطر جدی بحران اقتصادی از سوی این کارگران زحمتکش به گوش کارکنان شرکت و حتی کارکنان شهر یاسک رسید، اما بی توجهی به درخواست این دلسوزان. کارگران صبر خود را پر کردند.

اولین چک حقوق خود را از طریق اعتصاب دریافت کنید

یکی از کارکنان این شرکت در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از سال 1377 که شرکت در منطقه کوه مبارک جاسک شروع به فعالیت کرد حقوق خود را با تاخیر پرداخت کردیم و حتی اولین حقوق خود را با داد و فریاد و مشت دریافت کردیم. “

این کارمند هرمزگانی افزود: حدود 860 نفر پرسنل این شرکت بزرگ را تشکیل می دهند و حدود دو سوم نیروی کار این شرکت را جامعه کارگری تشکیل می دهند.

وی گفت: از مرداد امسال هیچ حقوقی دریافت نکرده ایم.

با وساطت معاون استاندار

سخنگوی کارگران شرکت کیسون کوه مبارک جاسک گفت: روز سه شنبه هفته گذشته معاون شهردار جاسک در سمیناری حضور یافت و به عنوان میانجی برای حل مشکلات کارگران قول داد به زودی نسبت به تسویه دستمزد باقیمانده کارگران اقدام شود. اما این اقدام با پرداخت حقوق یک ماهه برای 30 کارگر همراه بود.

این کارگر هرمزگانی با اشاره به اینکه اکثریت نیروی کار منطقه را هرمزگانی تشکیل می دهند، گفت: شرکت متولی پروژه ذخیره سازی نفت خام گوره که برای وزارت نفت کار می کند، دیگر نباید به مسائل پیش پا افتاده ای مانند سپرده های حقوق کارگران بپردازد. یک مشکل خاص

وی گفت: بسیاری از این کارگران دارای خانواده و فرزند هستند و در این شرایط بد اقتصادی کشور حتی یک ماه تاخیر دستمزد به منزله مرگ تلقی می شود.

کارگر با 8 فرزند

نماینده کارکنان شرکت کیسون کوه مبارک جاسک با اشاره به اینکه حتی یک کارگر با 8 فرزند نیز در بسته کاری خود داریم، تصریح کرد: کارگری که علاوه بر رفع نیازهای خود باید نیازهای 9 نفر دیگر را نیز با ماهانه تامین کند. حقوق 4500000 تومان هم جواب می دهد چگونه بدون دریافت چند ماه حقوق گذران زندگی کنیم؟

نیروی کار هرمزگانی با اشاره به وضعیت شرکت نیشکر هفت تپه و تلاش قوه قضائیه برای رفع مشکلات این کارگران گفت: امیدواریم بلایی که بر سر کارگران هفت تپه آمده سرما نخورد و این مشکل سرما بخورد. در اسرع وقت حل شود.»

شایان ذکر است که شرکت کیسون مسئولیت ساخت مخازن ذخیره نفت در محدوده کوه مبارک جاسک را بر عهده دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید