اختلافی که نتیجه مذاکرات با برجامی را کور می کند؟

اختلافی که نتیجه مذاکرات را کور می کند؟

روز جدید وی گفت: خیلی عجیب است که یک کشور در روابط بین الملل، در عرف بین المللی کشورها بدون هیچ پیش شرطی چنین چیزی را بخواهد. آنها هم در حال مذاکره هستند، بنابراین اینکه دولت بخواهد در چنین موضوعاتی مذاکره کند، نشان می دهد که عزمی برای احیا وجود ندارد و نمی توان امیدی به ادامه توافق هسته ای داشت.

هفته گذشته علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: «در گفتگوی تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی در 29 آذرماه در وین به توافق رسید.

پیش از این در دیدار علی باقری با مقامات اروپایی، ایران و اروپا بر سر بررسی زمان مذاکرات هسته ای توافق کردند. ایران گفته است که موضوع لغو تحریم ها علیه ایران و اجرای کامل تعهدات دشمن، دستور کار اصلی مذاکرات خواهد بود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در بیانیه ای به مقامات ایرانی با اعلام از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام در وین پاسخ داد. «خبر فوری! «مذاکرات در وین در 29 نوامبر از سر گرفته خواهد شد. وی افزود: این تصمیم مدت‌ها مورد انتظار راه را برای لغو تحریم‌های آمریکا و پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای هموار می‌کند.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که کمیسیون مشترک باید در 29 نوامبر در وین تشکیل جلسه دهد. در این بیانیه آمده است: انتظار می رود انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای اتحادیه اروپا، ریاست جلسه کمیسیون مشترک را برعهده داشته باشد که نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در آن حضور خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از اعلام تاریخ از سرگیری مذاکرات در وین استقبال کرد و گفت که این کشور در پایان نوامبر در مذاکرات هسته ای شرکت خواهد کرد. ند پرایس گفت: اروپایی ها برای از سرگیری مذاکرات با ایرانی ها هماهنگ شدند. ما از اعلام تاریخی برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای با ایران در پایان نوامبر استقبال می کنیم.

ند پرایس گفت: «اگر می‌خواهیم مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش موفقیت‌آمیز باشد، باید آنچه را که در گذشته به دست آورده‌ایم تکمیل کنیم». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «اگر ایران به توسعه قابلیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد، ما نمی‌توانیم به توافق 2015 بازگردیم».

اختلاف ایران و آمریکا چیست که می تواند برجام را نابود کند؟ تفاوت ایران با آمریکا چیست؟
حسمت الله فلاحت پیشه، کارشناس سیاسی به فرارو گفت: واقعیت این است که اصل آغاز مذاکرات می تواند خبر خوبی باشد. این بسیار مهم است زیرا در این مدت شورشیان دست به کار شدند و شرارت های زیادی از جمله رژیم صهیونیستی در این زمینه انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه ایران و مردم کشورمان تاوان تاخیر طولانی در آغاز مذاکرات به دلیل تحریم ها و فشارهای اقتصادی را می پردازند، افزود: اینکه نقطه شروع مذاکرات چیست، موضوعی است که بستگی به چارچوب مذاکرات، برداشت ها از آن دارد. ایران و ایالات متحده می گویند دور هفتم مذاکرات باید ادامه شش دور قبلی باشد، در حالی که ایران معتقد است این توافق باید از جایی شروع شود که تحریم های 915 پس از برکناری ترامپ اعمال شده است. تصمیم گیری شود و سپس مذاکرات آغاز شود.

فلاحت پیشه گفت: یعنی ابتدا باید تحریم های مذکور برداشته شود تا بعد از مذاکرات شروع شود، این محل اختلاف است. در همین حال، بایدن شش دور از مذاکرات وین را در مورد سیاست خود پیچیده کرده است، زیرا رئیس جمهور از سیاست فشار حداکثری ترامپ و ادامه آن برای درخواست امتیازات بیشتر از ایران استفاده کرده است.

وی افزود: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا زمانی که قدرت را ترک کرد، گفت که دولت ترامپ ساختار تحریم ها را تعدیل کرده است، بنابراین اگر دولت بعدی آمریکا بخواهد به برجام بازگردد، کار بسیار سختی است. اگر این اتفاق بیفتد، تحریم ها پابرجا خواهند ماند. در این راستا دو طرف باید به جایی برسند که از یک سو انتظارات ایران برای رفع تحریم ها برآورده شود تا بتواند به مذاکرات بازگردد و از سوی دیگر آمریکا، تعهدات ایران، این امر قابل انجام است. از نظر آژانس، بنابراین دو طرف باید به توافق برسند تا مذاکرات به نتیجه ملموسی برسد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت خدشه دار شدن مذاکرات، احتمال شکست مذاکرات و فروپاشی برجام وجود دارد، ادامه داد: توپ همچنان در میدان آمریکایی هاست، آنها باید در ازای لغو تحریم ها امتیاز بدهند. بنابراین ایران از بازگشت به تعهدات خود خشنود است و مذاکرات مثمر ثمر است، اما اگر آمریکا به موضع سرسختانه خود ادامه دهد، ممکن است مذاکرات شکست بخورد و شکست بخورد.

چرا ممکن است مذاکرات به پایان نرسد؟

«شکاف ایران و آمریکا که می‌تواند برجام را از بین ببرد، چه معنایی دارد؟» ایران و فشار اقتصادی به مردم، رئیس دولت چاره‌ای جز قبول مذاکره نداشت، اما اینکه برخی در داخل مدام می‌گویند که مذاکره از صفر و نپذیرفتن مذاکره در دوره روحانی، این نشان دهنده بی اطلاعی آنها از شرایط روابط بین الملل است.

وی افزود: شش دور مذاکراتی که به صورت غیرمستقیم با دولت بایدن در زمان روحانی یا اعضای برجام انجام شد، مذاکره با دولت ایران بود و از این رو پذیرفته شد که تا کنون ادامه داشته است که دولت جدید می گوید مذاکره باید انجام شود. از صفر شروع کنند که در روابط بین‌الملل اشتباه است زیرا با ایران مذاکره کرده‌اند، در حالی که تغییر دولت در ایران یک موضوع داخلی است و هیچ ارتباطی با کشور مقابل ندارد.

«نظام بین‌الملل قوانینی دارد و هنگام مذاکره بین کشورها باید از آنها پیروی کرد. اگر فردی به قدرت برسد و بگوید که مذاکرات قبلی را قبول ندارم، دیگر روابط بین الملل معنا پیدا نمی کند و سنگ تمام نمی شود. نمی تواند، بنابراین برای کشورهای غربی قابل قبول نیست که مذاکرات را از صفر شروع کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه رئیس دولت مجبور به مذاکره شد، افزود: با توجه به شرایط پیش روی کشور، دولت سیزدهم مجبور به بازگشت به مذاکرات است، اما به دلیل اظهارات کارمندان و مقامات خارجی، این وزارتخانه اعلام کرد: به نظر نمی رسید دولت ابراهیم رئیسی قصد احیای برجام و اجرای تعهدات هسته ای خود را نداشته باشد.

وی گفت: برای ما خیلی عجیب است که بگوییم در روابط بین‌الملل، کشوری که چنین چیزی را می‌خواهد، بدون هیچ پیش‌شرطی، برای بازگشت به مذاکرات تضمین می‌کنیم. آنها در حال مذاکره هستند، بنابراین اینکه دولت بخواهد در چنین موضوعاتی مذاکره را آغاز کند، نشان می دهد که عزمی برای احیای آن وجود ندارد و نمی توان امیدی به ادامه توافق هسته ای داشت.

وی افزود: در حالی که همه این مشکلات سال‌هاست که با آن مواجه بوده‌ایم و این اقدامات خصمانه از سوی آن شکل گرفته است، مربوط به اسرائیل است که جمهوری اسلامی هرگز چنین چیزی را نخواهد پذیرفت و آمریکا و غرب همچنان به مخالفت با ایران ادامه می‌دهند. “آنها ادامه خواهند داشت و این داستان هرگز پایان نخواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید