مذاکرات برجامی با مقامات چین و روسیه

ساعت: 21:45
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1786201

نماینده آمریکا در ایران بدون اشاره به خروج کشورش از توافق هسته ای سال 2015 با ایران و بر خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت، از مذاکره کامل با مقامات چین و روسیه خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران روز یکشنبه در توئیتی اعلام کرد که با معاونان وزرای خارجه روسیه و چین درباره توافق هسته ای سال 2015 با ایران به نام برجام تماس گرفته است.

نماینده آمریکا در امور ایران بدون اشاره به خروج کشورش از توافق هسته ای 2015 و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2018 در این باره نوشت: سرگئی ریابکوف (معاون وزیر امور خارجه روسیه) باید برای رسیدن به یک توافق مشترک همکاری کنیم. راه حل دیپلماتیک موفق از طریق الحاق متقابل به شورای امنیت سازمان ملل متحد.

مذاکرات برجامی با مقامات چین و روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر، ایران اخیرا با آغاز مذاکرات درباره لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی در 8 دسامبر در وین موافقت کرد و تاکید کرد که این مذاکرات صرفاً برای گفتگو نیست. بلکه موضوع دستیابی به یک توافق ملموس و رعایت منافع متقابل است.

علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران پیشتر در صفحه توئیتر خود نوشت: «در گفتگوی تلفنی با آقای انریکه مو، آغاز گفت‌وگوها با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی در وین در 29 دسامبر مورد توافق قرار گرفت.

تهران تاکید می کند که به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) چندین بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی مبنی بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند.

علاوه بر این، ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به 1+5 برای حل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود به توافق رسید. با این حال، با وجود به رسمیت شناختن آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2016 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

تاکنون شش دور مذاکرات در وین بین آمریکا و سایر کشورهای شورای امنیت به غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام برگزار شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در مذاکرات حاصل شده است، اما با کارشکنی‌های غرب، برخی اختلافات همچنان باقی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید