اختلاف کرسنت، 20 سال پس از امضا

اختلاف کرسنت، 20 سال پس از امضا

روز جدید مجلس یازدهم با محوریت کمیسیون قانون یازدهم 90 که چند تن از چهره های شاخص جبهه پایداری را در هیئت مدیره و ارکان موثر خود قرار داد و هر از چند گاهی برای شکایت از رئیس جمهور و دولت سابق به قوه قضائیه مراجعه کردند. در یکی از آخرین مراحل به دیدار رئیس قوه قضاییه رفتند «پرونده کرسنت» را فعال کنید. این عضو جبهه پایداری مشهد در تشریح جزئیات جلسه اعضای کمیسیون اصل 90 رئیس قوه قضائیه به رئیس قوه قضائیه گفت: آقای اجی دستور فعال شدن پرونده کرسنت را صادر کرده است. “خدا نکند!” این ابراز امیدواری از سوی نایب رئیس کمیسیون اصل 90 به ویژه پس از آن صورت گرفت که 266 نماینده مجلس اصولگرایان یازدهم هفته گذشته در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به پرونده کرسنت به ویژه یک روز پس از آن شدند. روزنامه ایران منتشر شد.ایران کیفرخواست برخی از متهمان پرونده کرسنت دادستانی کل کشور را «اعلام» کرده است و دو تن از اعضای هیأت رئیسه مجلس که هر دو نیز نزدیک به جبهه پایداری هستند در اظهاراتی جداگانه این خبر را تأیید کردند. بر همین اساس، علیرضا سلیمی نماینده جبهه پایداری در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شنیده ها حاکی از آن است که قوه قضائیه علیه متهمان پرونده کرسنت شکایت کرده و مستنداتی در این زمینه جمع آوری شده است. “؛ این در حالی است که حسینعلی حاجید دلیگانی در اظهاراتی مشابه با بیان اینکه «در مورد کرسنت 2 سال خسارتی معادل بودجه کل کشور به ما وارد شد» به خبرگزاری فارس گفت: در این مورد معاونان وزیر و مدیران شرکت کردند. ، یا از روی ناآگاهی و یا “در اثر سودجویی و فساد خسارات سنگینی به کشور وارد کردند و امروز دادگاه به نفع کرسنت رای داد و ما به پرداخت 2.4 میلیارد دلار محکوم شدیم.”

جالب توجه، واکنش بیژن نامدار زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت یازدهم و دوازدهم و البته همان مردی بود که مهمترین عامل امضای کرسنت در دولت هفتم به عنوان وزیر نفت بود. او چند روز قبل از حضور در تلویزیون در توییتر خود اعلام کرد: قرار بود ساعت 22 دوشنبه 31 آذرماه در شبکه افقی برنامه جهان آرا برای توضیح پرونده کرسنت حاضر شوم. وی همچنین از رئیس سازمان صدا و سیما خواست برای روشن شدن اتهامات مطرح شده در این برنامه که دیروز و دیروز انجام شد، شرایط حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو را هر چه سریعتر فراهم کند. برای ساعت ها. مدیر شبکه افق پیش از پخش جهان آرا از لغو حضور زنگنه در این برنامه خبر داد. سلیم گفوری که در گفت و گوی رادیویی بدون اظهار نظر درباره لغو حضور وزیر سابق نفت در شبکه افق، این موضوع را بیان کرده بود، به سادگی گفت که «اگر شرایط فراهم شود، زمانی دیگر در تلویزیون حاضر می شود».

داستانی در مورد امضای قرارداد گاز

«هلال» عبارتی است که مثلاً وقتی مثل دیروز در تیترهای خبرها و اظهارات چند کارمند فعلی و سابق می شنویم، احتمالاً ابتدا به «دادگاه و دادگاه» فکر می کنیم و بعد به اصطلاحاتی مانند «جریمه» فکر می کنیم. “خسارت” “”، “از دست دادن منابع”، و غیره. در حالی که بسیاری از کارشناسان نفت، گاز و انرژی بر این باورند که «کرسنت» – حداقل وقتی همین قرارداد را در نظر بگیریم که در سال 81 پس از چندین سال مذاکره اولیه، سرانجام در دوره اول بیژن نامدار زنگنه در دولت هفتم بین کرسنت نفت و شرکت ملی نفت ایران – بهترین قرارداد گازی که تا به حال در ایران امضا شده است – اما همین قرارداد گازی به نام “کرسنت” اکنون حداقل با حکم دادگاه بین المللی داوری در سپتامبر گذشته، 607.5 میلیون دلار به ایران جریمه شد. اول از همه، حکمی که در رابطه با بخش کوچکی از پرونده کرسنت صادر شده است، و حکم بعدی که ظاهراً باید در سال 2023 صادر شود، زیرا داناگز همچنان از تصمیم دادگاه لاهه اطلاع رسانی می کند. این صرفا جریمه ای است که ایران باید به دلیل عدم پایبندی به تعهدات خود در قرارداد گازی کرسنت در هشت سال و نیم اول انعقاد آن بپردازد و آنچه در حدود دو سال دیگر اعلام خواهد شد، تحریم احتمالی برای عدم پایبندی به آن است. ایران 16. نصف باقی مانده قرارداد 25 ساله است که معمولا باید بالای 607.5 میلیون دلار باشد. اما این ارقام تنها به تحریم هایی اشاره دارد که ایران به دلیل عدم پایبندی به تعهدات خود در این توافقنامه باید پرداخت کند و خسارتی که در سایه این توافق به آن وارد شده است یا به عبارت دقیق تر، عدم رعایت مفاد این توافق، بسیار بالاتر است. علیرضا زاکانی که اکنون شهردار تهران و زمانی نماینده اصولگرای مجلس بوده، یکی از مهمترین مخالفان این معاهده است، در حالی که برای اولین بار در 25 آذر 92، دولت باید بین 8 تا 35 میلیارد دلار بپردازد. میلیارد میلیارد دلار خسارت به کشور مقابل در 19 مهر 95 که پس از شکست در انتخابات اسفند 94 کرسی خود را در مجلس از دست داد و تنها به عنوان یک فعال سیاسی مخالف دولت صحبت کرد. در نشست خبری که عمدتاً توسط خبرگزاری فارس با ادعای فساد در قرارداد نفتی کرسنت برگزار شد، مدعی شد که بر اساس حساب ایران در پرونده کرسنت در مجموع حدود 56 میلیارد دلار ضرر کرده است. خسارت البته عمدتاً ناشی از عدم پایبندی ایران به مفاد این قرارداد است، اما نه تنها به دلیل جریمه هایی که به همین دلیل باید پرداخت می شد، بلکه به دلیل مزایای فراوانی است که طبق شرایط این قرارداد می تواند به خزانه برود. ملت باید واریز شود و حالا باید بگوییم این مبالغ هنگفت ده ها میلیارد دلاری از ایرانی ها رفته است.

بیانیه قراردادی که فسخ شده است

بیراه نیست اگر بگوییم هویت سیاسی برخی در ایران وابسته به کرسنت است و عمدتاً در مواجهه با این قرارداد گازی، مسیر عمل و سیاست خود را جهت داده و در دنیای سیاست پیشروی کرده اند. همان نیروهای سیاسی که امروز آنها را به عنوان یک طیف خاص در فضای سیاسی کشور می شناسیم، اما در زمانی که شروع به مخالفت با این توافق کردند، هنوز چندان شناخته شده نبودند. تعدادی از نیروهای سیاسی که با پایان دولت اصلاحات و روی کار آمدن دولت احمدی نژاد شکوفا شده اند، در حالی که بر اساس مذاکرات در آن توافق، توافق را «خیانت» خواندند و در واقع اگر ایران به تعهدات خود عمل کند. کرنست گاز (غیرفرآوری نشده) تولید شده توسط میدان گازی سلمان از ابتدای سال 2005 به مدت 25 سال تا سال 2030 به امارات صادر می شود، در واقع ضمن صادرات روزانه 13 میلیون متر مکعب گاز به امارات، درآمدی معادل 18 دلار در هزار دلار داشته است. متر مکعب گاز دریافت می کند. توافقی که از قضا بر اساس قوانین داخلی ایران امضا شد و حداقل آن طور که زنگنه ادعا می کند «تنها معامله نفتی ایران است که توسط دشمنش تضمین شده است». اما در زمان انعقاد این قرارداد، امارات متحده عربی امارات امروزی نبود و چون همزمان با ترکیه، عمان و البته عربستان مشکل داشت، ایران توانست این قرارداد را امضا کند و قطر که در آن سالها و در غیاب ایران به امارات گاز صادر کرده است. اما با حذف کرسنت از ایران در دولت احمدی نژاد و تحت فشار سیاسی اصولگرایان، قطر از فرصت استفاده کرد و قراردادی مشابه با امارات امضا کرد. معامله ای که البته تمام امتیازاتی را که کرسنت برای ایران فراهم کرد برای قطری ها به همراه نداشت. آن طور که ابوالفضل حسن بیگی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در تیرماه ۹۷ به ایسنا گفته بود: «در کشور این موضوع با فسخ قرارداد کرسنت منجر به جدایی کشورمان از امارات شد. “

جالب اینجاست که غلامحسین نوساری که مدتی در دولت احمدی نژاد در وزارت نفت حضور داشت، مانند سایر اصولگرایان حاضر به حمایت از متن توافق نبود. وی افزود: ممکن است انتقاداتی به معامله هلال وجود داشته باشد، اما بیش از هفت سال است که برخی از این معامله انتقاد می کنند و مشکلاتی در این معامله وجود دارد و در این مدت سهم گاز ایران در سرمایه گذاری مشترک سلمان با امارات افزایش یافته است. جالب اینجاست که عدم استفاده از منابع این میدان گازی و بیهوده سوزاندن آن در این مدت 7 سال اول کشور را از درآمد 31 میلیارد دلاری محروم کرده است؛ درآمدی که البته از محل درآمد حاصل از آن بوده است. جیب ملت ایران در سالهای بعد .

دیدگاهتان را بنویسید