اختلالات خواندن و نوشتن در مقطع ابتدایی


ساعت: 08:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916071

با توجه به اینکه خواندن و نوشتن یکی از مولفه های اصلی در دوره ابتدایی است و یکی از مهمترین مشکلات معلمان محترم مقطع ابتدایی اختلالات خواندن و نوشتن دانش آموزان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهون، با توجه به اینکه خواندن و نوشتن از مولفه های اساسی و ضروری در دوره ابتدایی است و یکی از مهم ترین مشکلات معلمان محترم مقطع ابتدایی اختلالات خواندن و نوشتن دانش آموزان است، لذا برای رفع و کاهش اختلالات خواندن و نوشتن، پرداخت هزینه توجه به دو مولفه مهم یکی تخصص آموزشی یا به عبارتی کشف نکات ظریف و پنهان مطالب توسط معلم و دیگری نقد آموزشی یا به عبارتی پردازش محتوا و ارائه آن در شکل چیزی است که برای دانش آموزان قابل درک باشد و همچنین لازم است از عناصر) تحلیل تکلیف (تعیین سطح علمی دانش آموزان) استفاده شود که منجر به پیوند مفاهیم جدید درک شده با مفاهیم پذیرفته شده قبلی و شامل همبستگی و افزایش محتوا ب) استفاده از عنصر تحلیل هدف (تحول محتوای پیچیده) با کلمات ساده و نتیجه آن یادگیری معنادار، تعمیم دهنده، الهام بخش، پایدار و طولانی مدت است، لذا راهکارهای زیر برای بهبود اختلالات خواندن و نوشتن پیشنهاد می شود.

مرحله اول: فراگیری املای آموزشی با رویکرد استقرایی به صورت نمایشی: برای دانش آموزانی که در شناخت و ترکیب صامت ها با مصوت ها مشکل دارند، جدول ترکیب صامت ها و مصوت ها در کلاس درس در مقابل دانش آموزان نصب شود. کمک از رویکرد استقرایی یا از جزء به کل به شکل آوایی و هجایی باید از جدول املا گرفته شود با نشان دادن مثلاً معلم کلمه “باران” را به این صورت می گیرد، ابتدا هجا (با) را نشان می دهد. ، دانش آموزان نگاه می کنند و می نویسند، سپس هجا (را). پس از نشان دادن دو هجا از جدول، دانش آموزان باید بخوانند (نوار) ​​و در نهایت علامت (ن) را برای نوشتن دانش آموزان نشان دهند، مهم است که به عناصر پیشانی و عقب ماندگی یا به عبارتی دانش آموزان احترام بگذارند. هنگام نوشتن برگه ها باید همراه معلم باشد و علامت های Word نباید جلو یا عقب باشد. لازم به ذکر است که پس از نوشتن کلمه باید با دقت به آن نگاه کرده و آن را بخوانند، اولین صدا و آخرین صدای را تلفظ کنند و برای تداعی هدفمند با چشمان بسته در فضا بنویسند.

مرحله دوم: اخذ املای آموزشی با رویکرد استقرایی در روش جهت. این روش توسط دانش‌آموزانی که دانش نسبی از نشانه‌ها و ترکیب‌های صامت و مصوت دارند، اما فاقد قدرت بازیابی از حافظه بلندمدت و نمایش نشانه‌ها در حافظه دیداری هستند، نمونه‌ای است. آنها یک نمایش املایی انجام می دهند، به عنوان مثال، معلم به دانش آموزان می گوید که (با) بنویسند در حالی که دستور می دهد که (با) نقطه ای در پایین یا (n) نقطه ای است که داخل شکم دارد و … … این روش باعث می شود که تداعی کاراکترهای آموخته شده از حافظه بلند مدت ساخته شود و از تداخل کاراکترها و هجاها قبل و بعد از توزیع جلوگیری می کند.

مرحله سوم: اکتساب املای آموزشی با رویکرد استقرایی: این روش نمونه ای از دانش آموزانی است که علائم را می شناسند و توانایی ترکیب صامت و مصوت را دارند اما نمی توانند کلمات را یکپارچه کنند. به روش تلفظ و جداسازی هجا بدون نمایش و بدون راهنمایی آموزش داده می شود.

مرحله چهارم: اکتساب املا به طور کلی: این مرحله نمونه ای از دانش آموزان است که می توانند نشانه ها را تشخیص دهند و صامت ها و مصوت ها را ترکیب کنند و کلمات را از حافظه بلند مدت بازیابی کنند و در حافظه دیداری پردازش کنند، بنابراین معلم کلمه را می گوید، اما هیچ کدام یکی از روش های فوق (صدا کردن) از هجا، نمایش، جهت) در روند کار استفاده نمی کند.

لازم به ذکر است که با توجه به اصل تفاوت های فردی، بر اساس آیه کلام الله مجید «و قد النفس کم، قد اتورا» باید پیوسته با حالت ترکیبی انجام شود. هر چهار مرحله) ضمن اینکه باید به دو عنصر آسیب شناسی و دفع در فرآیند کار توجه شود، ابتدا معلمان محترم با استفاده از عنصر آسیب شناسی متوجه شوند که اکثریت دانش آموزان در چه مرحله ای هستند سپس همان را اعمال کنند. مرحله با فرکانس و فرکانس بیشتر. لازم به ذکر است که در هر چهار مرحله دانش آموزان قسمت هایی از یک کلمه را می نویسند یا کل کلمه را می نویسند. خواندن را تمرین و تکرار کنید.

نویسنده: حبیب الله صفرزایی، مدرس دانشگاه فرهنگیان زابل و کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید